Han er knap nok nået ned fra den skarpt oplyste scene i sit blå jakkesæt, før beskederne tikker ind.

"Det er den vildeste sang. Han er jo helt fantastisk, ham Andreas. Jeg er fan."

Den første kommer fra en musikkollega og er landet på Andreas Odbjergs managers telefon. Mens Andreas Odbjerg læser den, kan han se, hvordan det vælter ind med flere beskeder på telefonskærmen.

Der er kun gået to minutter, siden han optrådte på landsdækkende live-tv med sin nye sang 'I morgen er der også en dag', men telefonen er glødende.

Og da han ti minutter senere sidder i en bil på vej væk fra 'X Factor'-studiet den aften i marts 2021, er han allerede tagget i 75 stories af sin optræden på Instagram.

Skal du lige høre, hvordan sangen lyder? Så kan du lytte her:

ANDREAS ODBJERG: - Der begynder jeg at tænke over, hvad det er, vi har lavet. Det virker 10.000 gange bedre, end jeg havde forestillet mig!

Det var ellers slet ikke meningen, at sangen 'I morgen er der også en dag' skulle have været udgivet som en single.

Heller ikke, at den nødvendigvis skulle være til Andreas Odbjerg selv. Teksten var lidt for simpel, og den var langt fra den diskolyd, han blev kendt for, tænkte han.

Sangen ville kunne gå til en tv-serie, måske. Men som et radiohit? Aldrig.

Alligevel står han pludselig midt på 'X Factor'-scenen på landsdækkende tv og synger sin sang om håb og venskab, der er udkommet få timer forinden.

En sang, der er blevet til sammen med tre af hans bedste venner, og som efterfølgende bliver spillet flittigt i radioen og nu har mere end fem millioner afspilninger alene på Spotify.

Og en sang, som nu også har været med til at sikre Andreas Odbjerg prisen som 'Årets danske sangskriver' ved Danish Music Awards 2021.

Men hvordan kan en sang, der egentlig er så atypisk af et nutidigt pophit at være – blandt andet med lange instrumentale passager uden sang – gå hen og blive så populær?

Kom med på en tømmermændspræget tur til et tomt hus i en lille fynsk flække – og videre til dét øjeblik, hvor resultatet af turen pludselig rørte og ramte tusindvis af mennesker lige i hjertet.

Her er historien bag 'I morgen er der også en dag'.

Det er en aprildag midt i det, der for eftertiden vil blive betegnet som den historiske, første coronanedlukning i foråret 2020. Alle har gemt sig væk bag hjemmets fire vægge. Ingen ser eller krammer hinanden. Gaderne ligger øde hen.

Men de tre venner, Andreas Odbjerg, Daniel Scheffmann og Emil Gemmer Schultz, der kender hinanden fra teenageårene i musikmiljøet i Odense, har gjort noget vovet: De har pakket deres musikudstyr, bevæget sig udenfor og er taget afsted mod den midtfynske by Sallinge.

Her skal de tilbringe tre dage væk fra en skør virkelighed og i stedet gøre det, de er bedst til: lave musik sammen.

Det er Andreas Odbjergs mormors gamle hus – hvor møblerne er solgt, og kun minderne er tilbage – der skal danne ramme om den skrivetur, de har planlagt.



Andreas Odbjerg er en dansk sanger og sangskriver. Han er 33 år og opvokset i Odense, men bor nu i København.

Har tidligere været en del af duoen Moses: "Andreas", der blandt andet hittede med sangen 'Gazeller'.

Gik i 2018 solo og debuterede med singlen 'Icemoneyassbitch'. I 2020 udkom hans første ep, 'Lance Armstrong'.

Hitter blandt andet med 'Føler mig selv 100', 'Stor mand' med Tobias Rahim og 'I morgen er der også en dag'.



Midt i de nostalgiske rammer skal de tre venner bare lade musikken leve frit, hygge sig og se, hvad der kommer ud af det.

De laver en sang i løbet af den første dag. Og så tager de hul på deres store indkøb af våde varer, for førstedagen er også en festdag. Her er tid og sted ophævet, og deres kroppe rammer først sengen i løbet af den næste morgen.

