De fleste af os følger dagligt med i, hvor mange liv coronaen har kostet.
Hvad de færreste til gengæld ved er, at krisen også har sparet liv. Nedlukningen af Danmark og det øvrige Europa har fået forureningen fra vejtrafikken til at falde med 35 procent i de større byer, og det alene vil i år betyde godt 80 færre dødsfald og 61.700 færre sygedage.
Det skønner Det Nationale Center for Miljø og Energi (DCE) i et nyt notat til Miljøstyrelsen.
- Det viser jo noget om potentialet for at reducere forurening og helbredseffekter relateret til luftforurening, siger Ole Hertel, professor på Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet og forskerne bag rapporten.
- Hvis vi får elektrificeret en større del af vores vognpark eller får flere til at bruge offentlig trafik, så vi har mindre udledninger, så vil vi også se de her fald.
De nye beregninger får regeringens støttepartier til at kræve skrappere miljøzoner i byerne. Et krav, som Socialdemokraterne selv skrev under på, inden de overtog regeringsmagten, men som de endnu ikke har handlet på.
- Tallene viser, hvor hurtigt vi kan få en effekt, hvis vi tør stille lidt højere krav til de biler, der kører i vores byer, siger Zenia Stampe, der er miljørordfører for De Radikale.
- Der er desværre ikke sket noget. Det er vi selvfølgelig skuffede over, for vi havde en klar aftale (med Socialdemokratiet, red.) om det. Endda om, at det skulle gå så hurtigt som muligt.
Skrappe krav i udlandet
Der er i dag miljøzoner i København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg, men zonerne sætter lige nu kun krav til, hvor meget lastbiler og busser må udlede. Til sommer kommer reglerne også til at gælde for varevogne, men rød blok havde før valget givet håndslag på, at det også skulle omfatte personbiler. Det er ikke er sket endnu.
De fleste af vores nabolande har allerede skrappe krav om, hvor meget biler må udlede, hvis de vil køre rundt i byerne. Det gælder for eksempel i London, hvor det koster 111 kroner at køre i den såkaldte lavemissionszone i centrum, hvis man har en dieselbil fra før 2015 eller en benzinbil fra før 2006.
Der har det givet et fald i luftforureningen på 36 procent.
Sådan en udvikling så SF også gerne herhjemme. Ligesom De Radikale er de trætte af, at der ikke er sket mere.
- Jeg mener faktisk, at ministeren løber fra sit ansvar i forhold til at beskytte borgerne mod luftforurening. Vi havde en helt klar skriftlig aftale om meget skrappere krav, og hun gør simpelthen ikke nok, siger Carl Valentin, miljøordfører for SF.
Regeringen: Vi er i gang
Fra miljøminister Lea Wermelin lyder svaret, at regeringen er i gang og har taget skridt til at skærpe kravene for den tunge transport.
- Vi er i gang. Jeg kan sagtens forstå lysten til, at vi skal endnu videre. Vi er også enige med de andre partier om, at luftforurening er en vigtig prioritet for os allesammen, siger hun.
Miljøministeren vil dog ikke komme nærmere ind på, om og i så fald hvornår miljøzonerne også kommer til at omfatte personbiler, som Socialdemokratiet lovede før valget. Hun henviser i stedet til arbejdet med klimahandlingsplanen, som ifølge statsminister Mette Frederiksen vil blive præsenteret, før Folketinget går på sommerferie.