Når skoleelever møder op i de franske folkeskoler efter sommeren, vil det være uden deres mobiltelefon.
Nationalforsamlingen i Frankrig har nemlig vedtaget et totalforbud mod brugen af mobiltelefoner i skolerne.
I Danmark har flere skoler de seneste år eksperimenteret med at indføre et forbud, men fra politisk side har man holdt sig fra at lovgive på området.
En af de skoler, der selv har valgt at sætte regler op for brugen af mobiltelefoner er Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg. Tilbage i oktober sidste år blev der indført en prøveperiode med mobilforbud på et halvt år. Og fordi det gik så godt, gjorde skolen forbuddet permanent.
- Enhver, der kommer ind på skolen, kan hurtigt mærke, at der er en anden relationsdannelse mellem børnene. Det er nemmere at henvende sig til hinanden og skabe øjenkontakt, fordi de ikke sidder med hovedet ned i deres mobiler. Nu taler og leger børnene sammen i pauserne, siger skoleleder Lise Ammitzbøll La Cour.
Mere fordybelse og læring
Eleverne må ikke bruge deres mobiltelefoner fra klokken 7.00 om morgenen til klokken 17.00. Reglerne kom efter flere henvendelser fra forældre, der synes, der var brug for nogle regler.
Lise Ammitzbøll La Cour mener, det har været positivt, og størstedelen af forældrene har taget godt imod det.
- Hvis man som skole vil gøre noget, der fremmer elevernes læring, fordybelse og relationer, så er det godt at indføre. Vores tanke med det er, at det også kan gå videre ind i hjemmene, og at det fører til en større refleksion over både børn og voksnes brug af mobilen, og hvordan vi er sammen, siger hun.
Skoler skal tage ansvar
I Jylland har en anden skole også succes med et forbud. For tre år siden fik bestyrelsen på Skægkærskolen i Silkeborg Kommune en henvendelse fra den pædagogiske ledelse på skolen, der var bekymrede over de udfordringer, der var med mobiltelefoner.
Det førte til en såkaldt 'fri for mobil' ramme, der forbød mobiltelefoner på skolen.
- Det handlede om, at vi som voksne på skolen ønskede at tage ansvar for børnenes trivsel og læring, forklarer Peter Bertelsen, der er skolebestyrelsesformand.
Bør Danmark også indføre et forbud som i Frankrig? Deltag i afstemningen neden for (artiklen fortsætter efterfølgende):
Der var især to udfordringer. Dels at børnene blev forstyrret og mistede fokus i undervisningssituationerne, hvis mobilen lå i tasken. Men også at personalet følte, at de havde svært ved at få adgang til børnenes lukkede univers på mobilen i frikvartererne.
For eksempel kunne eleverne gemme sig bag skærmen, hvis de var ensomme. Og der var det svært for lærerne at vide, hvad der foregik og hjælpe.
Skaber ikke digitale analfabeter
Når man træder ind på skolen i dag har forholdene ændret sig markant, mener Peter Bertelsen, der remser flere gevinster op. Både læring og trivslen er blandt andet blevet meget bedre.
- Der er langt flere fysiske aktiviteter i frikvartererne, og nogle af eleverne har fundet gamle spil frem, som de hygger sig med, siger han.
Indtil videre har der ikke været nogle negative effektiver, selvom skolen havde flere bekymringer inden indførslen for tre år siden.
- Vi var bange for, at vi fratog elevernes mulighed for at lære at begå sig med en mobil. Men det synes vi ikke, vi gør. Vi bruger dem stadig i undervisningssammenhænge. Vi skaber ikke digitale analfabeter, siger han.
Ikke udsigt til statslig indblanding
De to eksempler er ikke enestående. I oktober sidste år undersøgte Politiken Research, hvor mange skoler, der har indført et mobilforbud de seneste år. Ud af 335 skoler, der svarede på undersøgelsen, har næsten halvdelen af dem strammet reglerne og indført flere forbud mod mobiler.
Men franske tilstande ser ikke ud til at være lige om hjørnet i Danmark.
I efteråret meldte Liberal Alliance ud, at der burde blive lavet en lovændring, hvor det bliver skrevet ind, at skolerne har ret til at indføre et forbud mod mobiler. Dette var Venstre og Dansk Folkeparti dog imod.