Da stormfloden ramte for lidt over et år siden, stod mange husejere frustrerede tilbage. For når man skulle i kontakt med sit forsikringsselskab, var det svært at finde rundt i systemet, og mange måtte vente i månedsvis for at få afklaring på deres forsikringssag.
Men det skal en ny aftale råde bod på.
I dag fremlægger regeringen og brancheorganisationen Forsikring & Pension en ny aftale, der skal sikre danskerne både hurtigere og bedre hjælp af forsikringsselskaberne, når de bliver ramt af en stormflod.
For der er brug for bedre hjælp, lyder det fra erhvervsminister Morten Bødskov (S).
- Det tog for lang tid, det var for svært at komme igennem til sit forsikringsselskab, og når man skulle have fat i en taksator til at komme og vurdere skaderne, tog det også for lang tid. Derfor har vi lavet aftalen med forsikringsselskaberne, siger Morten Bødskov.
For lidt over et halvt år siden kunne vi her i DR fortælle, at fire ud af 10 stadig ventede på svar om erstatning, og at mange følte sig ladt i stikken og oplevede det som et detektivarbejde at få svar på spørgsmål om for eksempel genhusning.
Men det skal den nye aftale med seks tiltag altså ændre på. Blandt andet skal man kontaktes af sit forsikringsselskab senest 24 timer efter, de har anmeldt en sag, og som udgangspunkt skal man inden for fire måneder have en afklaring på sin forsikringssag, fortæller Morten Bødskov.
- Man skal vide, at der er en hånd til at komme videre ud af den ulykkelige situaiton, man er blevet fanget i, hvor tingene er væltet rundt, og man står i vand til knæene. Det sidste man har behov for at tænke på er; kan jeg få hjælp af mit forsikringsselskab eller ej.
Brancheorganisation: Bøvlet system
Det er Naturskaderådet, der udbetaler erstatning for ødelagte ejendele og giver penge til, at folk for eksempel kan flytte i midlertidige boliger. Men det er forsikringsselskaberne, der skal vurdere skaderne på ejendommene og hjælpe med spørgsmål.
Og netop at det er Folketinget og regeringen, som fastsætter reglerne, men forsikringsselskaberne, som skal hjælpe borgerne på baggrund af de regler, har været en udfordring, forklarer Kent Damsgaard, der er direktør i brancheorganisationen Forsikring & Pension.
- Der var rigtig mange ting, som var bøvlet fra det offentliges side og ud til det forsikringsselskab, som skulle hjælpe borgeren. Så nu kommer der moderne it-systemer og klare beskrivelser af, hvad der er dækket, og hvad der ikke er dækket, så forsikringsselskaberne står langt bedre rustet til at kunne hjælpe borgeren, siger Kent Damsgaard.
Han erkender, at der var ting, de kunne gøre bedre. Og det skal der rådes bod på, så forsikringsselskaberne er bedst muligt rustet til næste gang, der kommer en ny stormflod.
- Mange var hårdt ramt og ønskede hurtigere svar og hjælp. Så det vi gør nu er, at de hurtigere får en beskrivelse af, hvordan de bliver hjulpet, og så sikrer vi, at forsikringsselskaberne har den rigtige viden fra den offentlige ordning, til at de kan hjælpe borgerne.
Aftale er ikke bindende krav
Den nye aftale bliver præsenteret i dag klokken 12 af erhvervsminister Morten Bødskov.
Det er ikke juridisk bindende krav - men ambitioner. Og derfor falder der ikke bøder, hvis forsikringsselskaberne ikke overholder det.
Alligevel mener ministeren, at det er en god aftale, som giver mere sikkerhed for danskerne.
- Min helt klare forventing er, at de selvfølgelig lever op til det. Sker det ikke, så kommer vi til at kigge på det igen. Udgangspunktet er, at jeg er meget tilfreds med den aftale, vi har lavet, for den giver forsikringskunderne bedre rettigehder, end de har haft hidtil, siger Morten Bødskov.
Og selv om Kent Damsgaard fra Forsikring & Pension ikke vil stille nogen garantier, så mener han også at forsikringskunderne trygt kan se frem til hurtigere og bedre hjælp - fordi forsikringsselskaberne lever af tilfredse kunder.
- Lige præcis med stormflodsordningen har forsikringsselskberne en endnu større interesse, fordi det er staten, som betaler alle udgifterne. Forsikringssselskaberne skal bare give den bedst mulige service.
- Så jeg kan love dig for, at alle forsikringsselskaber vil gøre alt, hvad de kan, for at hjælpe deres kunder bedst muligt med stormflodsordningen, siger Kent Damsgaard.