DR's egen hjemmeside sætter også cookies, når brugerne går ind for at læse nyheder, se Ramasjang eller høre Mads & Monopolet.
Her forklarer Anders Kappel, kanalredaktør for dr.dk, og Christian Christensen, chef for DR's tekniske udvikling på web, hvorfor dr.dk også sætter marketings-cookies.
Hvorfor har en licens-finansieret medie-institution som DR overhovedet marketing-cookies på sin hjemmeside?
Anders Kappel: I bund og grund er cookies skabt for at gøre oplevelserne på en hjemmeside bedre. I nogle tilfælde er de til kun for brugerne og i andre tilfælde er de til kun for brugerne plus nogle private firmaer.
Når vi på DR har marketing-cookies liggende, så skyldes det flere grunde.
En af dem har vi plantet med fuldt overlæg. Den bruger DR Markedsføring til at sørge for, at de bannere, man møder på dr.dk, passer til det, man gør på dr.dk - så man ikke får vist den samme banner 20 gange.
Derudover er der de marketing-cookies, der følger med de delings-knapper til Facebook og Twitter, som vi har liggende. Vi er klar over, at der følger marketing-cookies med. Det er en del af prisen for, at vi kan tilbyde, at man kan dele vores indhold med andre danskere.
Hvilke overvejelser gør DR sig i forhold til, at vi betaler for nogle af de her tjenester med data om vores brugere?
Anders Kappel: Vi gør vores yderste for, at der er færrest mulige marketing-cookies, der ligger på vores hjemmeside.
Omvendt kan man sige, vi har ikke råd til at udvikle alle services fra bunden. Nogle services kan vi simpelthen ikke tilbyde uden, at vi bruger nogle elementer fra for eksempel Facebook.
Så det er afvejning i forhold til, hvis vi gerne ville have, at de 3,5 millioner danskere, der er på Facebook, kan dele vores indhold. Hvis vi vil det, så er vi nødt til at finde os i, at Facebook lægger cookies på vores brugeres computere.
Men når det så er sagt, så skal man jo huske, at man altid kan fravælge cookies. Og man kan sagtens bruge det meste af dr.dk helt uden problemer, hvis man har fravalgt cookies. Så hvis man synes, at det er irriterende, at der ligger marketing-cookies på dr.dk, så kan man gå ind i sin browser og slå det fra.
Man vil stadig kunne læse nyheder, se TV-programer og høre radio på dr.dk uden problemer. Der er nogle få ekstra tilbud, som enten fungerer dårligt eller holder op med at fungere, hvis man slår cookies fra. Det drejer sig for eksempel om vores log-in-service på dr.dk.
Men hvis det er så få tjenester på dr.dk, der er afhængige af marketing-cookies, hvorfor fjerner vi dem så ikke bare helt?
Anders Kappel: Det er fordi, at nogle af de måle-instrumenter og delings-funktioner, vi bruger på dr.dk, er afhængige af, at der ligger marketing-cookies.
Der er alligevel 3,5 millioner danskere, der har valgt – velvidende at Facebook følger dem – at være med på det fællesskab, der hedder Facebook.
Og den dag Facebook ikke længere er et sted, hvor danskerne rigtigt er, så er vi også væk fra facebook.
Men der er jo ikke kun tale om tredjepart-cookies fra Facebook. I den seneste cookie-rapport over dr.dk, var der også andre tredjepart marketing-cookies - blandt andet en der hedder Tribal Fusion - der kortlægger brugernes interesser og intentioner. Hvorfor har DR accepteret denne cookie?
Christian Christensen: Med hensyn til den konkrete sag om ”ANON_ID”-cookien fra Tribal Media kan vi konstatere, at vi på et tidspunkt i en begrænset periode på en enkelt side på dr.dk har haft en dårlig cookie.
Det var en fejl, og fejlen er rettet, og siden har været lukket gennem længere tid.
Det er ikke DR's politik at benytte sådanne cookies.
For at undgå at en lignende fejl skulle ske igen, vil vi fremover følge op på dette via en skærpet release funktion.
Hvor konkret går DR ind og tager stilling til, hvilke private virksomheder der modtager data om vores brugere?
Anders Kappel: Det er noget, vi følger løbende, og man gør det på to måder.
Det ene er, at når vi opretter et nyt tilbud på dr.dk. Her går vi nogle gange ud og køber services ude i byen, fordi det er markant billigere at købe en færdigudviklet funktion frem for at programmere den fra bunden.
Vi ville nærmest kunne bruge hele licensindbetalingen på at undgå cookies, hvis det var det, vi skulle.
I den forbindelse går vi ind og kigger på, hvor vi kan nøjes med at bruge den service - rigtig mange af vores sider har slet ikke noget, der udløser marketing-cookies.
For det andet samarbejder vi med et eksternt firma, der løbende kontrollerer, hvilke cookies vores hjemmeside sætter.
Den opgørelse kan alle brugere gå ind og se på vores privatlivs-side. Listen bliver opdateret en gang om måneden. Vi bruger selv listen til at følge op på, om der er marketing-cookies, der er sluppet igennem vores filter. Hvis der er det, går vi ind og griber ind.
Et af de steder, vi er i gang med at rydde op, er i vores delefunktioner. Her arbejder vi på et nyt system, som gør, at vi inden for en periode kan fjerne en hel del af de marketing-cookies, der i dag bliver sat fra vores hjemmeside.
Hvad vil DR gøre fremover for at undgå, at dem, I selv kalder dårlige eller grimme cookies, ved en fejl igen kan blive sat fra DR's hjemmeside?
Christian Christensen: Vi vil skærpe vores såkaldte release proces. Release processen består i dag i, at de løsninger og applikationer, vi lægger på dr.dk, har gennemgået en proces, hvor vi har godkendt: Sikkerhed, design, UX, performance, test, dokumentation, m.m.
Her vil vi fremadrettet udbygge release processen blandt andet med jævnlige gennemgange af crawler rapporter på dr.dk for at finde ud af om der skulle være enkelte url'er der kan udløse 'grimme' cookies.