DANIEL SCHEFFMANN: - Vi vågner op på andendagen fuldstændig kvaste og moste.

ANDREAS ODBJERG: - Vi har rigtig mange tømmermænd. Og så kommer den der dårlige samvittighed snigende.

De får hevet en smule op i sig selv, for de er trods alt også kommet for at arbejde. Nede i stuen er der ikke meget andet end en stribet sofa, planter og et par billeder på væggene blandet med deres medbragte musikudstyr, pizzabakker og dyner.

Daniel Scheffmann ligger i sofaen med lukkede øjne, og mens han nærmest ikke kan være i sin tømmermændsramte krop, klamrer han sig til en spansk guitar, som Emil Gemmer Schultz engang har fået af sin mor.





Det lyder ikke, som om den er stemt – men alligevel spreder den en varme, når der bliver spillet på den.

ANDREAS ODBJERG: - Den der legendariske spanske guitar ligger du og fedter lidt rundt med i sofaen, Daniel. Og hvis jeg husker rigtigt, så spiller du nogle akkorder. Og så mindes jeg, at jeg begynder at nynne noget melodi.

DANIEL SCHEFFMANN: - På det her tidspunkt har vi slet ikke tændt for noget optageudstyr. Der er vi bare sådan: "Åh, jeg kan slet ikke overskue at få noget at spise."

Alligevel har Daniel Scheffmanns akkorder sat gang i noget hos Andreas Odbjerg. Og pludselig har han fundet på melodien til hele omkvædet.

Han synes dog, at der mangler noget catchy. Noget velkendt, der får alle til at synge med. Det er Daniel Scheffmann, der må overbevise Andreas Odbjerg om, at det er omkvædet som en samlet helhed, der gør sangen catchy.

Så Andreas Odbjerg ender med at stole på sin vens mavefornemmelse. At de lige har lavet omkvædet til en sang. Og så slår han sig ned i en lænestol med en notesblok.

På 40 minutter har han skriblet en tekst ned på blokken. Den hurtigste sangtekst, han nogensinde har skrevet.

ANDREAS ODBJERG: - Teksten er skrevet baglæns. "I morgen er der også en dag" er den første sætning, der kommer. Før vi får ord på det, snakker vi om, at sangen skal handle om håb.

Og eftersom han er sammen med to af sine bedste venner, føles det også helt rigtigt at få venskab med i teksten.

ANDREAS ODBJERG: - De er jo nærmest de tætteste, jeg vil kalde for familie, som jeg ikke er blodrelateret med. Vi er sindssygt gode venner, og vi har været med til hinandens fødselsdage, bryllupper og barnedåb. Det er meget tæt – og der er en følelse af at have en skulder at græde ved: "Jeg har dig"-følelsen. Vi kunne alle tre være de to mennesker, der er i teksten.

De diskuterer i lang tid, om de kan tillade sig at bruge ordet "lort".



ER "LORT" OKAY?

Kan man skrive "lort" i en fin og følsom sang? Det diskuterer de tre venner længe. Anden linje i omkvædet lyder nemlig: "Du siger, livet er lort".

ANDREAS ODBJERG: - Når jeg ser tilbage på det, er det vildt, hvor meget bekymring det ord gav. Men vi snakkede om det i lang tid. For når vi sad og kiggede på teksten eller sang den, så vi det ene ord, som stod med en kæmpe rød markering.

DANIEL SCHEFFMANN: - Jeg var modstander af det i lang tid. Det stak ud, hver gang vi hørte det.

Alligevel kommer de tre venner frem til, at ordet understreger alvoren i teksten.

DANIEL SCHEFFMANN: - Ordet giver mening. Det er den måde, vi taler på. Det ville være mere mærkeligt, hvis der var nogen af os, der sagde, at livet var wack. Det siger vi aldrig.



Og de diskuterer linjen "selv de dybeste sår, de kan hele" fra sangens første vers.

