Nye skandinaviske kvindelige popmusikere stormer frem i verden, og de fleste kender nok efterhånden navne som Mø, Soleima, Tove Lo og Zara Larsson.
Men der er flere nye stjerneskud, der præger radiobølgerne og spiller udsolgte koncerter rundt omkring i det meste af Europa.
Hvis du gerne vil vide, hvem du skal holde øje med, er hjælpen nær. Mads Axelsen, der er vært på P3-programmet 'Pladeselskabet', guider dig nemlig her til seks nye skandinaviske popsangerinder, der er værd at tjekke ud.
Fra youtuber til popstjerne
Ligesom så andre aktuelle popsangere som Troye Sivan og Dua Lipa startede danske Christine Kiberg ud med at uploade coverversioner af sange op på sin YouTube-kanal som 15-årig.
Alt fra Britney Spears, Ed Sheeran og Train lavede hun covers af, men i 2017 tog hendes musikalske karriere fart, da hun udkom med debutsinglen 'Remedy' under navnet Ea Kaya.
'Remedy' er en klassisk pop-banger med masser af energi og attitude, der tegner et klart billede af en sanger, som sagtens kunne gå i fodsporene på et navn som Mø.
Hæsheden over stemmen, de kølige beats og det næsten hjemsøgende 'hey!', der er blevet samplet til et beat, som kører i baggrunden på nummeret, fungerer virkelig godt.
Hvis 'Remedy' er en smagsprøve på, hvad vi kan forvente os af Ea Kaya, så tror jeg virkelig, at fremtiden bliver spændende for hende.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb4f06187a41280f6551a
Beyoncé og Solange i samme person
Kender du det at sætte et nummer på for første gang, og fra allerførste tone ved du, at det er noget ganske særligt? Sådan har jeg det med danske Jada.
Jeg stødte på hendes navn første gang for lidt over et år siden, da hun udkom med en video til nummeret 'Sure', der med lynets hast blev soundtracket til hele min sommer.
Lige som jeg troede, at Emilie Molsted Nørgaard (som Jada hedder i virkeligheden) aldrig ville kunne overgå det, udgav hun i januar en af de bedste sange, jeg har hørt i meget lang tid.
Et nummer, der både er sensuelt, overskudsagtigt, langsomt, sikkert, modigt og nytænkende. Og som både holder igen og alligevel generøst blotter alle følelser.
'Keep Cool' handler for mig om at være fascineret af en, der gemmer sig bag en skudsikker facade, man for alt i verden bare ville ønske, de ville sænke. Noget, jeg tror, vi alle kender til.
Det mixer alt fra klassik pop, varm, soulet r'n'b og et køligt og langsomt elektronisk beat, der nærmest dovent smyr som om Jadas stemme. Hun lyder som Beyonce, har den musikalske nysgerrighed som Solange, men formår alligevel at være helt sin egen.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb5756187a41280f65529
Kantet pop med højt til loftet
Danske Drew har opbygget en solid hype i løbet af de sidste par måneder. Hun har tidligere beskrevet sig selv som en "rock'n'roll Pochahontas", men jeg synes ikke, at det er sigende nok for den musik, hun laver.
Det er nemlig kantet pop, der formår at skille sig ud fra mængden i et musikalsk landskab, hvor virkelig meget musik lyder virkelig ens. Med de to singler, 'Keeping Up' og 'Hard to Love', har Drew bevist, at hun er kommet for at blive.
Hos Drew starter og slutter det hele ved den gode melodi. Et solidt omkvæd, et catchy hook og et beat, der nærmest rammer en lige i maven.
Det hele bliver ført an af hendes voluminøse stemme, der minder mig om sangerinder som Florence Welch og Lykke Li. Der er højt til loftet, og det er de helt store følelser, der bliver sunget om.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb61d6187a41280f65538
Eksplosiv powerpop fra norsk charmør
Det er fuldstændig umuligt ikke at falde pladask for Sigrid Raabe.
Den 22-årige nordmand er hamrende charmerende, nede på jorden og gudesmuk – og så er hun en sangskriver med masser af dybde og eftertænksomhed i sine tekster, der som regel handler om den ungdommelig usikkerhed og ulykkelige forelskelse.
Hun synger som en drøm, rammer toner, de fleste sangere kun kan drømme om, og optræder som om, det gælder liv eller død.
Den fremragende nye single 'High Five' er en episk selvransagelse, der handler om ens forhold til en selv. Om at råbe op, når man har lyst til det, om at turde at lukke andre ind og om ikke at tvinge sig selv til at passe ind i andres normer eller forventninger.
Det hele bliver pakket ind i Sigrids karakteristiske og eksplosive powerpop, der minder mig om følelsen, jeg får, hver gang jeg lytter til Robyns 'Dancing on My Own'.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb5c76187a41280f65532
Fandenivoldsk finne
Finske Alma laver elektronisk pop med masser af attitude og selvsikkerhed. I modsætning til for eksempel Sigrid, så er det på ingen måder en stor sangskriver, vi har med at gøre her. Det er ikke derfor, jeg er fan af Alma.
Det er jeg, fordi det er fuldkommet umuligt ikke at lade sig rive med af den energi og fandenivoldskhed, hun konsekvent har i sin musik. Hun er leveringsdygtig i popsange, der bare sidder lige i skabet, og som brager derudaf.
Det er sange, der er dedikeret til natten, til festen og til den der person, man møder på dansegulvet, og som lige pludseligt, lige dér, er den eneste, der findes i hele verden. Det er sange, der er skrevet i neonlysenes skær på den lokale natklub, hvor bassen pumper, drinksene flyder, og man er omringet af sit bedste crew.
Alma insisterer på ikke at passe ind i nogens rammer for, hvordan en popsangerinde ser ud eller lyder i dag, og det er det, der gør, at jeg virkelig elsker hende. Vi har brug for større diversitet i den moderne pop, og det er Alma en rigtig god ambassadør for.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb3f16187a41280f65513
Lordes svenske favorit
Man ved, man har gjort ét eller andet helt rigtigt, når Lorde ringer og spørger, om man har lyst til at tage med hende på turné rundt omkring i verden.
Det er, hvad 25-årige Tove Styrke har været de sidste par måneder. Og på en eller anden måde er de også et perfekt match. For ligesom Lorde laver Tove popsange, der altid har et eller andet over sig, der skiller sig ud fra mængden.
Misforstå mig ikke, det er klassisk og solid pop, der lyder ualmindeligt godt, nærmest uanset hvor og hvornår man spiller det. Men der er altid ét eller flere elementer i musikken, der driller ens poptrænede øre og gør, at man lige må lytte efter en ekstra gang.
På 'Mistakes' er der for eksempel stykket lige inden omkvædet, hvor Tove har dubbet sin vokal flere gange oven i hinanden, så det lyder hjemsøgt og Imogen Heap-agtigt. Pludseligt er man i et eksperimenterende univers, og derfor er gevinsten endnu større, når det tunge, hårdtslående beat rammer en lige bagefter.
Hun har udsendt virkelig meget, virkelig god musik i løbet af de sidste par måneder, men jeg håber, på at vi kan glæde os til endnu mere fra denne nye svenske popstjerne.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5afeb4586187a41280f65517