Afviste fire opkald om hjerteanfald

En 14-årig pige ringede gentagne gange 112, fordi moderen havde en blodprop i hjertet. Men ambulancen kom aldrig.

En søndag i september faldt Arzu Delibas om i sin stue i Tåstrup, hvor hun var alene hjemme med sine fire børn. Mens Arzu Delibas lå på toilettet og kastede op, ringede hendes 14 årige datter Melika til alarmcentralen og beskrev symptomerne.

- Jeg sagde, at hun ikke kunne få vejret, at hun havde ondt i hjertet, og at hun kastede op hele tiden. De sagde, at jeg skulle ringe til lægevagten, siger datteren.

Den melding fik Melika også anden, tredje og fjerde gang, hun ringede.

Derefter ringede hun til faderen, der kom hjem og selv ringede til alarmcentralen, men da han fik samme besked, startede han bilen og kørte sin kone til Glostrup hospital.

Her lød diagnosen på en blodprop i hjertet og en meget kritisk tilstand.

- Kort sagt kunne hun være død på grund af rytmeforstyrrelser. De symptomer skal medføre, at der kommer en ambulance, siger hjertespecialist Jens Rokkedal.

Arzu Delibas blev straks overført til gentofte hospital, hvor hun fik foretaget en såkaldt ballonudvidelse af kranspulsåren.

Erkender fejl

På alarmcentralen i København erkender man blankt, at man har lavet en fejl.

- Der bliver ikke reageret korrekt på ordet "vejrtrækningsproblemer" og på ordene "jeg tror det er noget med hjertet", siger Kim Jakobsen, Chef på Alarmcentralen.

Han kalder det en menneskelig fejl, som aldrig kan undgås, når det er mennesker, der skal vurdere indholdet af opkaldene.

Arzu Delibas slipper formentlig for varige men, men Jens Rokkedal mener, at alarmcentralens behandling skal have konsekvenser.

- Det må ikke ske, så derfor vil vi klage til alarmcentralen over det her tilfælde, siger han.