For seks år siden overraskede han med vild comeback-optræden. Nu er hitsanger klar med ny og hudløst ærlig musik

Saveus barsler med nyt album efter en længere pause.

(Foto: © Flemming Bo Jensen, Universal Music)

Pift, råb og skrig fylder salen, da folkemængden rejser sig og giver sig til at klappe.

Støjen fra publikum og deres stående applaus er næsten øredøvende.

I midten af det hele står Martin Hedegaard. Han kigger rundt med en blanding af benovelse og vantro malet i ansigtet.

Måske ovenstående – særligt nu vi har fat i Martin Hedegaard – får dig til at tænke på dengang i 2015, hvor musikeren for alvor brød med sin 'X Factor'-fortid og overraskede alle, da han for allerførste gang optrådte under sit nye alter ego Saveus ved prisshowet P3 Guld.

En optræden, der blev efterfulgt af en over ét minut lang klapsalve og stående applaus fra samtlige publikummer i salen.

Men det er faktisk ikke dér, vi er nu.

Vi er til gengæld på scenen i Musikhuset i Aarhus, hvor Martin Hedegaard - eller Saveus - på sin vis gjorde comeback på ny, da han og hans band spillede på musikfestivalen Spot for knap to måneder siden.

Koncerten blev mødt med et massivt, stående bifald fra publikum og rosende ord fra blandt andre Gaffas anmelder, der kvitterede med seks stjerner.

- Det var virkelig en vild oplevelse, fortæller Martin Hedegaard om koncerten, der betød noget helt specielt for sangeren.

Det var nemlig første gang i over to år, at den 29-årige musiker fra landsbyen Ørum uden for Viborg spillede foran et live-publikum. Samtidig var det også første gang, Saveus fik chancen for at spille de nye sange, han har brugt de sidste to år på at kreere.

- Jeg havde bare den vildeste følelse af spænding i kroppen. Tankerne flyver jo rundt i hovedet på én: "Hvordan kommer det til at gå? Kan de lide de nye sange?", fortæller Martin Hedegaard og fortsætter:

- Så at se publikum reagere på den måde var jo ærligt talt fucking fedt. Dér blev jeg virkelig mindet om, hvorfor jeg gør det her. Det var den mest sindssyge følelse at stå dér på scenen, og dén havde jeg virkelig savnet.

Gense øjeblikket, hvor Martin Hedegaard "genfødte" sig selv som Saveus og optrådte med sangen 'Levitate Me' til P3 Guld 2015:

Mere personlig end nogensinde

Martin Hedegaard blev allemandseje, da han som blot 15-årig sikrede sig sejren i den allerførste danske sæson af 'X Factor'.

Siden har musikeren, der i dag nærmer sig de 30, betrådt mange scenegulve – fra den glittede 'X Factor'-scene i DR Byens studie 5, over P3 Guld-scenen i DR Koncerthuset til scenen under den berømte orange teltdug på Roskilde Festival, hvor Saveus i 2018 fik det ærefulde hverv at åbne musikballet på Orange Scene.

- Man må jo sige, at jeg er startet ét sted og virkelig endt et andet, griner Martin Hedegaard.

Selvom hans vej ind i og gennem musikbranchen har været en snoet omgang, så har den også udfordret hans syn på livet som musiker, og hvorfor han laver musik.

- Når du vinder en konkurrence som 'X Factor', skal du ud og bevise en masse bagefter. Jo jo, tillykke, du vandt, men nu skal du vise, at du faktisk kan noget, og at du ikke er en døgnflue, siger Martin Hedegaard og fortsætter:

- Det fyldte rigtig meget for mig dengang. Men sådan har jeg det ikke længere. Efter jeg havde optrådt på Orange Scene, var det, som om jeg ikke længere følte, jeg skulle bevise noget for nogen. Det er i hvert fald ikke derfor, jeg laver musik længere – og det kan man også mærke på de nye sange.

De sidste to år har Martin Hedegaard arbejdet på sangene til sit kommende andet album under Saveus-fanen, der "nok lander engang i det nye år," som sangeren selv, lettere kryptisk, formulerer det.