ANDREAS ODBJERG: - Først havde jeg skrevet et eller andet med: "Alle sår, de kan hele". Men jeg sagde til de andre, at jeg ikke følte mig som et særligt nice menneske, når jeg siger, at alle sår kan hele. Man vil ikke være en jubeloptimist. Og så kan jeg huske, at én af dem foreslog bare at sige: "Selv de dybeste sår, de kan hele".

EMIL GEMMER SCHULTZ: - Man har brug for at få at vide, at det kan faktisk godt være, at tingene bliver bedre.

ANDREAS ODBJERG: - Vi har haft øje for, at sangen ikke må være jubeloptimistisk. Men den prædiker håb.

De tre venner har skrevet en tekst. De har lavet akkorderne på Emil Gemmer Schultzs mors gamle, spanske guitar. Og de har indspillet en demo på deres medbragte udstyr.

Så Andreas Odbjerg bevæger sig op på sin mormors gamle soveværelse for at lægge sig til at sove.

ANDREAS ODBJERG: - Jeg tror, jeg ligger i to-tre timer og hører den allerførste demo igen og igen og igen. Det er en test, at hvis jeg går i seng og hører en demo fem gange, så er det tit ikke så godt. Men hvis jeg hører den over ti, 20 eller 30 gange, så begynder jeg at tænke på, hvorfor jeg kan holde det ud. Da jeg går i seng den nat, hører jeg sangen 60 gange på repeat.

Andreas Odbjerg kan mærke, at den her sang kan noget helt særligt.

DANIEL SCHEFFMANN: - Jeg husker det, som om du vækker os efter lidt for få timer og siger: "Fuck, det er godt!" Og jeg tænker: "Hold lige din kæft. Jeg vil gerne sove mere, og jeg har ikke lyst til at høre det."

Men et andet sted i landet ligger én af Andreas Odbjergs andre venner og er blevet ramt af den sang, de netop har skrevet: produceren Ole Bjørn Heiring Albertsen, som Andreas Odbjerg sender alle sine demoer til.

Han får også demoen til 'I morgen er der også en dag'.

Ole Bjørn Heiring Albertsen

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Det var en vanvittig sang. Jeg mistede min far til selvmord for nogle år siden. Så en sang som den her rammer mig. Jeg lå og holdt min kone i hånden og græd til dén sang ud fra en lille demo, som mine venner havde lavet.

Og da de tre venner et halvt års tid efter skriveturen skal indspille sangen ordentligt, er de ikke i tvivl om, at det er ham, der skal hjælpe dem.

Da de vender hjem fra mormorens hus, har Andreas Odbjerg sendt demoen til sit pladeselskab.

ANDREAS ODBJERG: - Der var ingen, der tænkte, at det ville blive et hit. Det var der ikke nogen, der kunne høre på det tidspunkt.

Han er bekymret for, om den er for simpel i sangteksten. Og den er så langt fra diskolyden og storhedsvanviddet på hans tidligere kæmpehit 'Føler mig selv 100'.

De fire fynske venner arbejder dog videre på demoen, og de vil have, at sangens dna – sådan som den var blevet skabt i Andreas Odbjergs mormors hus med den spanske guitar – skal bevares på den endelige sang.



HVORDAN SYNGER DU MED FØLELSE?

Det kræver noget særligt at synge en sang med følelser. Det har Andreas Odbjerg lært.

ANDREAS ODBJERG: - Med følelser betyder det ikke, at jeg føler det vildt meget. Det betyder tit det omvendte – at man skal give plads til følelser.

ANDREAS ODBJERG: - Man skal som sanger synge det i øjenhøjde. Næsten som om man snakker det, så det giver plads til følelserne. Ellers kan folk slet ikke forholde sig til, hvad man synger.

Det tog Andreas Odbjerg ét forsøg, og så sad den i skabet.



Derfor beslutter de sig også for, at den skal føles levende. De vil selv optage rigtige instrumenter i stedet for at skabe dem elektronisk.

Så den første indspilningsdag bruger de i et gammelt øvelokale, hvor de indspiller trommer, klaver og bas.

På den ene side vil de gerne ramme lyden af The Beatles og 70'er-rock. På den anden side vil de også have, at folk kan høre, at det er en ny sang.

