I et virvar af grædende pårørende og nysgerrigt fotograferende med udsigten til smadrede biler, sønderrevne nabobygninger og bunker af stål og tøj hobet op fremstår Bangladesh uden tvivl mest omtalte bygning Rana Plaza, som alt det landet helst ville være foruden.
Redningsarbejdet for længst stoppet - det gjorde det tre uger efter kollapset. Mindst 100 personer er aldrig blevet fundet, og deres lig gemmer sig formentlig fortsat i ruinerne.
Området er egentlig spærret af og bevogtet af politi og bevæbnede vagter, men de tunge øjne vi bliver mødt med, da vi spørger om vi må komme ind bag indhegningen, siger det hele.
De trækker på skuldrene og åbner op - mismodet og den forfærdelige historie er ude - "I kan bare grave videre."
Mascot stoppede i 2011
I ruinerne findes der tøj fra firmaer fra alle dele af verden. Mere end 30 producenter fik lavet tøj i den nu nedstyrtede fabrik. Nogle af dem har allerede meldt sig på banen og erkendt, at sikkerheden ikke var i orden.
I ruinerne finder vi mærkater fra det danske tøjfirma Mascot. De hører til Silkeborg og er blandt verdens største producenter af arbejdstøj.
- Det er rigtigt, at vi en kort overgang fik lavet få ting på fabrikken. Det var tilbage i 2010 og 2011, men kvaliteten var simpelthen ikke i orden. Derfor kom der aldrig et egentligt samarbejde i gang, og siden 2011 har vi ikke fået lavet noget dernede, og derfor blev jeg også overrasket over, at vores ting stadigvæk var i bygningen, siger Mascots ejer og administrerende direktør Michael Grosbøl.
Men kan du forstå, at det virker underligt at jeres ting så stadigvæk er på fabrikken to år senere?
- Det spørger jeg også mig selv om. Jeg kan af gode grunde ikke give dig et svar. Det I har fundet er en ordre fra 2010, og jeg kan se på ordrenumrene, at det er blevet annulleret fordi kvaliteten ikke var i orden.
Men det virker mærkeligt, at de ligger i ruinerne så lang tid efter?
- Det er virksomheder, der ikke rydder ordentligt op efter sig. Og hvis man ser, hvor lidt styr de har haft på de andre ting - og nu kan jeg kun forholde mig til, de varer vi skulle have leveret - det var der ikke styr på. Hvis der ikke er styr på bygningerne, hvad de kan holde til og sådan nogle hele basale ting, hvorfor skulle der så være styr på andre ting? Det er det eneste svar jeg kan give dig, vi har hvert fald ikke haft noget med det at gøre i flere år, siger Michael Grosbøl.
Nye retningslinjer
Ulykken i Dhaka 24. april har fået mange af verdens største tøjproducenter til at stille nye skærpede krav til sikkerheden, de steder tøjet produceres. Det samme gælder også Mascot. Inden ulykken i Rana Plaza var bygningssikkerheden ikke en del af den faste kontrol. Det bliver den fremover.
- Jeg skal ærligt indrømme, at vi havde ikke en byggesagkyndig med ude, da vi skulle have lavet prøveordre på Rana Plaza. Det var en problematik vi ikke har set før. Men det gør vi fremadrettet, siger Michael Grosbøl
Tekstilbranchen er den vigtigste eksportsektor i Bangladesh. 80 procent af landets eksport kommer fra tekstilindustrien, og hvis verdens producenter flygter ud af Bangladesh efter ulykken, vil det ramme landet endnu hårdere end selve ulykken, forklarer Michael Grosbøl.
- Den her sag har gjort, at man får nogle overvejelser, om man skal flytte ud af landet. Omvendt, hvis man tager sin CSR seriøst, så render man ikke fra problemerne. Hvis man flygter ud af landet efter sådan en ulykke, så tager man brødet ud af munden på befolkningen. Vi bliver i landet, men sætter skærpede krav til vores leverandører, siger han.