Den kan svare på komplekse spørgsmål på nul komma fem og løse eksamensopgaver til et 7-tal.
Den nye chatbot med navnet ChatGPT er blevet debatteret vidt og bredt, siden den gik i luften i slutningen af november sidste år.
Og det har nu også fået en række af landets universiteter til at melde officielt ud: Brug af kunstig intelligens - herunder eksempelvis ChatGPT - er ikke tilladt til eksamen.
Et af de universiteter er Aarhus Universitet, og her gælder forbuddet også eksaminer, hvor alle hjælpemidler er tilladt.
- Man skal lave sin eksamen selv, og det har man ikke gjort, hvis man bruger kunstig intelligens. Det handler om at teste, hvad de studerende kan.
Sådan lyder det fra Anna Bak Maigaard, der er vicedirektør på Aarhus Universitet.
Hun mener, at det er muligt at håndhæve forbuddet.
Også når det drejer sig om de eksaminer, hvor alle hjælpemidler er tilladt.
- Vi har forskellige måder at kontrollere de forskellige eksaminer på. Vi har eksempelvis eksaminer, hvor der er vagter til stede, eller eksaminer hvor man både skal op skriftligt og mundtligt. Underviserne kender også i mange tilfælde deres studerende, herunder hvad de kan og deres måde at formulere sig på.
- Men der findes ikke nogen fuldstændig vandtæt metode til at tjekke for brugen af ChatGPT, siger Anna Bak Maigaard.
'Det har jeg ikke nogen gode svar på lige nu'
På Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har man samme holdning som Aarhus Universitet. Her er det nu også officielt forbudt at anvende kunstig intelligens, når man går til eksamen. Det gælder også de eksaminer, hvor alle hjælpemidler er tilladt.
Det blev meldt ud til de studerende torsdag via universitetets intranet, fortæller Philip John Binning, der er professor og dekan på universitetet.
Han har dog ikke noget klart bud på, hvordan universitetet skal håndhæve forbuddet, når det drejer sig om eksaminer, som enten bliver forberedt eller skrevet derhjemme.
- Det er de studerendes ansvar at leve op til universitetets regler. Vi er ikke ude i at kontrollere de studerende eller den slags. Når det så er sagt, stiller det jo underviseren i en svær situation, hvor de skal kunne opdage, hvis der er snyd og agere på det. Det må jeg indrømme, det har jeg ikke nogen gode svar på lige nu.
Vil du blive klogere på, hvad den nye chatbot er i stand til, kan du teste den her.
Samtidig understreger Philip John Binning, at kunstig intelligens - som eksempelvis ChatGPT - er med til at skabe en ny virkelighed, og derfor skal det tænkes aktivt ind i universitetets uddannelser og undervisning.
- Det duer ikke, at vi bare siger nej, nej, nej. Fordi det er den nye virkelighed. Så det er vigtigt, at vi også klæder de studerende på til at bruge det på en fornuftig måde.
Den holdning deler Anna Bak Maigaard også til en vis grænse.
- Der er ingen tvivl om, at vi skal se på kunstig intelligens som en mulighed for fremtidens uddannelser. Men lige præcis når det kommer til eksamen, hvor man skal vise, at man kan stoffet, så må det ikke anvendes og bliver betragtet som snyd.
Kalder det revolutionerende
På IT-Universitet i København har man ikke noget decideret forbud mod brugen af chatbots i forbindelse med eksamen. Teknologien rummer nemlig både muligheder og udfordringer, fortæller studiechef Lene Rehder.
- Den ændring, vi ser nu, minder meget om dengang, da internettet kom. Det var også revolutionært og ændrede en masse ting. Nu skal vi så også forholde os til, hvad ChatGPT får af betydning for, hvordan vi underviser og eksaminerer, siger hun.
Om teknologien må anvendes, afhænger derfor af den enkelte eksamen. Når det drejer sig om eksaminer uden hjælpemidler, er det dog med sikkerhed ikke tilladt, fortæller Lene Rehder.
- Der kan være eksamenssituationer, hvor vi ikke kan forhindre, at de studerende bruger teknologien, når de forbereder sig. Derfor er vi nødt til at se på konteksten for den enkelte eksamen, siger hun.
I slutningen af januar afholder Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg et møde, hvor brugen af chatbots på landets universiteter skal drøftes.