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Det skulle være trommer og sang, der fortæller mig, hvilket årti jeg er i. Det skulle være produceret med de midler, vi har i dag, og som man ikke havde før. Hvis Andreas' vokal var oppe i smasken på mig hele tiden, ville det fortælle mig, at det var 2020. Det samme med trommestilen.

Selvom deres grundtanke er at beholde den originale demo, er de alligevel nødt til at tilføje nogle elementer til sangen for at tage den et skridt tættere på at blive til et hit.

EMIL GEMMER SCHULTZ: - Ole præsenterede hurtigt idéen om, at der skulle være et c-stykke.

Så er spørgsmålet bare, hvordan de skal finde på melodien til c-stykket. Svaret finder de hos Daniel Scheffmann, der på en bustur mod studiet pludselig bliver inspireret.

ANDREAS ODBJERG: - Vi skal mødes dagen efter øvelokalet. Og der har Daniel haft en Mozart-åbenbaring i bussen.

Ole Bjørn Heiring Albertsen sidder i studiet, da døren bliver flået op:

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Daniel kom ind i mit studie og sagde: "Jeg har melodien til c-stykket. I skal ikke tænkte på det mere! Jeg har den. Jeg skal bare liiige." Så satte jeg mig med høretelefoner på og lavede noget andet, mens Daniel fik det der Mozart-stykke ud af hovedet og over på klaveret.

I bussen fik Daniel Scheffmann også en idé om, at der skulle blæsere på sangen. Så de ringer til deres gode ven, Malte Nordtorp, der er trompetist, og som tropper op i studiet bare to timer senere.

ANDREAS ODBJERG: - Det var følelsen af drømmen: mig og alle mine dygtige venner. Når man får brug for noget, kan man lige ringe og høre, om de kommer forbi.



EN BRO UDEN ORD?

Det lille mellemstykke, der kommer mellem et vers og en sang, kalder man for en bro.

Den leder op til omkvædet – og i et hit skal broen gerne krydres med en god sangtekst.

Men 'I morgen er der også en dag' er en atypisk sang. For der er slet ikke nogen ord på broen.

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Broen uden tekst var én af de ting, jeg anfægtede. "Er I sikre?," spurgte jeg. Men jeg kunne mærke, at de tre boede i det, så det stykke skulle fungere. Det kunne ende med at blive galt eller genialt.



Med et vaskeægte Mozart-øjeblik og en blæser leveret af deres ven er c-stykket næsten ved at være der. Der mangler bare en lille ting: hitpistolen.

En legetøjspistol, der siger "bipbipbip", som Andreas Odbjerg engang gav i gave til Ole Bjørn Heiring Albertsen.

ANDREAS ODBJERG: - Jeg sagde til ham: "Den dag, du bruger den på et nummer, så får du et kæmpehit!"

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Jeg har forsøgt nogle gange at få den med på sange, men hitpistolen er altid blevet slettet igen.

Denne gang lykkes det at beholde hitpistolen svævende i baggrunden på c-stykket – og profetien viser sig senere at gå i opfyldelse.

Hvis du skruer op for keys nedenfor og lytter godt efter, kan du høre hitpistolen under c-stykket.

Emil Gemmer Schultzs mors spanske guitar tør Ole Bjørn Heiring Albertsen ikke røre ved.

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Det er lidt tilbage til det med dna'et. Det er et instrument, som jeg har brugt i hvert fald fire timer af mit liv på at forsøge at passe ind. Men der noget smukt i, at I er startet dér, og at det også er den sidste tone, man hører på sangen.

Andreas Odbjerg sender den færdige sang til sit pladeselskab - og ikke længe efter bliver han ringet op af sin A&R.

ANDREAS ODBJERG: - Og så græder han og siger: "Det er den bedste sang, der er skrevet, siden Rasmus Seebachs 'Den jeg er'. Det er den bedste sang, jeg har hørt de seneste ti år som A&R."

Pludselig går Andreas Odbjerg fra at tænke, at folk måske godt ville kunne lide sangen, til at overveje, om den måske skal være hans næste single. Det er langt fra 'Føler mig selv 100', men det føles rigtigt, synes han.

