BUPL: 'Mærkeligt at lære små børn om demokrati med tvang og sanktioner'

Ny aftale om obligatorisk undervisning til 1-årige fra udsatte boligområder medfører ”en enorm bureaukratisk opgave”, mener pædagoger

Med den nye aftale om obligatorisk undervisning til alle 1-årige med bopæl i udsatte boligområder skal pædagogerne til at holde timetal med, hvornår børnene lærer om danske traditioner og værdier. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

I mindst 25 timer om ugen skal de allermindste børn fra udsatte boligområder have særlig undervisning om danske traditioner og demokratiske normer. Ellers risikerer forældrene at miste deres børnepenge.

Sådan lyder den delaftale som regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har indgået i dag. Men ifølge pædagogernes repræsentant og formand for BUPL, Elisa Bergmann, virker det helt forkert at skulle lære børn om demokrati med tvang og sanktioner.

- Aftalen står i skærende kontrast til den gode danske tradition om daginstitutioner. Det virker mærkeligt at lære små børn om demokrati med tvang og sanktioner, siger hun og uddyber:

- Skal man lære 1-årige om demokrati handler det om at deltage og være bidragende i fællesskabet - at alle kommer med på tur og at vi går hånd i hånd. Med det her meget detailstyrede koncept får vi ikke forældrenes ressourcer i spil og risikerer, at vi unødigt skaber situationer, hvor børnene føler sig forkerte eller udenfor – altså det stik modsatte af det, man gerne vil opnå.

I praksis kommer aftalen til at betyde, at pædagoger og ledere i de enkelte institutioner skal tilrettelægge en hverdag, hvor de 25 obligatoriske timer bliver fordelt jævnt i løbet af ugen og lever op til aftalens krav om indhold.

Ifølge Elisa Bergmann kan det imidlertid blive vanskeligt at skemalægge præcis, hvornår børnene indgår i læringsforløbet.

De seneste politiske tiltag på daginstitutionsområdet bygger på en forståelse af, at læring og udvikling finder sted på mange forskellige tidspunkter i løbet af børnenes hverdag, forklarer hun. Men med den nye aftale tvinges pædagogerne til minutiøst at sætte timer på, hvornår og hvor meget børnene lærer om dansk sprog og traditioner:

- Derfor er vi også meget forbavsede og står dybt uforstående over for den her aftale, der pludselig bliver trukket ned over os, siger BUPL-formanden, der undrer sig over, at regeringen med den seneste reform på børneområdet er gået til kamp mod unødigt bureaukrati, men nu trækker mere dokumentation ned over daginstitutionerne.

Det bliver i fremtiden lederen i den enkelte daginstitutions ansvar at kontrollere børnenes fremmøde og indberette til kommunen, ”hvis et barn over en periode anvender tilbuddet for lidt eller for meget”.

- Det bliver noget med, at vi må indføre tidstabeller for den enkelte. Det bliver meget bureaukratisk, for samtidigt skal vi jo tage hensyn til det enkelte barns basale behov for at sove og spise, siger Elisa Bergmann.

Det kan godt være, at tiltaget kommer til at skabe mere arbejde for pædagogerne, men det er jo indført for børnenes skyld – risikerer de her børn ikke stå meget værre stillet, hvis der ikke gøres noget?

- Jeg erkender fuldt ud intentionen med forslaget og synes også, det er meget vigtigt, at vi gør noget. Det nytter bare ikke, at man spænder ben for pædagogernes professionelle arbejde på den måde, som man gør her. Det, vi ved, at der er brug for, er sociale normeringer, en høj pædagogandel og tværfaglige indsatser, der kan skabe bro mellem institution og familie.

Tvang skaber kløft mellem forældre og pædagoger

I institutionen Hyltebro på Ydre Nørrebro står pædagogisk leder Kirsten Løth også uforstående overfor indholdet af den nye aftale.

Særligt er hun bekymret for, at det obligatoriske læringsforløb vil skabe en kløft mellem forældre og pædagoger, der kan gøre det svært at ”at finde fælles fodslag med, hvad barnet har behov for”.

- Det er helt sort at tvinge de familier, der har det allersværest i forvejen. De har i stedet brug for at blive mødt med tillid, og det er rigtig svært, når de som udgangspunkt tvinges til at møde op, siger hun og tilføjer:

- Vi kommer til at bruge rigtig meget tid og energi på at opbygge et tillidsfuldt forhold til forældrene, hvor alle parter er ligeværdige i det samarbejde, der er omkring barnet. Dét bliver op ad bakke, når forældrene er tvunget til at indskrive deres barn.

I stedet for tvang skulle politikerne ifølge Kirsten Løth hellere arbejde på at komme tættere på familierne gennem sundhedsplejen, som i højere grad kunne tale om fordele og ulemper ved at indskrive sit barn i daginstitutionerne.