15 diskoteker anmeldt for at reklamere til unge under 18

Alkohol og Samfund anmelder 15 diskoteker til Forbrugerombudsmanden på grund af alkoholreklamer til unge.

Flere danske diskoteker har reklameret med tilbud på alkohol, der er målrettet til unge under 18 år.

Det er blandt andet diskoteket Dr-Emils Laboratorium i Marielyst, som har reklameret med et afterparty sidste skoledag med fri fadøl i en time.

Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det fra Alkohol og Samfund. Derfor har de nu anmeldt 15 navngivne diskoteker til Forbrugerombudsmanden.

Anmeldelsen kommer, efter en rapport viser, at flere danske diskoteker overtræder markedsføringsloven, fordi de reklamerer med alkohol til unge under 18 år.

Direktøren Peter Konow, håber, at anmeldelsen vil føre til bøder til diskotekerne.

- Vi håber, at festen snart stopper for de danske diskoteker, der tjener penge på at overtræde loven og udsætte unge for et massivt drikkepres, siger han i en pressemeddelelse.

Ifølge Alkohol og Samfund hører otte af de anmeldte diskoteker under det samme branchenetværk, Nox Network. Det har 50 diskoteker i Danmark - heriblandt Buddy Holly og Crazy Daisy.

Det faktum gør kun lovovertrædelsen mere alvorlig, mener Peter Konow.

- Alle kan begå en fejl, men når man ser, at det er et helt netværk af diskoteker, der begår fejlene, er det svært at tro på, at lovgivningen kan komme bag på dem, siger han.

/ritzau/