240 virksomheder boykotter Facebook, men danske virksomheder er helt tavse

Adidas, Ford, Coca Cola og over 200 andre amerikanske virksomheder kræver, at Facebook skrider ind mod hadtale og misinformation.

Kampagnen #StopHateForProfit forsøger at få virksomheder til at lægge pres på Facebook ved at stoppe annonceringen på det sociale medie. (Foto: © Sascha Steinbach, Scanpix)

Facebook mister i øjeblikket mange, store annoncører.

Over 240 amerikanske virksomheder har boykottet annoncering på det sociale medie. De vil nemlig lægge pres på Facebook til at tage mere ansvar i forhold til spredning af misinformation og hadtale.

Men modsat de amerikanske virksomheder er der rungende tavshed blandt de danske.

For eksempel forklarer Jens Peter Jensen, der er CEO i reklamebureauet Hjaltelin Stahl, at deres kunder ikke umiddelbart er på vej til at boykotte det sociale medie.

- Jeg er bekendt med debatten, men der er ikke nogen af vores kunder, der har været inde på det.

Heller ikke hos det danske reklamebureau & Co oplever de, at kunderne boykotter Facebook, lyder det fra den administrerende direktør, Mikael Jørgensen.

- Men der tales rigtig meget om det i vores industri og især blandt nogle af vores rigtig store kunder. Og deri ligger jo også, at man skal have en eller anden holdning til det på et tidspunkt. Men mere konkret er det ikke, forklarer han.

Og man skal formentlig heller ikke forvente, at der kommer danske virksomheder på listen over virksomheder, der har boykottet annoncering på Facebook.

Det forklarer Gry Høngsmark Knudsen, der er forskningsleder på Anvendt Forskning Erhverv på UCL Erhvervsakademi.

- Vi er ikke vant til at virksomheder tager den type af ansvar. Danske virksomheder har ikke været en særlig synlig del af samfundsdebatten som sådan. Så det med at gå ud og lægge pres på Facebook ville være meget nyt for dem.

Derfor boykotter de Facebook

Det amerikanske magasin Forbes har delt en liste over de virksomheder, som indtil nu har stoppet annonceringen på Facebook.

Her finder man store, internationale brands som Ben & Jerry, Microsoft, PUMA og cirka 240 flere. Senest har Coca-Cola tilsluttet sig listens navne for at få Facebook til at tage mere ansvar i racismedebatten.

Lavinen blev startet af en snebold, der blandt andet blev kastet af borgerrettighedsgruppen NAACP (National Association for the Advancement of Colored People).

17. juni lancerede de en kampagne under hashtagget #StopHateForProfit. Målet med kampagnen er at få selskaber til at stoppe deres annoncering på Facebook for at få mediet til at tage ansvar i forhold til had og misinformation.

I fredags oplyste Facebook dog, at de nu vil forbyde "en bred kategori af hadefuldt indhold" i annoncer på mediet. I forhold til håndteringen af hadefulde opslag er det endnu uvist, hvad det sociale medie vil gøre.

Ekspert om danske virksomheder: Det kan hurtigt blive noget hykleri

Men selvom over 240 amerikanske virksomheder nu har stoppet deres annoncering på det sociale medie, er det ikke sikkert, at danske virksomheder kommer til at tilslutte sig boykotten, lyder det fra Gry Høngsmark Knudsen.

- Det kan godt komme til at virke meget som et kommunikationsstunt. For hvordan har det egentlig indflydelse på virksomhedernes hverdag og deres personalepolitik? Det er der, man skal passe lidt på. For det bliver nemt at afsløre dem som hyklere.

Hun sammenligner det med Copenhagen Pride, som er en parade, hvor seksuelle minoriteter hyldes. Her har store, danske virksomheder gennem året beklædt øldåser, butiksfacader og to-go-kopper med regnbueflaget, som repræsenterer paraden.

Det er blevet kritiseret for at blive gjort med økonomisk gevinst for øje og har fået navnet ’Pridewashing’.

Hun understreger også, at CSR (Corporate Social Responsibility) i dansk kontekst ofte er meget anderledes end i for eksempel amerikansk.

- På den måde, CSR foregår herhjemme, er fokusset at være ansvarlig for det, man selv gør. Og så kan man måske lave noget velgørende. Vi er ikke vant til at virksomheder går ud og lægger pres på andre og har samfundsorienterede holdninger, modsat i USA.

Reklamebureau: Fuld opbakning til boykot af Facebook

Heller ikke den administrerende direktør hos det danske reklamebureau & Co, Mikael Jørgensen, har hørt om danske virksomheder, der planlægger at indstille deres annoncering på det sociale medie.

Men selvom der endnu ikke er nogle danske virksomheder, som har stoppet annonceringen på Facebook, understreger Mikael Jørgensen, at hvis nogle af hans kunder vælger at gøre det, har de hans fulde støtte:

- Jeg synes, at det er fedt, at virksomheder gør det. Man kan ikke bare gemme sig bag en platform og så sige, at man bare bruger den. Så jeg synes, at det er superfedt, siger han.