Det er de danske skatteydere, som kommmer til at hænge på regningen, hvis økonomien ikke kan hænge sammen.
MediaLinks:
Den danske stat står således for statsgarantier for 35 milliarder kroner til broen og danske landanlæg.
Tyskerne skal udelukkende garantere stå for egne landanlæg, der ifølge planen kommer til at koste under seks milliarder kroner.
Den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee kalder da også Femern-broen for "et rent dansk projekt."
Brugerne skal betale
Broen skal i sidste ende betales af brugerne, så regningen ender kun hos danskerne, hvis den får underskud.
Trafikøkonom Uffe Jacobsen mener, at det kan blive en meget dårlig dansk investering.
ifølge planen, som er blevet vedtaget i dag, bliver Danmark og Tyskland forbundet med en 19 kilometer lang bro fra Rødby på Lolland til Puttgarden på øen Femern ud for den tyske kyst.
Færdig i 2018
Byggeriet skal begynde i 2011 og - går alt vel - være færdigt i 2018.
Forud for aftalen i Berlin er gået et årelang og besværligt forhandlingsforløb, hvor danskerne har været mest ivrige efter at få en bro, mens tyskerne har været mere tilbageholdende.
Flemming Hansen har været transportminister siden 2001 og er dermed den minister i historien, der har siddet længst tid på den post.
Netop broen mellem Danmark og Tyskland har været et af de helt store projekter for ham, men det har ikke været en let sag for ham. Broen kom med i det danske regeringsgrundlag allerede i 2001, og det har siden været åbenbart, at ønsket om en bro brændte varmere i Danmark end i Tyskland.
ExternalContenthttp://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5326fedfa11f9d1b2c78aba3