Har en dansk milliardvirksomhed fra Middelfart ulovligt leveret jetbrændstof til brug i Syrien fra 2015 til 2017, midt under krigen?
Det skal Retten i Odense tage stilling til i en usædvanlig straffesag, der begynder her til formiddag.
Anklagede i sagen er det fynske firma Dan-Bunkering, ejerselskabet Bunker Holding og Bunker Holdings administrerende direktør, Keld Demant.
Straffesagens omdrejningspunkt er 172.000 ton jetbrændstof, som Bagmandspolitiet (SØIK) mener, Dan-Bunkering har leveret i strid med EU-sanktioner.
Anklagemyndigheden kræver Keld Demant idømt fængsel. Han og de øvrige tiltalte nægter sig skyldige i anklagerne.
DR bragte de første afsløringer om sagen i april 2019. Vi klæder dig på til de kommende retsdage med fire vigtige ting, du skal vide for at forstå sagen.
Jetbrændstof til titusindvis af bombetogter leveret i Middelhavet
Selvom sagen handler om danske virksomheder fra Middelfart, kommer fokus i retslokalet til at være på, hvad der er sket flere tusinde kilometer derfra.
Dan-Bunkering er anklaget for 33 gange fra 2015 til 2017 at have solgt og leveret i alt 172.000 ton jetbrændstof til ”personer, enheder eller organer i Syrien eller til anvendelse i Syrien.”
Ifølge Bagmandspolitiet har Dan-Bunkering via mellemled leveret jetbrændstoffet til russiske tankskibe i Middelhavet, som herefter har sejlet brændstoffet videre til Syrien. Det er ifølge anklageskriftet i en række tilfælde sket ved, at jetbrændstoffet er blevet omlastet fra skib til skib på åbent hav.
De 33 handler er ifølge tiltalen aftalt mellem Dan-Bunkerings kontor i Rusland og to russiske selskaber.
Russiske kampfly begyndte at bombe i Syrien i 2015 til støtte for præsident Bashar al-Assad. Og de 172.000 ton jetbrændstof, som Dan-Bunkering er tiltalt for at have solgt og leveret, kan ifølge eksperter have givet Rusland mulighed for at flyve over 30.000 luftmissioner – og derigennem sikret præsident Assads sejr.
Leverancerne af jetbrændstof er ifølge anklagemyndigheden sket i strid med sanktioner, som EU’s udenrigsministre indførte i 2014 for at stoppe Syriens præsident Bashar al-Assads fremfærd i krigen og forhindre luftangreb på civilbefolkningen.
I anklageskriftet står der, at handlerne er sket ”under særligt skærpende omstændigheder”.
Dan-Bunkering ønsker ikke at stille op til interview forud for retssagen. Virksomheden har udsendt en pressemeddelelse, hvor den nægter sig skyldig.
- Der er intet i Dan-Bunkerings interne undersøgelser, der har afdækket, at der skulle være personer i Dan-Bunkering eller Bunker Holding, som var vidende om eventuelle brud på EU’s sanktioner over for Syrien, skriver Dan-Bunkering.
På sin hjemmeside skriver virksomheden desuden, at en leverandør som Dan-Bunkering ikke kan ”kontrollere, hvad kunden anvender leverancen til, eller om kunden sælger den videre”.
Fynsk milliardær med hang til luksusbiler ejer de virksomheder, der er på anklagebænken
Både Dan-Bunkering og Bunker Holding er ejet af den fynske oliemilliardær Torben Østergaard-Nielsen.
Den 67-årige ejer er en pressesky forretningsmand, der kun sjældent ytrer sig i offentligheden. Da sagen om hans virksomheds mulige brud på EU’s Syrien-sanktioner kom frem i 2019, forsøgte han forgæves at få byretten til at nedlægge forbud mod, at hans navn måtte omtales i forbindelse med sagen.
Han er ikke tiltalt og har ikke været sigtet i sagen.
Torben Østergaard stiftede Dan-Bunkering i Middelfart i 1981, og siden er hans forretningsimperium vokset.
I dag er både Dan-Bunkering og Bunker Holding en del af koncernen United Shipping and Trading Company, der også har hovedsæde i Middelfart.
Koncernen tjener langt størstedelen af sine penge på salg og levering af brændstof til skibe – også kaldet bunker. Og den er verdens største leverandør af bunker. Med en omsætning på 70 milliarder kroner er United Shipping and Trading samtidig en af Danmarks allerstørste virksomheder. Den er større end for eksempel Lego og Danfoss.
