Der var jubel hos Radio Diablo i Svendborg, da Radio- og tv-nævnet offentliggjorde vinderen af den nye DAB-kanal her til eftermiddag.
Det blev nemlig selskabet Kulturradio Danmark, som Radio Diablo ejer 55 procent af, der vandt buddet med Loud-samarbejdet.
- Vi havde ikke købt champagne, for vi havde ikke regnet med det. Til gengæld fik vi ikke brug for pyt-knappen, fortæller Uffe Jeppesen, som er medstifter og hovedaktionær i Radio Diablo.
Optagelse: Rasmus Spaabæk, DR
Kom i hus med ungt fokus
Radiokanalen Loud vil fokusere på aldersgruppen 15-32 år, og det var en grundsten i udbudssejren.
Det vurderer Martin Larsen, der er direktør for Radio Diablo og bestyrelsesformand i Kulturradio Danmark:
- Vi vil lave en radio, der tager fat om den udfordring, alle medier i Danmark har. Nemlig hvordan vi engagerer vores unge. Og så være til stede, hvor alle lytterne og den målgruppe er til stede, siger han.
Det skal blandt andet ske ved at fokusere på emner som uddannelser, tech, fake news, bolig og SoMe-trends. Men også ved at lave konstruktive og løsningsorienterede historier med vægt på de nyheder, der er værd at huske og dele.
Det fremgår af det udbudsmateriale, som Kulturradio Danmark har indsendt.
Gaming for natteravne
De unge lyttere skal inddrages i radioen. Det gør sig også gældende om natten, hvor der fra klokken midnat til seks om morgen vil være gaming, snak og musik på programmet.
Radiokanalens værter skal helst også findes i den unge målgruppe.
Her håber Kulturradio Danmark at sikre sig værtstyper som for eksempel musikeren Annika Aakjær, den svenske Youtube-stjerne PewDiePie og Monte Carlo-parret Esben Bjerre og Peter Falktoft. Men også nuværende radioværter som DR's Jacob Hinchely og Anders Stegger samt Radio 24syvs nyhedschef Kristoffer Eriksen passer på profilen.
Omdiskuterede partnerskaber
Kulturinstitutionerne, der er del af Kulturradio Danmark, kommer også til at levere indhold direkte til radiostationen.
I Louds ansøgning fremgår det blandt andet, at koncertstedet Vega vil lave et ugentligt program, hvor lytterne følger, hvordan koncertplanen bliver til, og hører den musik, som musikchefen og bookerne lytter til.
Louds kanaldirektør, Ann Lykke Davidsen, har dog tidligere afvist, at Loud vil blive en reklamesøjle for de kulturelle samarbejdspartnere, som kritikere har udtrykt bekymring for.
Begrundelsen for Radio- og tv-nævnets beslutning bliver offentliggjort onsdag den 23. oktober klokken 15.
Loud ventes at gå i luften den 1. april næste år og sender i mindst fire år med et årligt tilskud på 70 millioner kroner fra medieforliget og public service-puljen.