Vi har hørt det igen og igen:
Hvis vi vil passe bedre på klimaet, skal vi blandt andet flyve mindre.
Det kan dog være svært at efterleve det gode råd selv for dem, der gør et ihærdigt forsøg.
Se de unge fra Jyderup Højskole fortælle om deres klima-overvejelser i videoen herover.
21-årige Anne Sofie Schandorff Absalonsen vil gerne leve klimabevidst. I øjeblikket går hun på Jyderup Højskole på en linje, der hedder Grøn Guerilla, hvor eleverne lærer om økologi, grøn omstilling og bæredygtighed.
Men når hun denne sommer rejser til Frankrig med sin familie, har transportformen to vinger.
- Jeg er blevet inviteret på ferie af mine forældre, og det var svært at sige nej, selvom jeg ikke har det så godt med at flyve. Jeg har det meget ambivalent med det, men jeg glæder mig alligevel til at komme på ferie med min familie, fortæller hun.
Tre fakta om flytrafik
- 1
Flytrafik er en af de hurtigst voksende kilder til udledning af drivhusgasser.
- 2
Hvis den globale flytrafik var et land, ville den ligge på en tiendeplads på listen over mest CO2-udledende lande.
- 3
Ifølge Europa-Kommissionen kommer tre procent af EU-landenes samlede CO2-udledning direkte fra flytrafik. Kilde: Europa-Kommissionen
På ferie fra sine værdier
Jævnaldrende Nikoline Kousgaard Rasmussen, der også går på Jyderup Højskole, forsøger også at passe på klimaet. Hun spiser for eksempel kun kød en gang om ugen.
Men når hun denne sommerferie rejser til Milano i Italien, tager hun - til sin ærgrelse - ikke desto mindre flyet.
- Hvis vi alle sammen tager ferie fra vores værdier, hjælper det ikke ret meget, medgiver hun.
Nikoline Kousgaard Rasmussen har undersøgt alternative transportformer, men er nået frem til, at det vil forlænge hendes rejsetid fra to til 21 timer.
- Det er svært, når man som forbruger ikke bliver hjulpet med nogle bedre alternativer. De skulle så at sige fjerne slikket, så det ikke står lige i øjenhøjde. Det er så nemt at bestille en flybillet, siger hun.
I videoen herunder kan du se, hvordan det gik, da korrespondent for DR Nyheder Thøger Kirk forsøgte at komme fra Danmark til London uden at flyve:
Sidste år tog 67 procent flyet på ferie, mens 27 procent snuppede bilen eller motorcyklen, viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik.
Langt færre tog bussen eller toget.
Tallene er behæftet med en vis usikkerhed, da der er tale om en spørgeskemaundersøgelse.
Samtidig melder Københavns Lufthavne om en overordentligt travl sommer i år med 111.500 passagerer alene tirsdag i uge 28 (sidste uge), hvilket er et rekordantal for lufthavnen.
Professor i energiplanlægning og vedvarende energi ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen vurderer, at danskernes rejsevaner ikke umiddelbart skiller sig ud set i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med.
- Det har en betydning i forhold til det klimaaftryk, vi sætter som land, at så mange vælger at tage flyet. Men det er ikke overraskende, set i forhold til det afgiftssystem vi har, og de muligheder der er for at vælge destination med de forskellige transportformer, siger han.
Brian Vad Mathiesen uddyber, at flytrafikken ikke er pålagt samme afgifter som for eksempel motorkøretøjer og brændstof til tog, og at man kan komme længere for de samme penge ved at booke fly- i stedet for togbilletter.
Danskernes ferierejser til udlandet
- 1
67 procent rejste med fly
- 2
27 procent rejste med biler og andre motorkøretøjer
- 3
Tre procent rejste med bus
- 4
To procent rejste med skib, båd og færge
- 5
En procent rejste med tog. Kilde: 2018-tal fra Danmarks Statistik på baggrund af en undersøgelse med 1.731 respondenter. Tallene er behæftet med en vis usikkerhed.
Derudover er det også noget mere realistisk at nå til Bali eller Mexico i løbet af en sommerferie, når transportmidlet flyver med 900 kilometer i timen hen over et ocean, påpeger Brian Vad Mathiesen.
- Hvis man bestiller sin rejse med klimabrillerne på, skal man undgå fly, og så er der en række destinationer, man ikke kan komme til i sin ferie. Så det er en afvejning, man må lave med sig selv, siger han.
I hans vurdering er det nødvendigt at gøre det lettere og billigere at vælge en anden transportform, hvis man fra politisk hold vil have færre til at tage flyet:
- Man skal også se på, hvilke infrastrukturer man investerer i. Investeres der mere i lufthavne og motorveje, vil du se en vækst dér. Investeres der derimod mere i kollektiv transport, vil du se en vækst dér.