22-årige Jesper er en af Danmarks få unge truckere: Det er en livsstil

Eget firma og egen lastbil, og en indtjening på 140.000 kroner på de gode måneder. Jesper Borg Nordsig har en drøm om at konkurrere med de store vognmænd.

22-årige Jesper Nordsig er en af dem, der har valgt et liv i transportbranchen. Han har siden oktober drevet sit eget vognmandsfirma JBN Transport.

Der kan være godt nyt på vej for den ellers udfordrede transportbranche.

Billedet af de danske chauffører har hidtil været, at størstedelen nærmer sig pensionsalderen inden for få år, og at rekrutteringen af unge friske kræfter ikke følger med.

Men nye tal viser, at der er sket en markant stigning i antallet af unge, der søger ind i transportbranchen. Antallet af ansøgere er i år det højeste, det har var været i over ti år.

Indgåede aftaler i perioden for vejgodstransportuddannelsen. Kilde: UVM

Og det kan klart anbefales, mener 22-årige Jesper Borg Nordsig.

Efter tre år som chauffør har han købt en lastbil og startet eget firma. Målet er klart: Vognmandsfirmaet JBN Transport skal være blandt Danmarks største. På linje med både DSV og Danske Fragtmænd.

- Jeg vil gerne slås med de helt store drenge. Og jeg synes, jeg er nødt til at sætte mig nogle store mål for at have noget at stræbe efter, siger Jesper Nordsig fra Esbjerg.

Drømmen om de store lastbiler har altid været der. Og måske ligger det lidt i generne, som han siger, for både Jesper Nordsigs mor og far har en fortid som chauffører bag rattet.

- I starten var min far dog skeptisk og synes ikke, det var noget, jeg skulle i gang med. Han mente ikke, der var penge i det, og konkurrencen er hård, især med den østeuropæiske arbejdskraft. Men han har nok set, at der alligevel ikke var noget, der kunne stoppe mig, og han er da også positivt overrasket, fortæller ejeren af JBN Transport, der allerede har sat sig et nyt mål:

Inden årets udgang skal firmaet have en bil mere.

Efter bare et halvt år går det lille firma nemlig bedre end forventet. Det kræver dog også 15 timer om dagen, seks dage om ugen.

Med leasingaftale på bilen, forsikringer, løn og brændstof skal der køres nogle kilometer hver dag for at tjene de 80.000 kroner om måneden, der kan få forretningen til at løbe rundt.

Men det er intet problem, fortæller Jesper Nordsig, som vurderer, at han meget af tiden tjener i omegnen af 140.000 kroner om måneden.

- Dagene går ekstremt hurtigt, når man laver noget, man kan lide. Nogle dage føler jeg, at jeg næsten lige er stået op, og så skal jeg i seng igen, siger han.

Vil gøre op med branchens dårlig ry

Ifølge Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) ændrer det stigende antal af unge, der satser på en karriere inden for transportbranchen, dog ikke på, at branchen inden for få år vil mangle omkring 2.500 chauffører.

Ifølge en rapport fra Vejtransportrådet fra 2015 er knap halvdelen af danske chauffører over 50 år, og gennemsnitsalderen er 47 år.

- Vi står med en, hvis ikke tikkende bombe, så i hvert fald en langsigtet udfordring, der er til at tage og føle på, lyder det bekymret fra branchedirektør i ATL, Lars William Wesch.

Selvom han er en af de få, er der hos Jesper Nordsig ingen tvivl om, at livet bag rattet er det rette valg. Og han giver ikke meget for, hvis hans jævnaldrende fravælger faget, på grund af at jobbet som chauffør har ry for at være ensomt og dårligt betalt.

Netop det billede er ATL også klar til at gøre op med. For det er nødvendigt, hvis der skal rekrutteres nye og unge kræfter, mener Lars William Wesch, og den konklusion bakker rapporten fra Vejtransportrådet op om.

Derfor har ATL sammen med fagbevægelsen 3F siden sidste år kørt en kampagnen 'Job i transport' for at sikre blandt andet fremtidens lastbilchauffører.

- Vi skal ud og rekruttere på nogle af erhvervsskolernes grundforløb, hvor eleverne ved, at de vil tage en erhvervsuddannelse, men måske ikke hvilken, siger han og fortæller, at man skæver mod detailhandlen, der er bedre til at markedsføre sig end vognmandsbranchen.

Ifølge Lars William Wesch skal den kommende arbejdsstyrke til branchen dog også findes andre steder end blandt de unge på erhvervsuddannelserne.

- Vi vil lokke nogle med helt andre erhvervsbaggrunde over i transportbranchen. Det kan være fra industrivirksomheder eller folk, der kommer fra byggebranchen. For der skal også være plads til modne, voksne ledige, siger han.

Svært med familie

Det er dog ikke alle forundt at være i transportbranchen, mener 22-årige Jesper Nordsig, der er i gang med sit fjerde år i branchen.

- Det er lidt en livsstil at være vognmand, og det er ikke alle, der kan holde til det. Jeg forstår dem, der holder sig væk, fordi man er væk fra familien, for jeg kender nogen, hvis familieliv er gået i stykker på grund af arbejdet, siger han og indrømmer, at han også selv går med tanker om, hvordan tingene kan hænge sammen i fremtiden.

- Selvfølgelig vil jeg gerne selv have familie. Planen er da også, at firmaet skal vokse sig så stort, at jeg ikke selv er chauffør bag rattet, men direktør, så jeg i højere grad holder styr på det, der sker i firmaet og får et mere 9-17-agtigt job, siger Jesper Nordsig.

Af en tidligere version af denne artikel fremgik det af underrubrikken, at Jesper Nordsigs månedsløn var 140.000 kroner. Det er blevet præciseret til at være den samlede indtjening.