Borgmester vil droppe københavnske bycykler

Det firma, der skulle levere bycykler til København, Frederiksberg og DSB, kan være på vej mod en konkurs.

Gobike skulle have leveret 1.860 by- og pendlercykler, men det er ikke sket. Nu har de to uger til at leve op til kontrakten med DSB, København og Frederiksberg. (Foto: © Ursula Bach, DR Nyheder (arkivfoto))

Tålmodigheden er sluppet op med firmaet Gobike, der skulle levere 1.860 by- og pendlercykler til Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og DSB til en værdi af i alt 88 millioner kroner.

Som en konsekvens må bycykelprojektet nu lægges i graven.

Det siger den ansvarlige borgmester i Københavns Kommune, teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø).

- Vi må konstatere, at Gobike ikke leverer de bycykler, de er forpligtet til, og de leverer ikke de ladestationer, som de skal. Og så må vi tage konsekvensen og sige, at nu er nok altså nok. Jeg tror ikke længere på, at Gobike kan levere det, de kontraktligt har forpligtet sig til, siger borgmesteren.

Leverandør på vej mod konkurs

Onsdag eftermiddag besluttede By- og Pendlercykelfonden, der formelt har betalt for cyklerne på vegne af de to kommuner og DSB, at stille krav til Gobike om at levere de resterende 1.436 bycykler og manglende ladestationer inden 1. maj.

Ellers vil fonden ophæve kontrakten med Gobike. Og det vil i praksis være ensbetydende med en konkursbegæring.

Hvis Gobike ender med en konkurs, så vil de 424 cykler og de ladestationer, der allerede er leveret, blive fjernet fra gadebilledet og indgå i konkursboet.

Hvis det står til Morten Kabell, skal den resterende del af de 40 millioner kroner, der var afsat i Københavns Kommune til projektet, ikke gå til at få andre bycykler på gaden. I stedet vil han have målrettet pengene nye projekter for pendlere med henblik på at skabe erstatninger til transport i bil.

Det skal partierne bag aftalen om bycyklerne dog være med til at bestemme.

Ingen bankgaranti stillet

Et kardinalpunkt i sagen er, at en del af kontrakten ikke er blevet ført ud i livet. Det er nemlig kommet frem, at Gobike ikke har stillet de bankgarantier, der skulle sikre kommunernes og DSB's forudbetalinger.

De løber i alt op i cirka 18 millioner kroner, der nu kan ende med at gå tabt. De fem millioner kroner er lagt af Københavns Kommune.

Formand for By- og Pendlercykelfonden Nikolaj Bøgh, der også er kommunalbestyrelsesmedlem for de Konservative på Frederiksberg, mener, at ansvaret skal findes i de tidlige faser af projektet, hvor fonden endnu ikke var oprettet.

- Fonden blev netop oprettet for at få mere struktur på projektet, siger Nikolaj Bøgh.

Borgmester: Gobikes entydige ansvar

Morten Kabell mener, at ansvaret for den manglende bankgaranti ligger entydigt hos Gobike.

Borgmesteren understreger, at Københavns Kommune vil forsøge at få så mange af pengene tilbage som muligt, hvis Gobike går konkurs. Han tilføjer, at han ønsker "en helt klar og ansvarlig linje for brugen af skatteydernes penge i København".

Bankgarantien skulle have sikret kommunernes penge. Hvorfor har I ikke ført tilsyn med, at bankgarantien er blevet lavet?

- Hvis ikke der var sket et kontrolarbejde, så havde vi jo ikke opdaget det. Men det er jo lige præcis det, vi har: Vi har opdaget, at der er sket kontraktoverskridelser. Vi har opdaget, at Gobike ikke lever op til det, de har forpligtet sig til.

Hvad kunne du og Københavns Kommune have gjort bedre for at sikre, at pengene ikke gik tabt, som de nu ser ud til at gøre?

Jeg kan ikke i dag pege fingre og sige, at nogen skulle have gjort det bedre. Men jeg kan helt sikkert love, at vi undersøger forløbet, og vi undersøger, om vi kunne have gjort noget bedre. Det skal man altid gøre, hvis et projekt kuldsejler.

Radikale kræver svar

De Radikale i København vil på det næste møde i Borgerrepræsentationen have en fyldestgørende redegørelse fra Morten Kabell, oplyser teknik- og miljøordfører Mette Annelie Rasmussen (R).

- Jeg er rystet over, at vi er endt i denne situation, og vi forventer, at borgmesteren smider alle kortene på bordet, så vi kan få kastet lys over hele sagen. Hvis det forholder sig sådan, som jeg frygter, har vi en meget alvorlig situation, udtaler hun.

Hun vil have kortlagt, hvornår borgmesteren og forvaltningen blev bekendt med problemerne, og hun henviser til den manglende bankgaranti:

- Skandalen er nu åbenlys, og at der ikke er stillet en bankgaranti er fuldstændigt uforståeligt.

DR Nyheder forsøger fortsat at indhente en kommentar fra Gobike.