På udgivelsesdagen er Andreas Odbjerg trukket i sit blå jakkesæt, og nerverne sidder uden på tøjet.

I bedste sendetid går han på scenen i 'X Factor' og synger sin helt nye sang.

ANDREAS ODBJERG: - Der sidder en hel tv-produktion, og de vælger altså ikke noget for sjovt. Så da jeg får lov til at optræde med 'I morgen er der også en dag' på udgivelsesdatoen, tænker jeg, at vi har fat i et eller andet. De siger ikke bare ja, hvis de ikke også hører et kæmpe potentiale.

Og de er ikke de eneste, der hører et kæmpe potentiale. For det viser sig, at Andreas Odbjerg og vennerne tog grueligt fejl, da de talte om, at sangen aldrig kunne klare sig i radioen.

Sangen bliver tilføjet til P4. Og P3. Og alle andre radiostationer. Selv P4 Sverige spiller den.

ANDREAS ODBJERG: - Vi vidste godt, at den var god, men at den ville gå så rent ind, var der ingen af os, der havde forestillet os. Allerede samme aften får jeg beskeder fra folk, der skriver, at sangen har en helende effekt på dem, og at den faktisk giver dem oprigtigt håb.

Det er den slags beskeder, der har fyldt hans indbakke på sociale medier, siden 'I morgen er der også en dag' udkom.

Folk sender billeder af, at de har fået sangteksten tatoveret. På en gravsten er et stykke af teksten indgraveret. En sygeplejerske fortæller, hvordan sangen hjælper patienterne mere end deres medicin.

ANDREAS ODBJERG: - Jeg har hørt om én, der var sovet ind. Hele familien havde været omkring ham, og så havde telefonen ligget på brystet, og de havde hørt sangen på repeat, indtil han var sovet ind.

Hej Andreas
Lige nu går jeg igennem mit livs krise. Min mor fik for to uger siden konstateret kræft. Her kommer DIN sang ind i billedet. 'I morgen er der også en dag' er SÅ rammende og smuk. Særligt: "Du kan sove i tusind år, jeg er der, når du vågner" har rørt mig. Så meget, at jeg får det tatoveret engang i næste uge. Sangen er blevet MIN sang til MIN mor.

OLE BJØRN HEIRING ALBERTSEN: - Vi lever alle fire af at lave musik. For at kunne lave en ny sang hver gang, bliver man nødt til at beskytte sig selv en lille smule og reducere det til arbejde. Det kan blive til en form for kynisme. Men en sang som den her minder mig virkelig om, hvad det er, der rent faktisk betyder noget. Jeg kan få lov til at skabe noget, der gør det her ved andre.

'I morgen er der også en dag' er også endt med at betyde en hel del for Andreas Odbjerg selv.

ANDREAS ODBJERG: - Håndværksmæssigt er det ærligt dét, jeg har lavet, som jeg har været mest stolt af. Jeg var så bange for, om det var for simpelt. Men det er endt med at blive den af de tekster, jeg har skrevet, der måske gør den største forskel for folk.

Og han har endda lavet den sammen med tre af sine bedste venner.

ANDREAS ODBJERG: - Jeg plejer at sige, at hvis du har en drøm, så er mit bedste råd: Gå ud på et eventyr med nogen, du virkelig godt kan lide. For jeg tror, at det bliver bedre, hvis man laver det med nogen, hvor man ikke skal pakke tingene ind. Jeg tror i hvert fald ikke, at man kan skrive en sang om at være en rigtig god ven, hvis ikke den er lavet med nogle rigtig gode venner.

Credit


Tekst og research:
Narin Frausing Korkmaz


Grafik:
Julia Christensen


Kode:
Tommy Faldt Pedersen
Casper Glumsøe Bach
Jesper Winther

Redaktører:
Nanna Mejer Sørensen
Lasse From

Fotos (fra toppen): Privat, Louis Montes, Privat, Privat, Privat og Tariq Mikkel Khan/Ritzau Scanpix