PR-bureauet Waterfront har angiveligt været stærkt interesseret i at imødekomme de to transportpolitikere Kristian Pihl Lorentzen (V) og Kim Christiansens (DF) ønske om at komme på en havnerundfart i hele Danmark.
Det fremgår af SMS'er sendt fra Waterfront-direktør, Lars Poulsen, til de to transportpolitikere, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.
" Henning (Henning Laursen, adm. dir. Grenå Havn, red. ) vil godt være med til at sponsere brændstof, og jeg har en kraftig motorbåd, som I godt må bruge til at sejle på erhvervshavnerundfart næste sommer", forklarer Waterfront-direktør Lars Poulsen i en SMS til Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti.
Grenå Havn var indtil for nylig kunde hos Waterfront.
Enestående dækning
Det er en omfattende tur, Waterfront planlægger for de to fremtrædende transportpolitikere. Kim Christiansen og Kristian Pihl Lorentzen skal ifølge lobbyfirmaet rundt i det meste af Danmark i Waterfront-speedbåden.
For eksempel skal de to politikere gøre holdt forskellige steder: Bornholm, Falsterbo-kanalen, Sydhavsøerne, Køge, København, Helsingør, Gilleleje, Hundested, Frederiksværk og Kalundborg.
I forbindelse med planlægningen af turen, SMS'er Waterfront-direktør, Lars Poulsen, til Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
"Hej Kristian, Jeg har set lidt på søkortet, og hvis vi skal rundt næste år, så bliver det til 11 dage. For der er mange, som vil hilse på, og vi kan sikre en helt enestående kommerciel og pressemæssig dækning…", skriver Waterfront-direktøren 8. juli 2012.
Men planlægningen af turen rundt i Danmark stopper ikke her. Kim Christiansen og Kristian Pihl Lorentzen skal også besøge Esbjerg, Ringkøbing, Hanstholm, Hirtshals og Skagen, inden de efter planen skal indtage Nyborg, Odense, Fåborg og Svendborg for til at sidst at slutte speedbådsturen i Aabenraa, Kolding, Vejle, Fredericia, Horsens, Aarhus, Randers, Grenaa, Ålborg og Frederikshavn.
Sponsor-mad og overnatninger
Hele den 11 dage lange tur kræver overnatninger.
Men også dette har Waterfront-direktør, Lars Poulsen, fundet en løsning på for de to transportpolitikere.
I en SMS til Kristian Pihl Lorentzen skriver Lars Poulsen den 8. juli 2012 blandt andet at: "Jeg tror, at vi kan få havnene til at sponsere en stor del af overnatninger og spisning".
Pure opspind
- Det er det pure opspind, siger Kristian Pihl Lorenzen, da DR Nyheder fanger ham på en telefon fra Equador.
Transportpolitikeren afviser først kategorisk, at Waterfronts direktør, Lars Poulsen, har tilbudt at arrangere havnerundturen for de to politikere.
Men som samtalen skrider frem, kan Kristian Pihl Lorenzen dog godt huske den SMS, han modtog fra Lars Poulsen 8. juli, hvor Waterfront-direktøren blandt andet tilbyder at stille sin motorbåd gratis til rådighed for de to transportpolitikere.
- Og da fik han at vide, at den tur planlægger vi selv, og siden har der ikke været nogen form for kontakt om den tur. Lars Poulsen skal ikke stå for mine havneture - og det har aldrig været meningen, siger Kristian Pihl Lorenzen.
Hans kollega fra Dansk Folkeparti, Kim Cristiansen, afviser også at have ladet sig friste af Waterfronts tilbud.
- Jeg har ikke bedt Lars Poulsen planlægge noget som helst. Hvis jeg skal rundt og besøge havne, skal jeg nok selv stå for planlægningen, siger Kim Christiansen.
Det er ikke første gang, at Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er blevet kædet sammen med Waterfront. Tidligere er han blevet kritiseret for at være for tæt forbundet til pr-firmaet.
Blandt har han og hustruen tjent penge på at sælge kopper og termokander til firmaets klimanetværk, Copenhagen Climate Network, for mere end 36.000 kroner.
Waterfront selv kom for alvor i søgelyset, da DR's nyhedsmagasin - 21 SØNDAG - afslørede, hvordan PR-bureauet havde forsøgt at stække den kritiske journalist Lars Abild, så han havde begrænset tid til at skrive kritisk om DSB.
Senere fulgte sagen om Waterfronts indsamling af personprofiler og efterretninger om fremtrædende politikere til DSB.
En absolut Plan B
Lars Poulsen oplyser til DR Nyheder, at planen med speedbåden så vidt han husker var "en absolut plan B, hvis ikke der kunne skaffes en mere prof løsning".
"Bureauet arbejder med transport, og vi vil med glæde køre, sejle og flyve rundt i fædrelandet for at fremme et kontaktskabende projekt som dette. Bureauets kontaktnet og indsigt bliver til stadighed styrket gennem dialog, og projektet vil sætte fokus på den blå transportvej", forklarer han i en mail til DR Nyheder.
"Jeg går ud fra at de har fundet en større og mere veludstyret båd til formålet, og vi har ikke drøftet ideen yderligere", slutter han.