Hørt med naboernes ører larmer en F35 Joint Strike Fighter en smule mere end et F16-kampfly.
Det viser foreløbige resultater af en spørgeskemaundersøgelse blandt borgerne i Skrydstrup og omegn, som Forsvaret lavede under gårsdagens testflyvning.
Her gav en norsk F35'er en lydprøve på fremtiden, når flytypen fra 2023 afløser de aldrende F16-jagere på Flyvestation Skrydstrup.
Demonstrationsflyvningen gav de berørte indbyggere mulighed for at vurdere forskellen i lydbilledet af henholdsvis F35 og F16.
Med tre minutters mellemrum fløj en F35'er og en F16'er over Skrydstrup, hvorefter borgerne kunne vurdere støjgenerne digitalt.
Den mulighed har 270 borgere benyttet sig af, fortæller Henrik Lundstein, der er direktør for Forsvarsministeriets Kampflyprogram.
- Der er forholdsvis lille forskel på den måde, der er svaret fra borgernes side, mellem F35 og F16, siger han.
- Resultalterne viser, at F35 ligger en lillebitte smule højere end oplevelsen af F16, og det er i bund og grund det, vi havde forventet.
Ingen indflydelse
Ud over spørgeskemaerne havde Forsvaret også opstillet mikrofoner syv forskellige steder omkring Flyvestation Skrydstrup, og også de målinger understøtter Forsvarets egne støjberegninger, fortæller Henrik Lundstein:
- Mikrofonmålingerne har vist, at de støjberegninger, vi har foretaget, ligger tæt på det, vi har målt i går, siger han.
Demonstrationsflyvningens resultater får ingen indflydelse på den støj-hjælpepakke, som skal behandles som del af en særlov kort efter folketingsvalget.
Her skal de mest støjramte indbyggere kompenseres for larmen i form af enten tilbud om frivilligt opkøb af ejendomme eller støjisolering. Nøjagtigt hvordan kompensationsordningen kommer til at se ud, skal politikerne beslutte.
De moderne F35-kampfly er tungere end F16 og har derfor en kraftigere motor, der larmer mere.
Forsvarets egne støjberegninger viser, at grænseværdierne for flystøj vil blive overskredet i helt op mod 895 boliger omkring flyvestationen, alt efter om man tæller alle flyvninger med.