Mens danske virksomheder boykottes af mellemøstlige lande, har nogle af de samme virksomheder i årevis lovet at gå uden om israelske råvarer og havne for selv at få lov at eksportere til muslimske lande.
Blandt dem er mejerivirksomheden Arla, der er blevet hårdt ramt af boykot i Saudi-Arabien, skriver Jyllands-Posten.
Køber ikke israelsk
Arla opretholder i praksis en eksport til Israel, men informationschef Astrid Gade Nielsen bekræfter, at Arla skriver under på krav om ikke at bruge israelske råvarer, for at holde på de arabiske markeder.
Det samme gælder transport af varerne, hvor Arla lover, at varer til det arabiske marked ikke transporteres gennem israelske havne, siger hun til Radioavisen.
Arla vil nu gøre en aktiv indsat for at forsøge at genvinde det tabte marked i Mellemøsten, og det indebærer blandt andet at Arla nu for første gang tager klart afstand fra Jyllandspostens tegninger.
Det er administrerende direktør Peder Tuborgh der ikke tidligere har følt anledning til at tage afstand fra tegningerne - men det sker altså nu med henvisning til koncernens etiske regler, der siger, at koncernen ikke må krænke andre på deres religion.
-Derfor tager vi som en selvfølge afstand til Jyllandspostens tegninger siger han til Politiken.
Penge til Røde Halvmåne
Men Arla vil også i handling vise respekt for de muslimske lande. Derfor arbejder koncernen på at lave en kampagne, som i handling skal vise, at Arla respekterer forbrugerne i Mellemøsten.
-Lige nu arbejder vi på en støtte til Røde Halvmåne med et ørebeløb pr. solgt enhed. Vi vil støtte humanitære aktiviteter i området, så forbrugerne kan se, at vi respekterer dem, siger han.
Peder Tuborgh afviser heller ikke, at Arla kan finde på at gå ind i mere religiøse aktiviteter for at vise respekt.