Udover shippingindustrien omfatter Torben Østergaard-Nielsens forretningsområde også salg og leasing af luksusbiler. Den fynske milliardærs bilhuse har en af Europas største samlinger med mere end 200 biler fra især Ferrari, Porsche og Mercedes.
Torben Østergaard-Nielsen har været eneejer af alle sine virksomheder frem til 2020, hvor han gjorde sine to døtre til medejere. Samme år blev familien kåret til Danmarks sjette rigeste af erhvervsmagasinet Berlingske Business.
Bagmandspolitiet kræver topdirektør idømt fængsel for medvirken
Bagmandspolitiet mener, at den administrerende direktør i ejerselskabet Bunker Holding, Keld Demant, skal idømmes fængsel for sin rolle i sagen.
Både han og Bunker Holding er tiltalt for at have medvirket "ved tilskyndelse, råd eller dåd" til otte af de 33 brændstofleverancer, som sagen handler om.
De otte leverancer af jetbrændstof er ifølge anklagemyndigheden sket fra februar til juni 2017.
I anklageskriftet står der, at Bunker Holding og Keld Demant ”undlod at stoppe” leverancerne selvom de vidste eller havde ”bestemt formodning om” at jetbrændstoffet skulle videre til Syrien eller bruges i Syrien.
Bunker Holding har ifølge anklagemyndigheden desuden vejledt Dan-Bunkering om, ”hvordan virksomheden kunne fortsætte leverancerne af jetbrændstof.”
Bunker Holding og Keld Demant nægter sig ligesom Dan-Bunkering skyldig i anklagerne.
Straffen for at overtræde EU’s sanktioner er op til fire måneders fængsel, og ved særligt skærpende omstændigheder op til fire år. Bagmandspolitiet vil ikke forud for retssagen sige, hvor lang en fængselsstraf, de går efter at få Keld Demant idømt.
Hverken Keld Demant eller hans advokat ønsker at give interview om sagen.
Da Bagmandspolitiet tiltalte Keld Demant sidste år, afviste Bunker Holding, at topdirektøren havde medvirket til handlerne.
- Keld Demant har ikke været involveret i de omtalte handler, og han kan derfor heller ikke gøres ansvarlig herfor. Vi mener desuden ikke, at virksomheden har overtrådt EU-sanktionerne. (..) Vi har været igennem alt materiale i sagen og er fortsat overrasket over, at man har valgt at rejse tiltaler i sagen, især personligt mod Keld Demant, skrev Bunker Holding til DR i november 2020.
Heller ikke Bunker Holding ønsker at stille op til interview med DR. Bunker Holding henviser til Dan-Bunkerings hjemmeside, hvor der blandt andet står, at ”Dan-Bunkering samt Bunker Holding er overbevist om, at der ikke er solgt brændstof til firmaer, der var omfattet af EU’s sanktioner på handelstidspunktet.”
Sagen har været undervejs i fem år - og begyndte med advarsler fra USA
Når retsformand Jens Lind og sagens to lægdommere indleder straffesagen ved Retten i Odense i dag, er der gået præcis fem år, siden Danmark første gang fik oplysninger om Dan-Bunkerings mulige brud på EU’s Syrien-sanktioner.
Som DR tidligere har afsløret, advarede USA både i oktober 2016 og december 2016 danske myndigheder om, at Dan-Bunkering så ud til at være involveret i at levere jetbrændstof til Syrien.
Bagmandspolitiet sendte efterforskningen videre til Fyns Politi, og her lå sagen stille, indtil DR i april 2019 bragte den til offentlighedens kendskab.
Det førte til, at justitsministeren rettede hård kritik mod politi- og anklagemyndighed.
Herefter kom der skub i sagen: I juli 2019 tog SØIK efterforskningen tilbage. To måneder senere ransagede de Dan-Bunkerings hovedkvarter, og virksomheden blev sammen med Bunker Holding og topdirektør Keld Demant sigtet for brud på EU’s Syrien-sanktioner.
14 måneder senere – i november 2019 – kom anklageskriftet så. Nu var sagen vokset til salg og leverancer af i alt 172.000 ton jetbrændstof. En langt større mængde, end der hidtil havde været fremme i offentligheden.
Retten i Odense har afsat 18 retsdage til sagen, som bliver ført i byrettens sal 10. Der ventes dom før jul.