Branding-ekspert: Forbud har givet PET-bog uvurderlig omtale

Bog om tidligere PET-chef Jakob Scharf kommer til at blive revet ned af hylderne, hvis PET ender med at sige god for indholdet.

Morten Skjoldagers bog om den tidligere PET-chef Jakob Scharf får lige nu en enorm eksponering, efter PET har fået nedlagt fogedforbud. Den vil gå som varmt brød, hvis den ender med at komme i handlen, vurderer brandingekspert. (Foto: © People Press, Scanpix)

'Al omtale er god omtale'.

Sådan lyder et mantra, der også kommer i spil, hvis det ender med, at fogedforbuddet mod Morten Skjoldagers bog "Syv år i PET, Jakob Scharfs tid" bliver ophævet.

Det vurderer brandingekspert Frederik Preisler, der har mere end 20 års erfaring i reklamebranchen og er direktør i reklamebureauet Mensch.

- Der er ingen tvivl om, at bogen populært sagt får en fantastisk reklame, fordi den bryder igennem og vinder kampen om opmærksomheden, siger han til DR Nyheder og fortsætter:

- Når der bliver nedlagt et fogedforbud, eller bliver forsøgt på det, så bliver bogen ophøjet fra at være endnu en bog om noget til pludselig at være vigtig i købernes øjne.

Frederik Preisler forklarer, at det er nøjagtigt det samme, man så, da Forsvaret forsøgte at nedlægge et fogedforbud mod den tidligere jægersoldat Thomas Rathsacks bog "Jæger, i krig med eliten".

De kom ikke igennem med fogedforbuddet, da bogen allerede var blevet spredt. Det skyldtes, at Politiken valgte at trykke hele bogen som et særtillæg i deres papiravis.

"Jæger, i krig med eliten" har i alt solgt mere end 200.000 eksemplarer i flere lande ifølge forfatterens egen hjemmeside.

PET vil nærlæse bogen

PET forklarer til DR Nyheder, at de nu er i gang med at nærlæse bogen, og hvis de ikke finder noget kompromitterende materiale, så vil de trække deres fogedforbud tilbage.

Bogen er sat til at udkomme den 17. oktober, og det vil den gøre med bulder og brag, hvis efterretningstjenesten vælger at trække deres forbud tilbage.

- Den begynder på et helt andet niveau, end hvis den for eksempel skulle vente på, at der kommer de første anmeldelser. Den får en rækkevidde, der er fuldstændig umulig at nå med traditionel reklame. Jeg vil faktisk sige, at den form for omtale er uvurderlig, siger brandingekspert Frederik Preisler.

DR Nyheder har tidligere talt med Indeks Retail, der blandt andet står bag Danmarks største bogkæde Bog & Idé. Her forklarer administrerende direktør, Marianne Pedersen, at man vil respektere rettens afgørelse.

Det kan dog stadig lade sig gøre at forudbestille bogen hos saxo.com, hvor den lige nu ligger nummer et på bestsellerlisten.

DR Nyheder har forsøgt at få et svar fra saxo.com på, hvor mange forudbestillinger de har fået siden forbuddet trådte i kraft. Det har endnu ikke været muligt.