Baggrund: Sagen om Scandinavian Star kort fortalt

Få et overblik over sagen om branden på Scandinavian Star i 1990.

Scandinavian Star forlod Oslo havn fredag d. 6. april 1990 klokken 21.30, to timer forsinket. Ombord var 482 mennesker, deriblandt 99 besætningsmedlemmer, som primært var rekrutteret fra Portugal og Filippinerne. I alt 75 danskere var ombord.

Omkring klokken 1.45 natten til lørdag blev en mindre brand opdaget uden for en af kahytterne. Denne brand blev imidlertid slukket.

Klokken 2.27 blev de første nødsignaler fra skibet opfanget. Skibet befandt sig da i Skagerrak, cirka 70 kilometer syd for Færder Fyr, i svensk farvand. Endnu en brand var opstået, denne gang i skibets agterstavn, men skibets besætning kunne ikke kontrollere den.

Ingen brandøvelse

Ifølge flere passagerer, som tyede til skibets redningsbåde, måtte besætningen improvisere, da bådene skulle i vandet. Scandinavian Stars norske kaptajn, Hugo Larsen, har senere bekræftet, at der endnu ikke var blevet afholdt brandøvelse ombord.

Det brændte stadig på skibet og antallet af omkomne på færgen var ikke gjort op, da en dansk skibsreder, der flere gange havde været i både pressens og politiets søgelys, blev udpeget som ejer af ulykkesskibet.

I alt omkom 159 personer.

Et stort svindelnummer?

Senere blev der rejst alvorlig tvivl om, hvorvidt det var de rigtige, der blev dømt, da Henrik Johansen, hans direktør og den norske kaptajn i Højesteret i november 1993 fik hver seks måneders fængsel for brud på loven om skibes sikkerhed.

Det var nemlig slet ikke Henrik Johansen, der i skibsregistret stod opført som ejer eller skibsreder for skibet. Det var det amerikanske rederi SeaEscape.

Brandstifteren på 'Scandinavian Star' er aldrig fundet, og Støttegruppen for de efterladte og overlevende fra branden mener, at der i virkeligheden var tale om et langt større svindelnummer, hvor branden var påsat af det amerikanske rederi, og hvor Henrik Johansen og hans direktør mod betaling blot blev udpeget til at tage skraldet og den forholdsvis milde straf i Danmark.

Lørdag fremlægger en norsk ekspertgruppe en undersøgelse, der angiveligt vil kaste nyt lys over hvem der stod bag branden på færgen, og man vil fremlægge dokumenter, der hidtil ikke har været offentliggjort.

Skibet blev ophugget i 2004 i Indien.