De store elever kan se frem til lang tid i hjemmeskolen: Lars spiller 'velvære-bingo' med sin 9. klasse

Lærere skal have mulighed for at danne mindre læsegrupper, mener De Radikale.

Lærer Lars Stahl fra Holluf Pile Skole fik at vide, at han ikke måtte samle sine elever til en gåtur i det fri. (Foto: © Thea Bjørn DR)

Under den første nedlukning i foråret tog lærer Lars Stahl et initiativ, der skulle forebygge isolation blandt hans elever på Holluf Pile Skole i Odense.

Han inviterede på skift eleverne til en gåtur i mindre hold, så de trods alt kunne se hinanden og deres lærer.

Men efter en enkelt gåtur kom der melding fra Undervisningsministeriet.

Det var imod reglerne, for lærerne må på grund af corona ikke tage initiativ til, at elever mødes fysisk i små læsegrupper.

- Jeg ærgrede mig super meget, for jeg syntes, at det var rigtigt kontrolleret, og vi havde rigtigt styr på de her søde unge mennesker, der virkelig blomstrede op ved at komme ud og gå en tur, siger Lars Stahl.

- Men jeg har samtidig også masser af forståelse for, at det må være sådan, så vi ikke risikerer, at det stikker helt af, siger han.

Nu befinder de ældste elever i folkeskolen sig så midt i nedlukning nummer to. Med udsigt til minimum en måned mere med undervisning foran skærmen.

Og den langstrakte isolation har sin pris, fortæller Karen Wistoft, professor i pædagogik ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU). Undersøgelser viser, at 90 procent af børnene savner deres venner, og 20 procent mistrives.

- Det har dybe sociale konsekvenser, hvis eleverne mangler relationer gennem længere tid, siger Karen Wistoft.

En erfaring, som Sadjad Al-Mosawy fra 9.a på Holluf Pile Skole kan skrive under på.

- At sidde derhjemme er bare ødelæggende for ens mentale sundhed, siger han.

Sadjad Al-Mosawy går i 9.a på Holluf Pile Skole ved Odense. Han savner frikvarter og fodbold med vennerne. For hjemmeskole er ikke det samme. (Foto: © Thea Bjørn)

R: Små grupper gør en forskel

Derfor ønsker Radikale Venstre, at regeringen lemper på reglerne, sådan at lærerne får lov til at arrangere, at deres elever samles i mindre læsegrupper hjemme hos hinanden.

- Der kan være rigtig lang tid til, at de store elever kommer tilbage i skolen, siger Lotte Rod (R).

- Mange af dem har det skidt. De er ikke glade, de mistrives, og de er også ved at miste motivationen for at gå i skole. Derfor betyder det noget, at man ikke er helt alene, men at man i det mindste har bare en ven i klassen, som man kan sidde sammen med foran computeren. Som man kan spise frokost med, som man kan grine med, og som man kan løse de svære opgaver sammen med, siger hun.

Elever skal selv danne grupper

Som reglerne er nu, må eleverne nemlig gerne samles i læsegrupper, men det skal ske på eget eller forældrenes initiativ. Lærerne må ikke blande sig, og mange unge og forældre ved ikke, at muligheden er der.

- Det skal ikke være sådan, at de elever, som ikke lige kommer ind på Undervisningsministeriets hjemmeside, ikke ved, at de kan være i læsegruppe, siger Lotte Rod.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er sådan set enig med De Radikale i, at der er et problem, men hun opfordrer til, at man bruger de muligheder, der allerede er der - blandt andet for at lave læsegrupper.

- Skolerne må endnu ikke organisere det. Det er fordi, at der er risiko for, at boblerne ikke bliver overholdt. Det vil sige, at det er noget, man privat skal tage initiativ til. Børnene må godt sidde sammen et par enkelte stykker, men det skal være de samme, og de skal holde sig inden for boblerne, men så må de faktisk gerne sidde og lave hjemmeskole samen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hun lufter dog også muligheden for, at der kan være nye retningslinjer på vej for skolerne.

- Vi har siddet de sidste to uger og kigget på den fælles plan - en del af det er allerede kommet ud, og en del af det vil komme de kommende dage, siger hun.

Spiller velværebingo

På Holluf Pile Skole har Lars Stahl i mellemtiden taget sagen i egen hånd. Med inspiration fra lærerkollegaer på nettet har han introduceret sine elever for "velværebingo."

- Ring til en ven, lav noget med dine hænder, gå en tur og tag en selfie på en bro, skriv en rar besked til en fra klassen, remser han op.

Hver gang eleven fuldfører en opgave, fylder de et felt ud. De har lidt over en uge til at få pladen fuld ved at gennemføre aktiviteter, der bryder isolationen og kedsomheden.

- At få et brev fra en klassekammerat eller at få en sms eller et facetime-opkald kan styrke trivslen på en eller anden vis, så de har oplevelsen af fællesskab, fortæller han.

Sadjad skal tage en selfie fra en bro. Det er en del af dagens velvære-bingo, der skaber afveksling og sammenhold i klassen. (Foto: © Thea Bjørn - DR)

En af hans elever, Sadjad Al-Mosawy, var dog først skeptisk.

- Første gang, Lars fortalte os om det, så tænkte jeg bare: 'Det gør han bare ikke', men da vi så startede op med det, så synes jeg faktisk, at det blev virkelig godt, fortæller Sadjad Al-Mosawy.

Han har både dyrket yoga og sendt rare beskeder til klassekammeraterne. Selv blev han både overrasket og oprigtig glad over at få en sjov tegning i posten fra en fra klassen.

Han synes dog, at det vil være en god idé, hvis lærerne også fik lov til at samle eleverne i små grupper.

- Det ville være meget bedre. Selvfølgelig er vi ikke sammen hele klassen, men det er meget bedre end bare at sidde foran computeren med kameraet og mikrofonen tændt, siger Sadjad Al-Mosawy.