Ekspert: Lærerflugt vil koste på kvaliteten i folkeskolen

Det vil tage et par år, før den danske folkeskole kommer sig over reformkaos og lærerflugt, mener lektor.

I 28 ud af 30 adspurgte lærerkredse har et stigende antal lærere sagt op eller fremskudt pensionsplanerne, efter de nye arbejdstidsregler blev indført. (© Colourbox)

Lov 409, bedre kendt som lærernes nye arbejdstidsregler, presser lærerne så meget, at flere vælger at forlade jobbet.

Det viser en rundspørge foretaget af Ekstra Bladet, som har været i kontakt med 30 af landets i alt 76 lærerkredse. 28 kredse melder om, at et stigende antal lærere har sagt op eller fremskyndet deres pension.

Og det vil få konsekvenser for kvaliteten af undervisningen, at erfaring og rutiner forsvinder fra folkeskolen. Det mener Leif Moos, lektor på Institut for uddannelse og pædagogik ved Aalborg Universitet i København.

- Det er svært at forestille sig, at kvaliteten ikke daler. Fordi når praktikerne, altså lærerne, oplever, at de har svært ved at overskue, hvad det faktisk er, de skal lave, så er det svært at tro, at deres arbejde bliver af høj kvalitet, siger han til DR Nyheder.

Reform forværrer situationen

Det er blandt andet kombinationen af arbejdstidsreglerne og den nye skolereform, der også trådte i kraft ved skoleårets start, der gør, at lærerne føler sig pressede, lyder vurderingen fra Leif Moos.

- De oplever, at de bliver pålagt noget oppefra - og det gør de jo også med lov 409. Samtidig var Corydon ude og sige, at lærerområdet skulle normaliseres. Og den normalitet har lærerne svært ved at se, siger Leif Moos.

Det har skabt et underskud af motivation blandt lærerne - og det er et problem, mener Leif Moos. Uden lærernes motivation bliver det nemlig vanskeligt at få noget godt ud af den nye situation.

- Man kan sagtens lave en lov, der siger, at sådan skal det være. Men det garanterer ikke, at det bliver sådan i praksis, medmindre praktikerne går med på den.

- Det undrer mig ikke

Han synes ikke, at det er overraskende, at den nye virkelighed får lærerne til at smide håndklædet i ringen.

- Der er jo tale om store ændringer på den daglige praksis for lærerne og så er der jo selvfølgelig nogen, der reagerer ved at sige; "det orker jeg ikke mere", og så står af, siger han til DR Nyheder.

I sidste ende vil det givetvis også gå ud over eleverne i den danske folkeskole, siger han.

- Det er selvfølgelig et problem for dem, for når de får dårlig undervisning, så er der rimelig stor fare for at de ikke lærer lige så meget og lige så godt, siger han.