Når der sker dankortsvindel på nettet, rammer det de danske netbutikker hårdt. Netbutikken sælger en vare, men beløbet bliver trukket tilbage, når det viser sig, at den, der har betalt med dankortet, enten har afluret eller stjålet det. Dermed kan netbutikkerne både vinke farvel til den solgte vare samt pengene, der bliver tilbageført til kortholderens oprindelige ejermand.
En af dem der kan mærke en stigning i dankortsvindlen er Kasper Witt, indehaver af goshopping.dk, der står bag flere webshops, som blandt andet sælger køkkenudstyr, robotstøvsugere og rengøringsartikler.
- Hos os mærker vi en kraftig aktivitet omhandlende dankortsvindel, og vi modtager hver dag svindelordrer, siger Kasper Witt.
- Bare her i december har vi desværre afsendt varer for 45.000 kroner til svindlere, men samtidig har vi afvist svindelordrer for cirka 80.000 kr. Hvis vi ikke var opmærksomme på de ordrer, så havde omfanget af svindlen allerede været oppe på 125.000 kroner i december. Så det er et rigtig stort problem for os, siger han.
Han oplever, at svindlerne er blevet særdeles dygtige til at slippe igennem webshoppens egen kontrol. De udenlandske svindlere bruger ofte danske navne eller danske mellemmænd, der henter varen i en pakkeshop, og derfra sender varen videre til eksempelvis Ukraine eller Polen.
Uanset hvordan svindlen er foretaget, så står netbutikkerne med det økonomiske ansvar, og det er ikke rimeligt, ifølge Kasper Witt.
- Jeg synes, det er urimeligt, at vi som webshop står med hele det økonomiske ansvar. Jeg mener, at dem der udsteder dankortet burde lave en bedre sikkerhed på dankortet, som man ser på andre typer betalingskort. Også kortholderen har et ansvar for at beskytte deres data bedst muligt, siger Kasper Witt.
Stort problem i branchen
Hos FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, ser man med stor alvor på netbutikkernes problemer med dankortsvindel. De hører mange utilfredse røster fra deres medlemmer, der ikke finder det rimeligt, at netbutikkerne hæfter for svindlen.
- Det føles ikke på nogen måder rimeligt for netbutikkerne, at man, så at sige, taber pengene to gange. Først mister man den afsendte vare og dernæst den betaling, man har fået. Man har ikke rigtig nogen steder at gå hen med problemet. Politiet kan ikke løse det, og det føles dybt urimeligt for netbutikkerne, siger Henrik Theil.
Han efterlyser en øget sikkerhed på dankortet og en større indsats mod de kriminelle svindlere.
- Vi ser gerne, at der kommer en bedre sikkerhed på dankortet, som for eksempel 3-d secure, og bedre muligheder for at tjekke oplysninger på køberne, siger han.
- Samtidig ser vi gerne en øget indsat mod de kriminelle, for det er dem, der burde dække svindlen og stilles til regning for deres kriminalitet. Det, der er frustrerende for butikkerne, er, at der ikke er noget opklaringsarbejde på det her område. Politiet har desværre hverken værktøjerne eller ressourcerne til at gå ind i de her sager, siger Henrik Theil.
Nets: Dankortet er sikkert
Hos Nets, der ejer dankortet, mener man ikke, at svindel med dankort er et særligt stort problem i forhold til andre betalingskort.
- Dankortet er et rigtig sikkert betalingsmiddel, og heldigvis er misbruget med dankort, både i fysisk handel og på internettet, rigtig lav. Der er desværre kriminelle kræfter, der ønsker at begå misbrug. Det kan vi ikke forhindre, men vi tager det utroligt seriøst, siger Jeppe Juul Andersen, øverstansvarlig for dankortet hos Nets.
Han fortæller, at man hos Nets allerede er i gang med at implementere nye sikkerhedsforanstaltninger til dankortet, som kommer i 2016.