Ringer du til 112, kan du fremover blive bedt om at filme og sende en live-video til akutberedskabet.
Region Hovedstaden har testet brugen af video i det seneste år, og erfaringerne er så gode, at det nu bliver permanent.
I en kælderskakt i Nivå nord for København faldt varmemester Jan Traberg om med hjertestop tilbage i august. Flere af hans kolleger var heldigvis til stede, og de blev bedt om at filme, mens de gav hjertemassage.
- Jeg synes, det er genialt. Hvis jeg havde siddet alene med det... Det at få at vide, at du ikke kan gøre noget forkert, er rigtig godt, fortæller kollegaen Finn Rasmussen.
Se et klip fra episoden i august øverst i artiklen.
Videoen bliver brugt af personalet til blandt andet at vurdere patienten og vejlede til førstehjælp.
Nyere smartphones købt efter cirka 2013 kan modtage videoopkald fra 112.
I støbeskeen andre steder
Speciallæge og forsker Gitte Linderoth fra Akutberedskabet står bag indførelse af videoopkald:
- Vi kan være med til at guide, indtil ambulancen kommer. Og redderen kan være med til at vurdere, hvilken respons der skal sendes af sted. Skal der en læge med derud? Skal ambulancen køre med blå blink? Eller er det slet ikke nødvendigt med en ambulance?, siger hun.
- Det er utrolig vanskeligt at vurdere folk uden at have øjne med. Jeg skulle nødig gå stuegang med bind for øjnene, siger Gitte Linderoth.
Akutberedskabet har i det seneste år håndteret omkring 700 videoopkald.
I ti procent af tilfældene var patienten mere akut og kritisk syg end først antaget, og i cirka 30 procent af tilfældene var patienten mindre kritisk syg.
I Region Hovedstaden har man tidligere testet brugen af video på akuttelefonen 1813.
Her har man tilbudt videokonsultationer, når bekymrede forældre ringer ind. Målet var at nedbringe antallet af børn i venteværelset på akutmodtagelsen.
Det var Mikael Pedersen, der endte med at filme sin kollega Jan Traberg, der faldt om med hjertestop i august:
- Jeg fik et link med en sms, trykkede på det - og så kunne jeg gå i gang med at filme og sende det direkte til 112, fortæller han.
- Jeg tænkte først, at det kan man da ikke, altså få det til at virke. Men det virkede og endte med at tage en byrde af skuldrene. Det var rigtig rart. For man er skræmt og bange for, om man gør tingene rigtigt, når man står der, fortæller Mikael Pedersen.
I Region Nordjylland tester de også videoopkald, og i Region Midtjylland overvejer de lige nu at gøre det.