Datatilsynet vil undersøge Rejsekort-app: 'Data var nok ikke så anonymiseret, som de selv gik og troede'

Brugerne er blevet informeret om, at noget lokationsdata ikke har været anonymiseret, som det ellers har lydt i appens betingelser.

Datatilsynet indleder nu en undersøgelse af Rejsekort-appen. Undersøgelsen handler om indsamling og opbevaring af personoplysninger. (© Grafik: Line Grønvald Nielsen (DR Nyheder))

Efter flere måneders problemer og kritik af Rejsekortets app, indleder Datatilsynet nu en undersøgelse.

Undersøgelsen handler om Rejsekort-appens indsamling og opbevaring af personoplysninger, fordi appen potentielt overvåger brugerne for meget, lød det fra tilsynet i går ifølge Berlingske.

- Det er sket på baggrund af vores egen kontakt med Rejsekortet, svar vi har fået fra dem, og deres erkendelse af, at de har lavet en fejlvurdering af, om data var anonyme eller pseudonymiseret, siger Allan Frank, jurist og it-sikkerhedsspecialist hos Datatilsynet.

At data er pseudonymiseret betyder, at man i sidste ende vil kunne forbinde data med specifikke brugere.

- Vi har også konstateret, at Rejsekortet selv har været ude at sige, at data nok ikke var så anonymiseret, som de selv gik og troede, tilføjer Allan Frank.

Rejsekortet som app blev rullet ud til de første brugere den 9. april i år. (Foto: © Ida Marie Odgaard, Ritzau Scanpix)

Den seneste tid er der dumpet en mail ind i indbakken hos Rejsekort-appens 60.000 brugere. Heri bliver de informeret om, at data, som brugerne var blevet fortalt blev anonymiseret, ikke har været det.

I mailen skriver Rejsekortet, at det er nogle lokationsdata – altså data om hvor brugerne af appen befinder sig – som ikke har været anonymiseret. I stedet har denne information altså været pseudonymiseret.

- Forskellen mellem anonymiseret data og pseudonymisering kan bedst sammenlignes med brætspillet 'Hvem er hvem', forklarer Allan Frank.

- Hvis man har informationer nok til at kunne finde tilbage til den bebrillede mand med det røde hår med de oplysninger, man har til rådighed, så er det en pseudonymisering. Men hvis man ikke kan finde tilbage til ham med de oplysninger, man har, så er han anonymiseret.

Brugerne af appen får via en notifikation fra i dag også en "letforståelig version" af beskeden, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S, der står bag appen.

'Jeg ville stille krav om en ny app'

I juni fortalte Rejsekort & Rejseplan A/S, at man skulle rette fejlene, inden appen kunne rulles ud til endnu flere brugere.

Datatilsynet har nu bedt om en række informationer fra firmaet, og efter sommer forventer Allan Frank, at man har dannet sig et overblik.

- Det handler om, at vi nu er nødt til at have nogle flere oplysninger, før vi kan finde ud af, om det, der foregår, er rigtigt eller forkert, siger han.

Bruger du selv Rejsekort-appen?

- Jeg bruger den ikke. Men jeg er også en meget kritisk app-forbruger. Jeg bruger heller ikke Facebook og andre lignende ting, svarer Allan Frank.

Det er ikke første gang, at der har været fokus på Rejsekort-appen. DR har tidligere beskrevet, hvordan man skal give rejsekort-appen lov til at tracke ens lokation hele tiden, hvis man skal kunne bruge den.

Derfor forstår dataetisk rådgiver Pernille Tranberg godt, hvis der er brugere af appen, som overvejer, om de skal fortsætte med at bruge den. Men det afhænger af, hvem du er – og hvad der betyder noget for dig, forklarer hun.

- Hvis du har fuld tillid til Rejsekort-firmaet og synes, at bekvemmelighed er det vigtigste i verden, så kan du godt give dem dine data.

- Men hvis man er én, der går op i, at offentlige og halvoffentlige instanser ikke sidder på alle mulige data om én, så ville jeg stille krav om at få en anden version af den app.

Nyt alternativ på vej

Hos Rejsekort & Rejseplan A/S oplyser kundedirektør Jens Willars i et skriftligt svar, at Rejsekort som app kun indsamler lokationsdata, når appen er aktiv og mellem check ind og check ud.

- Desværre har vi konstateret en fejl i de nuværende vilkår for Rejsekort som app. Her står der, at de lokationsdata, der opsamles, når en kunde har afsluttet sin rejse, men har glemt at checke ud, bliver fuldt anonymiseret. Det er en fejl.

Omfanget af manglende check ud er på nuværende tidspunkt cirka én procent, oplyses det.

Hvis kunder ikke længere ønsker at bruge appen, efter de er blevet infomeret om håndtering af deres lokationsdata, kan man enten framelde sig i appen eller kontakte Rejsekortets kundecenter og få hjælp til det, oplyser Jens Willars.

Men der er også en anden løsning på vej.

I løbet af 2025 vil der blive introduceret et alternativ til Rejsekort som app for de kunder, som ønsker at rejse helt anonymt, skriver Jens Willars.

- Denne løsning vil blandt andet tilgodese de kunder, der ønsker at rejse helt anonymt, da de for eksempel kan betale for deres billetter med kontanter.

Til Datatilsynets undersøgelse skriver kundedirektøren, at man "naturligvis vil sikre, at Datatilsynet får den nødvendige indsigt" til brug for undersøgelsen.

- Vi synes, det er naturligt, at Datatilsynet interesserer sig for et nyt produkt på markedet - især når der er rejst en debat om indhentning af personoplysninger og dataminering.