Londons nye borgmester, Sadiq Khan, har annonceret, at det fra næste måned skal være slut med at kigge på 'usunde og urealistiske kropsbilleder', når man rejser med offentlig transport i London.
Reklamer som dem har flere gange sat sindene i kog på de britiske øer. Herhjemme har reklamer på busser, i gadebilledet og i modeblade også flere gange vakt stor debat. Her er fem eksempler.
Bare bryster på bussen
Siden 2007 har privatklinikken Nygart vist bare bryster på siden af blandt andet københavnske busser som led i en reklamekampagne for brystoperationer. Det har fået sindene i kog.
En feministisk aktionsgruppe har som modsvar fotomanipuleret kampagnen, så brysterne blev erstattet af en penis og teksten: ”Ny pik”.
Reklamen fik Dansk Kvindesamfund til at klage til forbrugerombudsmanden – uden held. Imens stod trafikselskaberne fast på, at reklamen ikke var krænkende og fortsat kunne rulle videre på siden af busserne.
Nytårsreklame fra Fitness World fik smæk
Også fitnesskæden Fitness World fik ørerne i den offentlige gabestok, da de i begyndelsen af det nye år 2015 lancerede en reklamekampagne, der ifølge kritikerne var sexistisk og dobbeltmoralsk.
I reklamen lød det ”Hvad så piger: Hvad vil du gerne kaldes i 2015?” og gav et par af svarmulighederne:
”En babe”
”En snack”
” En MILF”
”En chick”
”En frækkert”
Kritikken prellede dog af på Fitness Worlds administrerende direktør, der holdt fast i, at reklamen var indenfor skiven.
- Vi har humor, og vi taler til en ung målgruppe, så vi har prøvet at gøre det med lidt kant, og det er da lykkedes, sagde Per Lyngbak Nielsen til EB.dk.
Tynd model i modeblad
Magasinet Cover fik også ørerne i den offentlige gabestok, da februar-nummeret af bladet sidste år udkom med en tynd model i bladet. Sagen blev hurtigt døbt 'covergate'.
Reaktionerne på billedet fik forlæggeren til at undskylde og slå fast, at billederne aldrig skulle have været bragt i bladet. Hun lovede samtidig, at det ikke ville gentage sig.
Cults frække damer
Energidrikproducenten Cult er med et beskedent markedsføringsbudget i ryggen flere gange lykkedes med at få omtale med reklamer, der går til grænsen – og i flere tilfælde over.
Særligt en reklame med bare bryster flankeret af alkoholdrikken 'Cult Shaker' blev genstand for stor opmærksomhed, da den blev hængt op i det offentlige rum på blandt andet læskure.
42 dage i træk skrev medierne om sagen tilbage i 2003, og Cult-direktøren måtte stå på mål for valget i både DR og TV 2’s store nyhedsudsendelser.
I 2015 blev virksomheden idømt en bøde på 100.000 kroner for en anden kampagne – en tv-reklame rettet mod børn og unge, hvori der optrådte voldelige elementer.
Bagdel på bagenden af bussen
Forrige sommer var den igen gal med udsmykningen på nogle af Movias busser i hovedstadsområdet. Fem gule busser var blevet udsmykket med en bar bagdel fra en kvindelig model. Annoncøren var en københavnsk stripklub.
Efter massiv kritik gik Movia ind i sagen, vurderede og fjernede reklamen. Trafikselskabet kaldte det i den sammenhæng "en fejlvurdering", at reklamen i første omgang havde fået lov at sidde på busserne.
Billedet på reklamen var ledsaget af teksten "Rigtige mænd mødes på Mirage". Også teksten fik høvl på sociale medier.