Det er endnu for tidligt at sige, hvem der har ansvaret for den togulykke på Storebæltsbroen, der her til morgen har kostet seks personer livet.
Men det er vigtigt, at der nu kommer fuld klarhed om ulykken, så man kan undgå, at noget lignende nogensinde sker igen.
Det er meldingen fra Jan Wildau, kommunikationsdirektør for DB Cargo, som har ansvaret for det godstog, der var involveret i dagens ulykke.
- Det er nærliggende og fristende at gætte, når man oplever en situation som denne. Men det er sagen for alvorlig til. Det ville være både useriøst og nærmest amoralsk, siger Jan Wildau og fortsætter:
- Vi ved, at vi omkring klokken 7.30 i morges havde en form for kollision med et IC4-tog med passagerer i. Det var en meget alvorlig ulykke, hvor folk på frygtelig vis er kommet alvorligt til skade og er døde. Nu samarbejder vi med myndighederne – politiet, redningsmyndighederne, Beredskabsstyrelsen og Havarikommissionen – som skal undersøge, hvad der faktisk er sket og formentlig også finde ud af, hvad der ledte frem til ulykken, siger han.
Vi håber, at toget var i orden
Ulykken fandt sted, da lyntoget, der var på vej fra Fyn til København, ramte et ukendt antal genstande på Storebæltsbroen. Ifølge Havarikommissionen drejede det sig blandt andet om en tom lastvognstrailer, der var faldet af godstoget.
- Den har enten ramt toget, eller også er toget kørt ind i den, lød det tidligere på dagen fra Bo Haaning, der er souschef hos Havarikommissionen.
Om det var traileren, der var skyld i selve ulykken, ønskede han dog ikke at udtale sig om. Og det er endnu uvist, om lyntoget blev ramt af andre genstande.
Fyns Politi meddelte tidligere på dagen, at det tilsyneladende var gods fra godstoget, som lyntoget påkørte. Men på et pressemøde her til eftermiddag understreger de, at det er "alt for tidligt at gisne om, hvad årsagen er".
Men det er spørgsmål som disse, der nu skal besvares af de relevante myndigheder, understreger Jan Wildau.
- Vores opgave er at stille al data, oplysninger og medarbejdere til rådighed for opklaringsarbejdet. Så kan de mennesker, der har forstand på at drage de rigtige konklusioner om noget så komplekst som det her, gøre det, siger Jan Wildau.
- Vi ved ikke, om toget har været i orden, men det håber vi naturligvis på. Men det er igen noget, vi skal have undersøgt. Alt skal undersøges til bunds. Hvis ikke vi finder ud af, hvad der præcist forårsagede ulykken, så kan vi heller ikke minimere risikoen for, at vi nogensinde kommer til at stå i en lignende situation igen.
Ikke vores ansvar
Et andet spørgsmål, der skal besvares, er, om det kraftige blæsevejr, der i morges prægede Storebælt, havde en betydning.
Når vindhastigheden overstiger 21 meter per sekund, skal togene nedsætte hastigheden til 80 kilometer i timen. Overstiger den 25 meter per sekund, må de ikke passere broen.
Men ifølge Martin Harrow, der er områdechef for kvalitet og sikkerhed hos Banedanmark, blev der ikke målt vindhastigheder på mere end 21 meter per sekund på Lavbroen.
- Vi har handlet fuldstændigt, som processerne foreskriver, vi skal gøre, og det er et regelsæt, vi har brugt igennem rigtig mange år. Det er ikke noget, der tidligere har givet problemer, siger han og understreger, at man først nu skal undersøge, om vinden har spillet en rolle.
Ifølge Jan Wildau er det ”heldigvis ikke op til en tilfældig operatør som os at beslutte, hvornår vi må køre eller ej”.
Der blev transporteret tomme ølkasser på toget, der var på vej fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.
Var det ansvarligt at køre med dem?
- Det er et af de spørgsmål, der skal besvares. Vi ved, at toget vejede over 550 ton. Nu skal vi finde ud af, om det var for lidt under de givne vejrforhold – og om vejrforholdene overhovedet har spillet en rolle, siger kommunikationsdirektøren.