Salget af elbiler og plug-in-hybrider har slået rekord i juni måned.
Ifølge Transportministeriet er der solgt 1.706 biler, der enten er helt eller delvist drevet af el. Den hidtidige rekord var på 1.676 og stammer fra 2015.
Ifølge transportminister Benny Engelbrecht var folk ude og hamstre elbiler op mod årsskiftet i 2015, men det er der ikke tale om denne gang.
- Nu er der ikke tale om hamstringseffekt, men om at danskerne i langt højere grad skifter til elbiler, og det er rigtig positivt.
Og rekordsalget er ikke bare en heldig måned, forklarer transportministeren. Rekordmåneden lægger sig i halen af flere gode måneder for salget af de såkaldte "grønne biler".
Benny Engelbrecht peger på, at det især er priserne, der gør, at flere danskere nu oplader bilen i stedet for at fylde den med benzin eller diesel.
- Elbiler er gået fra at være luksuriøst til at være hverdagsagtigt og en grøn mulighed for den almindelige familie.
- Stigningen er på trods af situationen med coronavirus, hvor mange nok lige har tænkt sig en ekstra gang om, inden man investerer i en ny bil, siger ministeren.
Stadig en lille andel
Selvom salget af elbiler og plug-in-hybrider er steget, udgør de fortsat en lille del af bilerne på de danske veje. Men også her ser man en stigning.
Det fortæller Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom ved FDM.
- Selvom bilsalget går 20 procent tilbage samlet set i forhold til samme måned sidste år, så stiger andelen af grønne biler markant – især plug-in-hybrider, der har fordoblet salget sammenlignet med juni sidste år.
Ifølge FDM så udgjorde grønne biler 11 procent af salget i juni måned - samme måned sidste år var det fire procent.
- Det er en blanding af, at vi er blevet mere bevidste om klimaet og tænker det mere ind, men på den anden side kommer de mange nye, grønne biler også i en prisklasse, hvor man får rigtig meget bil for pengene. Og det elsker danskerne, fortæller Ilyas Dogru.
Derudover peger han på længere rækkevidde, mulighed for anhængertræk og mange nye modeller som grunde til rekordsalget. Men prisen er altafgørende.
I den tidligere rekordmåned i 2015 var den mest solgte grønne bil en Tesla, mens det nu er en Ford Kuga, der koster markant mindre.
Flere skal køre grønt
Benny Engelbrecht er glad for udviklingen, men der skal flere politiske tiltag til for at gøre elbilerne mere attraktive.
- Selvfølgeligt kan vi bruge en rekordmåned til noget, men vi skal videre og sørge for, at det bliver endnu lettere at være elbilejer, siger han.
Regeringen lovede før valget, at den ville arbejde for et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 og en plan for at få 500.000 elbiler på vejene samme år.
I april blev der afsat 50 millioner kroner til flere ladestandere, som politikere senere på året skal aftale, hvordan skal bruges.
- Når vi får udmøntet den pulje, som vi har afsat til flere ladestandere, dels langs motorveje, men også i byer og i grå zoner, hvor operatøren ikke kommer naturligt, er jeg overbevist om, at det bliver endnu lettere at være elbilejer, siger transportministeren.
Og hvis regeringens mål og markant flere grønne biler på vejene om ti år skal blive til noget, så kræver det handling fra politikerne, siger Ilyas Dogru.
- Politikerne skal sikre, at afgifterne holdes i ro, en plan for infrastruktur, og at bilproducenterne skal komme med flere biler.