Advarer mod farlige 'fatbikes': Mange ved ikke, at de ofte er ulovlige i trafikken

Cyklistforbundet mener, at der er behov for at gribe ind over for ulovlige el-cykler.

El-cykel på Nørregade i København (arkivfoto). (Foto: © Sebastian Elias Uth, Ritzau Scanpix)

Rettelse: I en tidligere version stod der i brødteksten og faktaboks to forskellige ting om reglerne for el-cykler. Det er rettet til det korrekte; at de højst må køre 6 kilometer i timen, uden at der trædes i pedalerne. Henvisning til Risbjerg & Co. er også tilføjet.

Flere alvorlige ulykker får nu politiet og Dansk Cyklistforbund til at advare mod ulovlige elcykler, der kan køre hurtigere, end det er tilladt.

Advarslen kommer blandt andet fra Københavns Vestegns Politi efter flere alvorlige ulykker, skriver Hvidovre-mediet Risbjerg & Co.

Til P4 København fortæller Torsten Ahlmann, der er motorcykelbetjent ved Vestegnens Politi, om at politiet oftere støder på ulovlige elcykler, ofte kaldet fatbikes.

- Der findes nogle køretøjer derude, som ligner en elcykel, men som har en meget større motorkraft, og dermed ikke er lovlige, og man kan få nogle ret store bøder, og endnu værre, så kan man risikere at komme i nogle grimme færdselsuheld, siger han.

4-årig dreng kørt ned

I september påkørte en 24-årig mand på en elcykel med 40 kilometer timen flere amatørcykelryttere, der deltog i et cykelløb i Hvidovre.

En af cykelrytterne brækkede begge underarme, punkterede en lunge og blev lam fra livet og ned, fortæller han til B.T.

I Albertslund blev en 4-årig dreng også kørt ned af en ulovlig el-cykel på et lukket stisystem. Han brækkede kravebenet, skriver Sjællandske Nyheder.

De ulovlige el-cykler går ofte under betegnelsen "fatbikes".

De ligner en el-cykel, men kører hurtigere, end elcykler må, fortæller Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

- Det er i virkeligheden en elknallert eller måske nærmest en elmotorcykel, hvis ikke den falder helt uden for kategori, fortæller han til P4 København.

Tilmed har andre trafikanter svært ved at tage sig i agt for de hurtige eldrevne tohjulede.

- Da jeg var ung, der kunne man høre en knallert på lang afstand, men de her er lydløse. De accelererer ekstremt hurtigt. Og nogle af dem kan køre 60-70-80 helt op til 90 kilometer i timen med en meget kraftig motor, siger Kenneth Øhrberg Krag og tilføjer:

- Sådan en maskine hører simpelthen ikke til på hverken en cykelsti eller en vej.

Forskellige regler for el-cykel og 'el-knallert'

Problemet er, at der er forskellige regler, alt efter om køretøjet betragtes som en almindelig el-cykel eller en såkaldt "speed pedelec".

For en el-cykel er reglerne, at den maksimalt kan køre 25 kilometer i timen, hvis der trædes i pedalerne - og 6 kilometer i timen, hvis der ikke bruges pedaler.

For en speed pedelec er reglerne, at den højst må køre 20 kilometer i timen, uden at man træder i pedalerne, og motoren skal slå fra, når hastigheden kommer op på 45 kilometer i timen.

Køretøjet skal også være typegodkendt, og føreren skal have en ansvarsforsiking og køre med hjelm.

Lovligheden afgøres altså ikke af bredden på hjulene, men af køretøjets ydeevne og godkendelse.

Hvis man køber en e-bike, der ikke er godkendt, må den ikke bruges i trafikken.

Sydøstjyllands Politi tester ulovlige e-bikes, der kan køre over 40 kilometer i timen uden hjælp fra pedalerne. (Foto: © Sydøstjyllands politi)

Men mange køber de hurtige fatbikes på nettet i den tro, at de har en lovlig el-cykel, selvom de kan køre meget hurtigere end tilladt.

Førerne af to fatbikes, som Sydøstjyllands Politi standsede i marts, fik således bøder på hver 11.500 kroner, fordi deres køretøjer kunne køre 40 kilometer i timen uden pedalkraft.

- I sådanne tilfælde er der ikke længere tale om en el-cykel, men en stor knallert, udtalte vicepolitiinspektør hos Sydøstjyllands Politi, Jesper Engelund, i en pressemeddelse.

Frygter flere ulykker

I år har Københavns Vestegns Politi haft 15 sager, hvor man har stoppet ulovlige køretøjer, der har lignet elcykler.

- Problemet er, at de ikke er godkendte. Normalt sætter vi nogle krav til de køretøjer, der kan køre så stærkt, og de mest almindelige typer fatbikes kan køre op mod 60 kilometer i timen, uden at man træder i pedalerne, siger Torsten Ahlmann fra Københavns Vestegns Politi.

I Cyklistforbundet frygter man, at der vil komme flere ulykker, i takt med at fatbikes bliver mere og mere udbredte og falder i pris.

- Jeg frygter, at vi på et tidspunkt kan stå over for et dødsfald, hvor der har været involveret en fatbike, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet.

Hør P4 København Eftermiddag, hvor vært Ulrik Jensen havde fokus på de lynhurtige el-cykler, Indslaget begynder cirka 1 timer og 5 minutter inde i udsendelsen: