Året der gik: Det delte vi på de sociale medier 2014

Ice Bucket, Ebola og VM i fodbold. Kan du huske, hvilke nyheder og begivenheder, du delte med dine venner i 2014?

Hvad delte du med dine venner på Facebook i 2014? Det sociale medie har lavet sin årlige liste.

Hvor meget tid brugte du på de sociale medier i året, der gik?

Ret meget, hvis man skal tro de forskelllige sociale medie-firmaers opgørelser.

Igen i år har Facebook udgivet sin liste over, hvilket indhold, stort og småt, vi delte mest af på det sociale netværk.

Og herhjemme har analysefirmaet overskrift.dk kigget på, hvad der herhjemme optog os allermest på det sociale medie, Twitter.

VM og EbolaVM i fodbold i Brasilien er det emne, der blev delt allerflest gange på Facebook i 2014.

Faktisk er det den begivenhed, der har trukket allermest samtale på det sociale netværk nogensinde, oplyser Facebook på deres hjemmeside.

https://www.facebook.com/video.php?v=938690389475611

Men også mere seriøse ting har fundet vej til vores Facebook-profiler, hvor vi ifølge Facebook også har delt nyheder og opdateringer om den frygtede og dødelige sygdom Ebola, der har kostet flere tusinde menneskeliv i Afrika.

Ebola er det andet mest delte emne på Facebook i 2014.

'Ice Bucket Challenge'

Man skulle næsten have boet under en sten mellem juni og september i 2014, hvis man ikke på den ene eller anden måde var stødt på fænomenet 'Ice Bucket Challenge'.

Den virale kampagne, der opfordrede os til at nominere vores venner til at smide en iskold spand vand i hovedet og/eller donere penge til den amerikanske skleroseforening ASL, var det femte mest omtalte emne på Facebook i 2014.

Videoerne, hvor både kendte og ukendte mennesker fik sig et koldt gys blev delt mere 17 millioner gange.

Den video, der blev delt flest gange, var en video med den tidligere amerikanske præsident, George W. Bush, der i stedet nominerede den tidligere præsident Bill Clinton.

https://www.facebook.com/video.php?v=770491572993237

Derudover var det særligt skuespiller Robin Williams' tragiske dødsfald, konflikten i Gaza og flymysteriet med det forsvunde Malaysia Airlines-fly, der optog verdens Facebook-brugere i 2014.

Du kan se Facebooks fulde liste her. 

Twitter er til politik

Herhjemme har vi også været utroligt aktive på det sociale medie, Twitter.

Ifølge analysefirmaet overskrift.dk tweetede danskerne i hvert fald cirka 27 millioner gange, ligesom vi brugte forskellige hashtags cirka 12 millioner gange.

De hashtags har overskrift.dk analyseret, og på en suveræn førsteplads ligger #dkpol, som er den samtaletråd, danskerne har brugt 370.000 gange i 2014 til at tale om politik på Twitter.

Vi ser TV - på de sociale medier

Det har dog også været mere muntert, og særligt store sportsbegivenheder og TV-events har været danskernes foretrukne samtaleemner i 2014.

Således tweetede vi bl.a. 81.000 gange om superliga-fodbold på #sldk, 58.000 gange om VM på #vmdk og 45.000 gange om Det Europæiske Melodi Grand Prix på #drgrandprix.

Særligt Hobro Boldklubs uventede sejr over Brøndby gav godt gang i danskernes samtale på #sldk.

https://twitter.com/HobroEkspressen/status/542574380828864512

Du kan se den fulde liste fra overskrift.dk her.

Og så er der vist kun tilbage at spørge: hvad skal vi snakke om i 2015?