Den første af sin slags: International folkeskole har slået dørene op på Lolland

Lolland Kommune håber, at skolen kan blive en del af løsningen på flere års affolkning.

Lolland International School åbnede for godt to uger siden, men det var først i går, at den officielle indvielse fandt sted med både flag, sang og kongeligt besøg. Foto: Martin Sorgenfrei, DR Nyheder.

På Lolland er den første internationale folkeskole i Danmark åbnet. Skolen hedder Lolland International School, og selvom den officielt åbnede den 9. august, var det altså først i går, den 24. august, at en officiel indvielse fandt sted. Og det var med kongeligt besøg, da kronprinsesse Mary var mødt op til åbningsceremonien i Maribo.

Det unikke ved skolen er, at der er fri adgang, som man ser det med almene offentlige danske folkeskoler.

- Vi tilbyder en uddannelse til børn, der flytter til Danmark på grund af deres forældres arbejde, eller børn, der allerde bor her og gerne vil være en del af et internationalt miljø, siger skolens rektor, Dominic Maher, der selv er fra Australien.

Først og fremmest prioriterer skolen tilflytterfamilier. Det er især familier, der flytter til Danmark for at arbejde på for eksempel Femern-forbindelsen eller for virksomheder. Det betyder dog ikke, at der ikke er plads til andre. Der er også åbent for elever af dansk herkomst og børn af udenlandske forældre, der har boet i Danmark i flere år.

- Vi er åbne for alle, der deler vores internationale mindset. Der er store forskelle på, hvorfor folk vælger os. Det kan for eksempel være fordi, forældre gerne vil give deres børn bedre engelskkundskaber.

Forud for et barns optagelse bliver der foretaget interviews med forældrene.

Ny skole kan afhjælpe affolkning

Lolland Kommune har i mange år stået overfor demografiske udfordringer som faldende befolkningstal. Men spørger man Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), kan den nye internationale skole være med til at afhjælpe nogle af de udfordringer:

- Allerede nu ser vi forældre, som på grund af skolen aktivt har valgt Lolland til, i stedet for at bosætte sig i hovedstadsområdet.

Men giver det mening at placere Danmarks første internationale folkeskole på Lolland, som generelt har problemer med affolkning?

Den skepsis har blandt andre den nye rektor, Dominic Maher, mødt.

Skolens nye rektor, Dominic Maher, er fra Australien, men har boet i Danmark i flere år. Han har tidligere arbejdet på andre, internationale skoler. Foto: Martin Sorgenfrei, DR Nyheder.

- Folk bliver lidt overraskede og spørger hvorfor Lolland og hvorfor Maribo. Men så snart man forklarer det massive infrastrukturprojekt med Femern-forbindelsen, og at mange store virksomheder har hovedkvarter her, giver det mening, siger han og fortsætter:

- Tilflytterne kender ikke til historierne om Lolland, så for dem er det bare starten på et nyt, spændende kapitel.

Netop det at have en skole er en vigtig forudsætning for at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft, og det er da også det, borgmesteren håber, bliver tilfældet:

- Vi er meget optimistiske, da skolen har fået en fantastisk start. Det er en tabt sag ikke at forsøge sig med noget nyt, lyder det fra borgmesteren.

Fra Indien til Nakskov

En af de internationale familier, der har valgt Lolland til, er familien Malhotra, der har boet seks år i Danmark, og de seneste i Nakskov.

Familien Malhotra fra Indien kommer fremover til at tage toget fra Nakskov til Maribo, nu hvor datteren, Eva Malhotra, er startet i en kombineret 0. og 1.-klasse.

Yashsvi Kaul Malhotra, der er mor til Eva Malhotra, er glad for, at den internationale skole i Maribo netop er åbnet. Familien har nemlig ledt efter en international skole til deres fem-årige datter.

- Vi har boet i USA, Tyskland og Danmark, og jeg oplever, at hvis man taler det engelske sprog, har man lettere ved at kommunikere med folk. Eva er allerede god til dansk, og når hun også lærer engelsk, åbner det flere muligheder.

Fem-årige Eva Malhotra kan allerede tale tre sprog - hindi, engelsk og dansk.

Sprogmæssigt er der da også stor forskel på Lolland International School og de almindelige danske folkeskoler. I en almindelig 1. klasse modtager eleverne gennemsnitligt en times engelskundervisning om ugen. For Eva og de andre elever på den internationale skole i Lolland, står den på otte ugentlige engelsktimer.

Halvdelen af fagene foregår på engelsk, eksempelvis matematik. Derfor bliver eleverne undervist med afsæt i to læseplaner. Udover en læseplan fra Undervisningsministeriet, følges også den såkaldte Cambridge læseplan, der er internationalt anerkendt og som på skolen vil blive brugt i de fag, hvor undervisningen foregår på engelsk.

Der er også fag på den internationale skole, der ikke findes i den almindelige folkeskole. For eksempel faget Global Perspective, der er en kombination af historie, geografi og samfundsfag, hvor fokus i høj grad er på verdens omkring os.

At der også er plads til den slags fag samt muligheden for at møde andre kulturer er vigtigt for børn som Eva, synes Yashsvi Kaul Malhotra.

- Det at være iblandt mennesker fra forskellige kulturer er noget, jeg gerne vil give videre til min datter.

Femern-forbindelsen skal trække folk til

Inden for de næste par år regner skolen med, at man opnår fuld kapacitet, hvilket vil betyde, at skolen vil kunne tælle 100 verdensborgere, om end nogle af dem små.

Det virker umiddelbart ikke utænkeligt, da der ifølge kommunen vil flytte flere tusinde til det lollandske, eftersom arbejdet på Femern-forbindelsen på sigt vil kræve flere hænder. Borgmesteren tilføjer desuden, at Vestas’ tilstedeværelse i kommunen og andre internationale produktionsvirksomheder også tiltrækker udenlandsk arbejdskraft.

Holger Schou Rasmussen (S) håber, at den nye internationale skole vil trække indbyggere til Danmarks fjerdestørste ø. Foto: Martin Sorgenfrei, DR Nyheder.

Borgmester Holger Schou Rasmussen har store forventninger til tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark:

- Kommunen kommer til at ligge midt mellem Hamborg og København, når Femern-forbindelsen står færdig. Og så er vi ikke en yderkommune længere.