Ekspert: Fokuser ikke på karaktererne

Danmarks Lærerforening og ekspert advarer forældre om at se høje karakterer som kvalitet.

Skolestarten står for døren. Skolereformen er på plads, og kravene til eleverne er i gang med at blive strammet op på en række punkter. Samtidig har en række partier barslet med ideer om, at karaktererne i folkeskolens afgangsprøver skal have afgørende betydning i forhold til optag på ungdoms- og erhvervsuddannelser.

Derfor kan man som forældre ønske at sende sit barn i den skole, der har det højeste karaktergennemsnit, og på den måde sikre sit barn de bedste muligheder, men det er ikke anbefalelsesværdigt, mener både en karakter-ekspert og Danmarks Lærerforening.

- Det er problematisk, at hvis man tager karaktererne som udtryk for skolernes kvalitet, for sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen, siger Karen E. Andreasen, adjunkt og postdoc på Aalborg Universitet, og har forsket i prøver og karaktergivning i grundskolen.

Man hænger skoler ud uden grund

Hos Danmarks Lærerforening mener man, at offentlige karakterlister er med til hænge skoler ud.

- Med sammenligninger af denne art risikerer man at hænge skoler ud, der faktisk gør et kæmpe arbejde for at skabe god undervisning og lykkes med at flytte elevernes resultater. Det er ikke motiverende for de skolers videre arbejde, siger Bjørn Hansen, der er formand for det skole- og uddannelsespolitiske udvalg i Danmarks Lærerforening.

Karen E. Andreasen forklarer, at det er forældrenes uddannelsesmæssige og økonomiske baggrund, der er de faktorer, der har størst betydning for skoleelevernes karakterer. Det kan man også se på, hvilke skoler der klarer sig bedst på karaktergennemsnittet, hvor skoler i velhaverkommunerne nord for København er i top.

Fare for A- og B-skoler

- På den baggrund kan man også kritisere, at man offentliggør karaktererne, især i forhold til skoler der ikke er placeret i områder, hvor forældrene har meget uddannelse og høje indtægter, siger Karen E. Andreasen.

Bjørn Hansen fra Danmarks Lærerforening, mener at rangplaceringen giver risiko for, at de danske skoler bliver opdelt som A- og B-skoler, hvor man i stedet burde fokusere på at få mest muligt ud af fællesskabet.

- Forskning viser, at eleverne klart får mest ud af undervisningen, når den sker i et fællesskab, hvor elevernes forskellige kompetencer bliver bragt i spil. Forskellighed er en styrke og eleverne udvikler sig i samarbejdet og samværet med hinanden, siger han.