Et sted i Tyskland sidder 400 mennesker og er sure. Rigtig sure. På transportminister Magnus Heunicke (S). På den danske regering.
Og ikke mindst på planerne om at føre trafik og forurening til deres ø gennem den nye Femern-tunnel, som skal forbinde Danmark med Tyskland.
- Det er en borgerbevægelse af Femern-borgere, der har sat sig for at forhindre det her projekt med vold og magt og alle de midler, der står til deres rådighed - og det er ikke så få midler endda, fortæller DR's korrespondent i Berlin, Michael Reiter.
Da Femern Ø i dag lever af sin turisme og natur, frygter de lokale, at en ny trafiklinje henover øen kan ødelægge naturen og dermed øens økonomiske grundlag.
Danske planer kan tabe til borgerbevægelse
Tirsdag deltager den danske transportminister Magnus Heunicke i et krisemøde i Berlin for at forsøge at overtale tyskerne til at satse på Femern-forbindelsen.
Hvis ikke mødet går godt, kan projektet risikere at blive forsinket langt mere end de to år, som det allerede er sket.
Alligevel kan det vise sig, at det netop bliver de 400 sure mennesker på Femern Ø, der ender med at tage livet af det danske prestigeprojekt, vurderer Michael Reiter.
Tyske borgerbevægelser har nemlig tradition for at have stor indflydelse på netop disse typer projekter.
- Borgerbevægelser har siden 1980'erne været meget magtfulde i Tyskland. De har før stoppet motorvejsprojekter og ændret andre byggeprojekter, forklarer Michael Reiter.
- Det er ikke mere end fire-fem år siden, at Dong Energy ville opføre et kraftværk i det østlige Tyskland. Men projektet blev gennemhullet fra så mange sider, at det til sidst kuldsejlede, og Dong endte med at trække sig ud af det, siger han.
Forsinker Femern-projekt med 3.000 spørgsmål
Så selv om 400 sure tyskere ikke lyder af meget, skal de tages meget alvorligt. Indtil videre har de da også gjort deres for, at det danske Femern-projekt bliver afsporet for evigt.
Ud over at have deres egen meget grundige hjemmeside, hvor de gennemhuller argumenterne for en dansk-tysk forbindelse på tre forskellige sprog, så har Femern-modstanderne også sendt 3.000 indsigelser, da projektet var i høring.
Indsigelser, som Femern skal svare på, og som de tyske myndigheder nu skal afveje om er begrundede eller ej.
- Og det er noget, der tager tid. De seneste meldinger jeg har hørt er, at det kommer til at tage mere end et halvt år at besvare de 3.000 spørgsmål, siger Michael Reiter.
Den unikke natur i og omkring Femern Bælt er for vigtigt til at risikere med et unødvendigt tunnelbyggeri, mener en tysk borgerbevægelse:
Protestgruppe udtrykker tysk folkefølelse
Hvad der måske er mere vigtigt, så udtrykker de 400 mennesker på Femern Ø nogle af de samme reservationer, som også går igen hos den tyske befolkning og regering.
- Der er en meget stor ligegyldighed omkring projektet i Tyskland. Det er ikke noget, som tyske regeringspolitikere har haft lyst til at støtte op om, siger Michael Reiter.
Faktisk er tyskerne overraskede over, at det dansk-finanserede projekt nogensinde kom så langt som til reelle byggeplaner.
- Det siges, at da der blev truffet afgørelse om Femern-forbindelsen, der spillede den tyske transportminister et bluff ved at sige, at de kun ville gå med til projektet, hvis danskerne skulle betale hele gildet. Det sagde danskerne som bekendt ja til, men det troede tyskerne ikke, at vi ville gøre, fortæller han.
Magnus Heunicke mødes med sin tyske kollega klokken 11 til et møde han selv beskriver som "afgørende" for Femern-forbindelsens fremtid.