'Selvfølgelig er der penge i det': Dansk band tjener stadig penge på kæmpe 80'er-hit

Gilli og Branco har genoplivet hittet 'Regndans', og det er en fin forretning for Danseorkestret.

Danseorkestret blev dannet i 1984. To år senere lavede de ét af deres største hits med 'Regndans'. Fra venstre: Jacob Andersen, Jørgen Klubien og Rasmus Kærså. (Foto: © KASPAR WENSTRUP, (c) Ritzau Scanpix)

"Jeg tror, du ka' og ved, og jeg ved  / Du ka' danse jorden grøn til liv og kærlighed..."

Sådan sang Danseorkestret på kæmpehittet 'Regndans' fra 1986.

Og selvom du måske tror, du aldrig har hørt om 80'er-hittet før, så hæng lige på. For nu har Gilli og Branco nemlig genoplivet hittet under navnet 'La Danza'.

I omkvædet synger de:

"Dans, dans så skejserne falder ned / Dans, mamacita, dans."

Bassist Rasmus Kærså, der udgør en tredjedel af Danseorkesret, hørte første gang det nye nummer i efteråret 2019. Han sendte det herefter til Jacob Andersen og Jørn Pedersen, som i tidernes morgen var med til at skrive sangen.

Og de tre musikere blev overrasket over, hvor meget Gilli og Brancos version mindede om originalen.

- Vi kendte ikke til projektet, før de pludselig sendte os en næsten færdig version af nummeret. Første gang vi hørte det, syntes vi, det lå ret langt væk fra originalen. Men når man lytter til det flere gange, så er det tydeligt, hvor meget den lægger sig op ad 'Regndans' både i forhold til opbygning og særligt også omkvædet.

Og omkvædet er da næsten også det samme som for over 30 år siden. Der er kun to ord, der er skiftet ud. "Regn" er blevet til "skejserne", og "Isabella" er erstattet med "mamacita".

En rigtig 2020-udgave, som Rasmus Kærså kalder det.

- Jeg skreg af grin over mamacita og skejserne.

Gilli og Brancos hit er allerede blevet afspillet næsten 12 millioner gange på Spotify.

Hør Gilli og Branco på 'La Danza' her, mens du læser videre:

Det er ikke kun Gilli og Branco, som har brugt Danseorkestrets sange. Suspekt brugte et sample af 'Regndans' i deres sang 'Det Goe Det Grønne' fra 2020. Også Citybois citerede 80'er-bandet i sangen 'Det kom som et chok'. (Foto: © Thomas Christensen, 2017 THOMAS CHRISTENSEN)

Ung og nutidig

Men det, Gilli og Branco har gjort, er ikke en sampling af sangen, som ellers er meget populært i musikbranchen. De har ikke fulgt akkorderne fra en oprindelige sang eller direkte brugt noget af den originale Master - de har skabt deres egen lyd.

- Vi diskuterede lidt, om vi ville give lov til, at de havde lavet så meget om og samtidig afgive rettigheder til det. Men vi tænkte: "Ah, det er jo ikke bare en versionering, den bringer noget nutidigt og ungt med sig".

Derfor er aftalen også, at Danseorkestret ejer 75 procent af den nye sang, som det i denne uge kom frem i det nye musikmedie, Muzaks nyhedsbrev. De har altså givet nogle af deres rettigheder væk til Gilli og Branco. Men hvorfor lige 75 procent, kan man undre sig over.

- Man starter jo ud med at foreslå 90 procent, og så mødes man et sted på midten. Det er altid sådan, det fungerer. Og de skal selvfølgelig også have noget for at have fortolket sangen og været kreative. Der er som sådan ikke nogen faste regler omkring det. Det er tredje gang inden for det seneste års tid, at nogen bruger vores sange, og vi har haft forskellige økonomiske aftaler med dem alle, siger Rasmus Kærså.

Og det kan faktisk betale sig at være klar på at afgive nogle rettigheder. Især til en rapper som Gilli, som næsten altid er at finde på toppen af de danske hitlister.

- Der er penge i det. Når noget har ligget på top 50 i et halvt års tid, så bliver man selvfølgelig belønnet. Man kan jo ikke leve af det resten af livet, men det er fedt - især i en corona-tid. Det kan man da godt glæde sig over.

Det er ikke første gang, folk spørger, om de må bruge Danseorkestrets sange. Det sker ofte, men de siger ikke ja til hvad som helst.

- Vi har sagt nej til rigtig mange. Der skal være noget kreativitet og professionalisme over det. Ellers synes vi ikke, det giver mening. Og så skal det jo også være en version, som vi selv godt kan lide og som bringer noget nyt med sig.

Hør Danseorkestret på 'Regndans' her, mens du læser videre:

Men Danseorkestrets bassist er dog ikke sikker på, at 'La Danza' får samme status som 'Regndans'.

- Det kan man jo aldrig vide, men i min optik tror jeg ikke, den rammer på samme måde. Den taler jo ind i tidens musik med et fedt rytme-groove og autotune. Jeg tror ikke på, at den om nogle år bliver brugt i musikundervisningen, som 'Regndans' gør nu. Men 'La Danza' er mega relevant og nutidig. Og lige nu overgår den jo originalen - i hvert fald økonomisk, siger Rasmus Kærså.

- Jeg kan sagtens give ham ret. Men sådan er al musik nu om dage. Det er utroligt, hvor meget autotune club-halløj, der er for tiden. Men jeg synes, det er fedt og skægt, og så er det jo i tidens ånd. Det skal lyde sådan, især hvis man vil spilles på P3.