For anden gang på tre dage stod Mette Frederiksen (S) frem med alvorstung mine i Statsministeriets spejlsal for at annoncere et nyt sæt tiltag i kampen mod coronavirus.
Institutionerne og skoler er ved at lukke, arrangementer er aflyst og ferieplanerne er ved at blive droppet.
Og lørdag lukker grænserne så også fra klokken 12. Det drejer sig både om den landfaste grænse i Sønderjylland mod Tyskland, Øresundsbroen og færgeforbindelser mod de skandinaviske nabolande og lufthavne med forbindelser til hele verden. Grænselukningen gælder også Grønland og Færøerne.
Men hvad er op og ned i det nye tiltag? Hvem må komme ind i Danmark - og hvem må ikke? Hvad betyder det i praksis, at Danmark lukker grænserne?
Hvordan kommer det til at fungere?
Grænsekontrollen består af fire hovedelementer:
- 1
Der er den omfattende flytrafik, der især sker i København og Billund. Også lufthavnen i Aalborg bliver berørt.
- 2
Så er der grænser, hvor færger kommer i land, primært i Rødbyhavn, Gedser, Helsingør, Frederikshavn, Hirtshals, Grenå og Rønne.
- 3
Togtrafikken har grænser ved især Øresundsforbindelsen, men også i Padborg og Tønder.
- 4
Og så er der 'den grønne grænse', hvor biler kan komme kørende, ved Kruså, Padborg, Frøslev og Sæd - og over Øresundsbroen. I Tønder og Aabenraa lukkes 10 grænseovergange fuldstændig med fx betonklodser.
Disse mange steder kommer både politiet og militæret i den næste måned til at opretholde en streng grænsekontrol, der skal sikre, at man har fuld kontrol med, hvem der bliver lukket ind i landet - og i lige så høj grad; hvem der ikke bliver.
Det betyder, at pendlere for eksempel må forvente længere rejsetid, når man skal ind og ud af landet.
Rigspolitiet forventer ikke, at grænsen er fuldt funktionsdygtig før om et par dage og forventer ligeledes, at der især ved grænsen i Sønderjylland og ved Øresundsbroen kommer til at være en ophobning de næste dage.
Både her og i lufthavne forventer man, at der vil være en del rejsende, som får at vide, at de skal vende om.
Grænselukningen gælder også Grønland og Færøerne, hvor borgere også opfordres til at vende hjem.
Hvem kan komme ind - og hvem kan ikke?
Danske statsborgere vil som nu frit kunne komme ind i landet ved alle grænserne. Det kan godt tage længere tid, da der alt andet lige vil skulle kontrolleres flere mennesker.
Nødvendige forsyninger vil også fortsat kunne komme ind. Det kan være fødevarer, medicin og lignende, som er nødvendige for industrien.
Derudover er den centrale vending 'anerkendelsesværdige formål'.
Er man ikke dansk statsborger - og har man ikke et anerkendelsesværdigt formål, vil man blive afvist ved grænsen.
Et anerkendelsesværdigt formål kunne ifølge myndighederne for eksempel være:
- 1
At man bor eller arbejder i Danmark.
- 2
At man kører varer ind og ud af Danmark.
- 3
At man har samværsret med et barn i Danmark.
- 4
At et nært familiemedlem er alvorligt syg.
Skal du blot besøge et familiemedlem uden nogen akut grund, kommer du ikke ind. Og det gør turister og almindelige rejsende heller ikke.
Så, er du ikke dansk statsborger, kommer du ikke ind, medmindre du har et anerkendelsesværdigt formål. Og det bedømmer myndighederne fra gang til gang.
Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, eksempelvis svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil dog blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale, skriver politiet på sin hjemmeside.
Hvorfor gør regeringen det - og hvilke konsekvenser kan det have?
Danmark blev i løbet af denne uge et af de lande med den højeste stigning i tilfælde af coronavirus, og for at bekæmpe spredningen af Covid-19 har regeringen iværksat en række tiltag.
Det seneste eksempel er grænsekontrollen, der skal forhindre udlændinge i at komme ind i Danmark og både sprede og selv blive smittet.
DR's økonomikorrespondent, Casper Schrøder, siger, at det ikke er en god ting for økonomien.
- At lukke grænserne i et land gør mange ting meget besværlige for virksomheder. Det er især den industri, der ellers ikke har været så berørt endnu. Det bliver sværere for dem at få komponenter til landet, selvom grænsen i princippet stadig er åben for den slags.
- Grænsekontrollen vil alt andet lige forsinke transporten og besværliggøre det, siger han.