Deal-gigant fusker med tilbuddene

Verdens største dealsite Groupon lokker med rabatter på op til 75 procent. Men tjekker du førpriserne, får du en overraskelse.

Dealgiganten Groupon, den største af sin slags på verdensplan, pynter på førpriserne for at få tilbuddene til at lyde mere imponerende.

Hver tredje dansker får dagligt tilbud fra de såkaldte dealsites på nettet. De frister med kæmpe rabatter på masser af varer og oplevelser. Nu kan Kontant afsløre, at mange af førpriserne på tilbuddene hos den i særklasse største aktør i verden - Groupon - slet ikke holder vand.

På Groupons hjemmeside kan man eksempelvis købe en blød buksedragt til 299 kroner med en førpris på 1.186 kroner. En besparelse på hele 75 procent. Leverandøren af buksedragten er finsk og hedder Glamouretto OY, og de har ganske rigtigt buksedragten til salg for 1.186 kroner.

Men Glamouretto står samtidig bag en anden hjemmeside, hvor fuldstændig den samme buksedragt koster ca. 350 kroner. Der er altså én førpris på den side, hvor Groupons kunder køber tilbuddet fra - og en anden førpris til andre kunder.

Kunstigt høje førpriser

Et andet eksempel er en badevægt fra AEG til 229 kroner. Den har ifølge Groupon en førpris på 549 kroner. Hvis man søger efter badevægten på nettet, kan man dog ikke finde den til 549 kroner andre steder end hos leverandøren af tilbuddet.

Til gengæld kan man finde den til 210 kroner med levering til Danmark på en tysk hjemmeside, og på en dansk webshop kan man faktisk finde den til 225 kroner med levering. Altså billigere end Groupons deal.

Deals på rejser har Groupon også, og her har Kontant ligeledes fundet eksempler på opskruede førpriser. Et spa-ophold i Tyskland bliver solgt med en rabat på 38 procent til 1.935 kroner, men hvis man går udenom Groupon og bestiller fuldstændigt samme værelse i samme periode på booking.com, kan man få det til 1.761 kroner.

Så faktisk er det 10 procent dyrere at bruge Groupons tilbud, end hvis man selv bestiller opholdet.

Forbrugerombudsmand: Det er alvorligt

Kontant har fundet mange lignende eksempler på opskruede førpriser hos Groupon. Ifølge Forbrugerombudsmand Henrik Øe, er det alvorligt, hvis man ikke kan stole på rabatterne.

Især på dealsites hvor rabatterne bliver brugt som blikfang i annoncerne.

- Jeg opfordrer sådan set seerne til at give mig besked, hvis de mener, at der er misvisende information omkring førpriser og besparelser, fordi det er noget, jeg vil kigge på. Jeg vil også se på det materiale, I har her i udsendelsen, for at se på om der er overtrædelser af markedsføringsloven," siger Henrik Øe til Kontant.

Ændret svar fra tidligere

Efter vores sidste udsendelse om dealsites for halvandet år siden, der ikke omhandlede Groupon, lød det sådan her i en pressemeddelelse fra det amerikanske dealsite:

- Det må og skal være et dealsites fornemmeste opgave at sikre gennemsigtighed og tjekke sine leverandører på vegne af forbrugerne.

I dag lyder beskeden fra Groupon noget anderledes:

- Groupon er en marketingsplatform, der forbinder virksomheder med kunder, og det er virksomhedernes ansvar at sikre sig, at førpriserne er retvisende. Når det er sagt, er kundens oplevelse meget vigtig for Groupon og vi beder virksomheder om dokumentation for de angivne førpriser på det pågældende produkt eller service, skriver Martin Simonsen, landedirektør i Groupon Danmark, i en mail til Kontant.

Tager ikke ansvar

Groupon er heller ikke meget for at tage et ansvar, når en kunde får problemer med en deal.

Stine Rud Skov købte i efteråret en Samsung-telefon til 2.249 kroner hos Groupon via en fransk leverandør. Men da telefonen ikke kom, fralagde Groupon sig ansvaret, og hun måtte selv gennem halvanden måned kæmpe med den franske leverandør.

- Som forbruger synes jeg ikke, at jeg kan gøre andet end at gå ind og tjekke, om hjemmesiden ser ordentlig ud hos den leverandør, Groupon bruger. Og så stoler jeg selvfølgelig på, at de har styr på deres leverandører, siger Stine Rud Skov, kommunikations-konsulent fra Søborg.

Samme holdning har Forbrugerrådet Tænk:

- Dealsitet markedsfører jo det her produkt, de tager imod pengene, de har fundet leverandøren. Så må de også hjælpe os, hvis det går galt," siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Groupon vil ikke svare

Stine Rud Skovs telefon kom aldrig, og hun havde også problemer med at få pengene tilbage. Det fik hun først, efter at hun truede med at gøre indsigelse over for sin bank og skrev en dårlig anmeldelse af Groupon på nettet.

- Jeg synes, at det var tydeligt, at da jeg virkelig begyndte at komme i problemer, så blev jeg ignoreret fra alle sider. Som forbruger har du jo ikke rigtigt noget, du kan trække på andet end at true. Og det er jo vildt, at man skal komme helt derud, mener Stine Rud Skov.

Kontant har stillet flere konkrete spørgsmål om Groupons kundeservice og fralæggelse af ansvar, men dem ønsker Groupon ikke at besvare.