755 fupbutikker prøver at snyde dig på nettet

En undersøgelse fra forbrugerorganisationen E-mærket viser, at der findes mere end 750 falske netbutikker rettet mod danske forbrugere.

Hjemmesiden for burberrykøbenhavn.com, hvor Hans Lembøl købte en jakke, der viste sig at være en efterligning. Det er typisk, at de falske butikker bruger et produktnavn i adressen.

Hvis man handler julegaver på nettet, er det ikke sikkert, at det, man bestiller, også ender under juletræet. E-mærket - som er en dansk mærkningsordning for sikker nethandel - har fundet frem til 755 såkaldte fupbutikker, der forsøger at snyde de danske forbrugere.

- Mange af dem er sat op som professionelle hjemmesider med flotte billeder og dansk tekst, som de ofte har kopieret direkte fra danske netbutikker, siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør i E-mærket.

De fleste fupbutikker dækker over webshops, der udgiver sig for at sælge mærkevarer til lave priser, men i stedet leverer kopier.

For godt til at være sandt

- Der kan være tasker, jakker og andre dyre mærkevarer, som bliver solgt med store rabatter. Men hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det dét sikkert også, siger Lars Schmidt Larsen.

En af dem som gik i fupfælden er tidligere IT-chef Hans Lembøl. Han handler ofte på nettet, og en dag faldt han for fristelsen.

- Min datter ønskede sig en dyr Burberry-jakke, men den kostede over 10.000 kroner, og det ville jeg ikke give. Men så faldt jeg over en hjemmeside med et godt tilbud, og så købte jeg den til hende, siger Hans Lembøl.

Købte efterligning

Nogle dage efter kom pakken fra Kina, og det var godt nok en jakke, men ikke den Burberry trenchcoat, som Hans Lembøls datter havde ønsket sig.

- Det var en efterligning, men ganske vist en rigtig god en af slagsen, siger Hans Lembøl.

- Jeg er en erfaren internetkunde, og normalt gennemskuer jeg hurtigt, hvis der er tale om fupbutikker, men det her så bare meget professionelt ud, og så slog jeg til, siger Hans Lembøl som har skrevet til firmaet og klaget over handlen, uden at de har reageret.

Sat i verden for at snyde

Og det er desværre mere reglen end undtagelsen for de her fupbutikker, mener Lars Schmidt Larsen fra E-mærket.

- De er jo sat i verden for at snyde folk, så selvfølgelig sender de ikke pengene retur, siger E-mærkets direktør og advarer mod at handle i fupbutikkerne.

- Når du betaler, så får de også dine kreditkortoplysninger, og så kan de faktisk sælge dem videre, så de bliver misbrugt af andre svindlere.

DR har forgæves forsøgt at få en kommentar fra den butik, hvor Hans Lembøl købte jakken til sin datter, men den har ikke reageret på henvendelserne. Hans Lembøl har spærret sit betalingskort, og så ærgrer han sig ellers over, at han blev snydt.

- Jeg har skrevet til dem "You fool me this time, but you won't fool me again" (I har snydt mig en gang, men det kommer aldrig til at ske igen, red.).