Scroll for at læse


Udenfor raser snestormen over den svenske hovedstad, Stockholm.

Inde i et varmt musikstudie sidder sangeren Christopher og de to svenske sangskrivere og producere Petter Tarland og Pär Westerlund. De er i gang med at skrive en sang til Christophers nye album. Egentlig synes Christopher ikke, at sangen er ret god.

Kort efter ender han faktisk med at droppe sangen helt. Det gør han til fordel for en idé til et nummer, de tre mænd kommer på over en tilfældig samtale om en Netflix-dokumentar i frokostpausen.

Senere på denne kolde januardag ligger den første sketch til Christophers kommende hitsingle 'Irony' klar. Det bliver en sang, der viser en mere ærlig side af sangeren end tidligere, og som åbner en ny måde for ham at udtrykke sig på gennem sin musik.

Christopher er i nyt-album-mode. Det betyder for ham fuld detox, hvor han ikke spiser sukker, ikke drikker alkohol og holder en pause fra de sociale medier, så han har fuld fokus på musikken.

Samtidig har han lige set en dokumentar om ulemperne ved at spise kød, hvilket i en periode får ham med på vegetar-vognen. Det snakker han med sine svenske kollegaer om under en sangskriver-session i Stockholm.


CHRISTOPHER: Jeg havde ikke spist kød i fem dage, og så begyndte jeg bare at spise burgere med bøf igen. I frokostpausen grinede vi lidt af det og af, hvordan man lyver for sig selv. Vi talte om alle de små ironiske ting, som jeg har prøvet, og som folk forhåbentlig kan relatere til. Så droppede vi den anden sang, vi var i gang med, fordi det var en lortesang.


Paro, som de kalder Pär Westerlund, sætter sig i stedet til klaveret og spiller de første akkorder af sangen, der senere bliver til 'Irony'.

Christopher er helt vild med det og synger med det samme sangens første strofe: 'I'm still smoking 'cause I read somewhere, if I quit before I'm 26'.

Og så går det hurtigt. Den første udgave af sangen er færdig efter tre-fire timer.

CHRISTOPHER: Den ene ironiske situation kom bare efter den anden, og sangen skrev ret hurtigt sig selv. Den lød faktisk ikke særlig meget som et hit, men det var bare ærligt, og det føltes fedt med så personlig en sang.


Han sender den til sin manager, som med det samme siger, at 'Irony' skal være en single. Christopher er ikke sikker, for han synes ikke, det lyder som noget, der kan ramme Top 50 på streamingtjenesten Spotify.

Men de bliver enige om, at den er en ny, musikalsk udgave af Christopher.


CHRISTOPHER: Vi kom frem til, at den lyder 2019-agtig, for det er en 2019-udgave af mig. Jeg har ikke skrevet noget, der er så ærligt eller personligt før.

'Irony' er i starten bygget op omkring et klaver og Christophers vokal. Senere kommer der flere instrumenter på, selvom Christopher faktisk ikke er meget for det.

CHRISTOPHER: Det er svært med sådan nogle sange, for man har nærmest ikke lyst til, at der skal en produktion på. Men der skal jo nogle trommer til, så sangen bliver dynamisk, og den får en opbygning og et klart forløb.

Christopher føler, at 'Irony' bliver et skridt i den rigtige retning for ham som sanger og sangskriver, og den åbner nogle nye døre for ham.

Efter 'Irony' skriver han også andre sange, som, han mener, ikke ville være blevet til uden den.


CHRISTOPHER: Jeg har skrevet så mange kærlighedssange, så det var helt nyt for mig bare at skrive en sang om, hvordan jeg ser verden, og verden ser mig. Jeg er 27, og jeg har skrevet mine 'Hey there sexy lady'-sange. Nu må musikken gerne have den dér tyngde og det dér lag, så man kommer helt ind under overfladen.


Men han er nervøs. 'Irony' lyder nemlig ikke som noget, han før har skrevet, og han er bange for, hvordan den vil blive modtaget af fansene – og ikke mindst på hitlisterne.

Han ser 'Irony' som en ballade, og da den bliver udgivet den 5. oktober sidste år, er det ikke ballader, der dominerer hitlisterne.


CHRISTOPHER: Det er sådan en sang, som vokser på én. Jeg har nogle vilde fans, som altid støtter mine sange i starten, men derefter er det ligesom op til sangen selv. Jeg synes selv, at 'Irony' bliver bedre og bedre, jo flere gange man hører den, og så vokser omkvædet på én. Til sidst bliver man nødt til at overgive sig.

Den 27-årige sanger har da heller ikke noget at være nervøs for. Sangen går direkte ind som nummer 12 på Spotify Top 50 og bliver hans første sang, der ryger i Top 30 på tysk radio.

CHRISTOPHER: Jeg er tættere på et udenlandsk hit, end jeg har været før, så den har helt klart åbnet nogle døre. Man ved ikke, hvornår man skriver noget, der rammer folk. Men det virker, som om 'Irony' har gjort det.

Christopher håber, at lytterne vil kunne sætte sig ind i de ironiske hverdagssituationer, han beskriver i teksten til 'Irony'.

Mens han skriver sangen, kommer den også – uden han rigtig tænker over det – til at handle om Instagram og det her med, at hans og andres liv kan se perfekte ud på overfladen gennem billeder og filtre, men at sådan er det ikke nødvendigvis i virkeligheden.

'Nobody’s perfect under the surface', synger Christopher blandt andet i 'Irony'. Det bliver temaet for og inspirationen til titlen på albummet, 'Under the Surface', som han udgiver den 22. februar i år.

CHRISTOPHER: Jeg føler først nu, at jeg har fundet frem til, hvem jeg er som sangskriver. Den proces tager lang tid. Da jeg udgav 'Told You So', som blev mit gennembrudshit og -album, var de fleste af sangene med masser af tempo og Justin Timberlake-agtige i lyden, så det blev med det samme mit musikalske dna. Jeg fik i lang tid ikke udfordret mig selv nok.

Han beskriver selv kassen, han blev puttet ned i som 17-årig, som 'pæn popfyr, der laver pæn popmusik'. Han har forsøgt at bryde ud af den, men det er lettere sagt end gjort.

Skandalerne har heller ikke hjulpet Christopher på vej. Dem har der nemlig ikke rigtig været nogen af.

CHRISTOPHER: Det er, som om det ikke rigtig er lykkedes for mig at bryde ud af den her kasse. Måske fordi jeg ikke er særlig mørk, melankolsk og heller ikke et røvhul. Jeg har ikke lavet de store skandaler, og det er bare sådan, at så snart, man bliver puttet ned i en kasse i den her branche, så bliver det svært at hoppe ud af den igen.

Men han er glad for den musik, han tidligere har lavet. Nu er han bare et andet sted, og den nye musik siger noget om det sted i livet, hvor han er nu.

Christopher beskriver albummet 'Under the Surface' som en omfavnelse af sig selv og sin sangskrivning og en arbejdsproces, der har krævet meget tro på egne evner.


CHRISTOPHER: Når man får succes, kommer der også megahøje forventninger til én. Man vil ikke gentage sig selv, man vil gerne lave noget originalt, og man spørger hele tiden sig selv, om det, man laver, nu er godt nok. Men man skal bare blive ved og omfavne sine idéer, melodier og tekster. Man skal køre videre i stedet for at bremse sig selv og dræbe enhver vibe.