Ekspert: Derfor er Apple og Danmark et godt par

Apples investering i Danmark vil forene og understrege begge parters værdier, vurderer ekspert.

Torsten Nielsen, borgmester i Viborg og Mogens Jensen, handels- og udviklingsminister på pressemødet, hvor Apples nye planer blev offentliggjort. (Foto: © Preben Madsen, Scanpix)

Tidligere på dagen blev det offentliggjort, at den amerikanske gigant Apple vil investere 6,3 milliarder kroner på et datacenter i Viborg, og det er en meget velovervejet beslutning ifølge brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen.

- Apple er et af de mest værdiorienterede brands, der findes. Det vil sige, at når det kommer til nogle af Apples grundværdier som innovation og bæredygtighed, så flugter det rigtig godt med det, Danmark og Skandinavien står for, siger han.

Datacenteret kommer til at være 166.000 kvadratmeter, og ifølge Invest in Denmark, der har været med til at forhandle aftalen, er det især Apples ønske om en klimabevidst produktion, som har fået selskabet til at lægge centeret i Danmark.

Forener to brands

Ifølge Kresten Schultz Jørgensen skal man se investeringen ud fra et co-branding-perspektiv, som er, når to eller flere virksomheder - i dette tilfælde en virksomhed og et land - forener deres brand om et produkt.

I Viborg kan Apple finde flere forskellige ting, der kan understrege begge parters position.

- Danmark kan tilbyde en ekstremt sofistikeret infrastruktur og meget veluddannet arbejdskraft samt en bæredygtig tilgang, hvor en stor del af energiforbruget kan komme via fjernvarmenettet, siger Kresten Schultz Jørgensen.

Han tror derfor, at Apple prøver at sende et signal ved at placere så stor en del af den globale virksomhed i en dansk kontekst. Et signal, der vil gavne begge parter.

- Både Apple og Danmark arbejder ud fra værdier, der ikke kun handler om profit, men også ting som bæredygtighed og grøn energi. Det her vil derfor understøtte Apples brand og Danmarks helt særlige position internationalt, siger han.

International opmærksomhed til Danmark

I og med at Danmark nu forener sig med en virksomhed som Apple, der i forvejen markerer sig over hele verden, vil det give et stort kommercielt boost internationalt.

- Det vil skabe kolossal opmærksomhed globalt set, og det vil understøtte Danmarks brand som international vækstnation i forlængelse af de ting, vi har set i eksempelvis Lego og dansk mode, der er den intelligente del af det globale erhvervsliv, siger Kresten Schultz Jørgensen.

Handels- og udviklingsminister Mogens Jensens (S) fortalte tidligere på dagen, at han regnede med, at det ville skabe 300 nye arbejdspladser hen mod 2026, hvor centeret forventes færdigt.

Viborgs borgmester Torsten Nielsen (K) skød dog noget højere med et mål, der er 10.000 nye arbejdspladser.

Ifølge Kresten Schultz Jørgensen vil Apple-investeringen helt konkret også hjælpe Midtjyllands udvikling hen mod at blive en vækstregion som Aarhus og København.