Annali vil gerne have mindre skærm i skolen: 'Det påvirker helt klart min læring'

12 nye anbefalinger skal føre til mere undervisning uden skærm

Annali Zohie Vind Kimby på 15 år synes, det er en god idé, hvis der bliver færre timer foran skærmen i skolen. (Foto: © Anne Diklev Pallesen, (c) DR)

Bøjet foran hver sin computer sidder eleverne fra 7.C på Brøndbyvester Skole og terper dansk grammatik.

I dag er det forskellen mellem udsagnsled og grundled, der er på skemaet.

En gang imellem løfter eleverne hovedet for at følge med på klassens smartboard, når deres lærer gennemgår de enkelte øvelser.

Nogenlunde sådan ser mange af timerne ud for de ældste klassetrin.

- Vi bruger computer i næsten alle fag. Bortset fra madkundskab, fortæller Bella Balaban, der går i klassen.

Og de mange timer ved skærmen kan mærkes.

- Det er fint nok i et par lektioner, men en hel dag kan godt give lidt hovedpine. Man begynder at blive lidt træt i kroppen og hovedet, fortsætter hun.

I stedet kan hun godt tænke sig, at mere af undervisningen foregår med papir og blyant. Det samme kan børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).

Og i dag kommer der 12 anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til, hvordan skærmene kan spille en mindre rolle i undervisningen i grundskolen.

Svært at koncentrere sig

Anbefalingerne til skolen lyder blandt andet på at indføre mobilfri skole og spærre adgangen til ikke-relevante hjemmesider.

Og det har de allerede erfaringer med på Brøndbyvester Skole. Her har de for nylig installeret en firewall, der betyder, at eleverne ikke kan gå ind på bestemte hjemmesider. Samtidig er skolen også blevet mobilfri.

Og det er en god ting, mener Annali Zohie Vind Kimby, der går i 9. klasse.

For det er nemt at komme til at gå ind på eksempelvis sociale medier i undervisningen.

- Hvis man får en notifikation om en besked, mens man er i gang i matematikundervisningen, så bliver man distraheret. For man vil jo gerne ind og tjekke, hvem det er, der har skrevet til en, siger hun.

Og de mange distraktioner har konsekvenser.

- Det påvirker helt klart min læring. Jeg kommer ud af mit 'arbejdsflow' og bliver distraheret, og så kan det være, at jeg måske kommer til at starte en samtale med nogen, og pludselig så er tiden bare gået. Når man er på skærmen, bliver man ligesom suget ind i det og tænker ikke over, hvor man er, beretter Annali Zohie Vind Kimby.

Bella Balaban oplever, at de mange timer foran skærmen i skolen kan give hovedpine (Foto: © Anne Pallesen, (c) DR)

Skærm skal ikke skrottes helt

Ligesom Bella Balaban oplever Annali Zohie Vind Kimby også, at de mange skoletimer bag skærmen kan give hovedpine.

Derfor synes hun, det er en god idé, at der nu kommer anbefalinger, som skal være med til at begrænse brugen af skærme i skolen.

- Jeg håber, at en hverdag med mindre skærm vil betyde bedre koncentration og mindre træthed, og man måske ikke har lige så ondt i hovedet, siger Annali Zohie Vind Kimby.

Men selvom skærmen både kan være distraherende og give hovedpine, så skal computere, smartboards og ipads stadig være en del af undervisningen.

- Jeg vil ikke fuldstændig skrotte computerne, for det er et rigtig godt arbejdsmiddel. Det er nemt, og vi er vokset op med det, så vi ved også, hvordan det fungerer, siger hun og fortsætter:

- Man kan helt klart skrue ned for det, men man kan ikke helt holde sig fra det.