Med et fingerknips er der pludselig forsvundet flere tusinde kroner på din bankkonto.
Pengene er måske tabt for altid. Overført til en svindler, der har lokket dig i en fælde.
Antallet af danskere, der bliver udsat for digital svindel, vokser.
Og derfor er der brug for, at bankerne gør mere for at bremse svindlen.
Sådan lyder det fra en taskforce, der er nedsat og betalt af bankernes egen interesseorganisation, Finans Danmark.
- Det er bankerne, der ligger inde med folks penge, og det er de penge, som svindlerne gerne vil have. Så bankerne spiller en stor rolle. Der bliver gjort meget i forvejen, men svindlen er stigende, så bankerne skal også gøre mere, siger Christiane Vejlø, formand for Finans Danmarks svindeltaskforce.
I alt kommer taskforcen med 18 anbefalinger, der skal bremse den digitale svindel.
Langsommere overførelser
Anbefalingerne er delt op i tre faser - før svindlen, under svindlen og efter svindlen. Flere af anbefalingerne er direkte rettet mod bankerne.
Blandt andet foreslår taskforcen, at bankerne laver en fastfrysningsordning. Det vil sige en ordning, hvor banken kan fastfryse kundernes penge, hvis bankerne vurderer, at kunden formentlig er ved at blive svindlet.
- Svindlerne vil gerne have, det går rigtig hurtigt. Så hvis vi gør sådan, at det hele går i stå for eksempel ved en fastfrysning eller med en betænkningstid, så ved vi, at det kan være medvirkende til at stoppe svindlen, siger Christiane Vejlø.
Det anbefales også, at bankerne styrker sikkerheden i de systemer, som kunderne bruger. Eksempelvis skal kunderne advares, hvis der er mistænkelige aktiviteter på deres konti.
Ekspert: Bankerne har et ansvar
Og det er godt, at bankerne nu vil gøre mere for at bekæmpe den hastigt voksende digitale svindel.
Sådan lyder det fra Sune Gabelgård, der er ekspert i svindelbekæmpelse. Han er tidligere politiefterforsker og bekæmper svindel i finansielle virksomheder.
- Man kunne godt ønske sig, at bankerne tog mere ansvar for at beskytte kunderne. Ofrene for digital svindel står fuldstændig alene i dag. Både med det økonomiske tab, ligesom det også er op til ofret selv at opdage, de er ved at blive svindlet.
Sune Gabelgård håber derfor, at anbefalingerne betyder, at bankerne vil gøre mere for at hjælpe kunderne, mens svindlen er i gang.
- De transaktioner, der typisk sker i sådan nogle svindelsager, afviger utrolig meget fra det mønster, kunden normalt har. Der kunne bankerne godt gå ind og prøve at hjælpe, siger han.
Anbefalingerne fra taskforcens skal præsenteres for Finans Danmarks medlemmer - altså bankerne - mandag formiddag.