Men selvom Martin Hedegaard allerede for længst har bevist, at han ved, hvordan man skærer et godt, gammeldags hit, så har han denne gang vendt hele sin arbejdsproces på hovedet.

Hvor hans sange tidligere ofte har taget udgangspunkt i et fedt beat eller en spøjs synthesizer, som Martin Hedegaard er faldet over, når han har siddet og leget i studiet, er han denne gang gået mere "gammeldags" til værks.

- Jeg har købt mig et gammelt lorteklaver, som alle sangene er blevet til på. Så slukkede jeg for strømmen i studiet, tændte et stearinlys og sad dér og skrev. Det har været virkelig befriende at gøre det på den måde, fortæller Martin Hedegaard.

Og den nye tilgang til musikken har båret frugt. Selv mener han i hvert fald, at de nye sange er nogle af de bedste og mest ærlige, han har skrevet.

- Før var det tit produktionen, der dikterede, hvordan en sang skulle lyde, men denne gang er alle sangene blev født helt "nøgne" på klaveret. På den måde har melodien og teksten været meget mere i fokus, og det har tvunget mig til at overveje, hvad jeg egentlig har på hjerte, forklarer han og fortsætter:

- Den fremgangsmåde åbnede op for et eller andet inde i mig. Pludselig flød det ud med ærlige tanker, ord og sætninger. Det er klart det mest personlige, jeg nogensinde har skrevet.

Udover singlen 'Traitors', som Saveus lavede til filmen 'Marco Effekten' i 2020, er singlerne 'Bloodmoney' og 'Church Full of Bad Men' den første nye musik fra Saveus siden albummet 'Neuro' fra 2018. (© Pressefoto)

Synger om livets svære valg

Ærligheden skinner også igennem på den nye plade, som Martin Hedegaard selv beskriver som en "coming of age"-plade. Mange af de nye sange tager nemlig udgangspunkt i Martin Hedegaards eget liv og jagten efter at finde ud af, hvem han egentlig er, og hvor han har sin plads i verden.

- Lige nu er jeg et sted i mit liv, hvor jeg føler, jeg er ved at blive til den person, jeg skal være resten af mit liv – og det kan godt gøre mig lidt bange, fortæller han og fortsætter:

- Jeg har altid været meget ultimativ i min tankegang og tænker meget over konsekvenserne af mine valg og handlinger: "Hvis jeg gør dét her, jamen så vælger jeg også dét her fra." Når du tager ét valg, så ofrer du også noget andet. Det fylder meget for mig.

Netop livets svære valg er temaet for nummeret 'Bloodmoney', Saveus' seneste single. Sangen handler om den pris, vi betaler for de valg, vi træffer – både når det kommer til globale problematikker som klimakrisen, men også i det mere nære og personlige.

Hør 'Bloodmoney' her:

- 'Bloodmoney' er en slags reminder til mig selv om, at jeg skal huske at passe på, hvem jeg bliver til. At alle de her drømme og ambitioner, jeg har, også har en pris. Derfor skal jeg holde mig bevidst om, hvem jeg er, hvem jeg bliver til – og hvad jeg ofrer på vejen, fortæller Martin Hedegaard.

Handler den også om, at du ikke må lade dit ego løbe af med dig i jagten på succes?

- Nej, for et stort ego er også en god ting. Det er dét, der gør, at du opnår store ting. Og så tror jeg, mit jyske ophav sikrer, at mine fødder aldrig helt forlader mulden, siger Martin Hedegaard med et grin.

- Nogle gange tænker jeg da: "Martin for fanden, husk nu dig selv i det her." Men jeg prøver at følge det mantra, der hedder, at for at opnå noget urealistisk, er du også nødt til at turde tænke urealistisk. Ellers lykkes det ikke.

For tiden lader tingene dog til at flaske sig for Saveus. Til december venter fire koncerter i landets fire største byer, og allerede nu er samtlige billetter revet væk.

- Lige nu synes jeg, der er alt for længe til december, for jeg glæder mig bare helt vildt til at komme ud og spille de her nye sange og folde alt det ud, jeg har arbejdet på så længe, siger han og tilføjer:

- Og så glæder jeg mig til at komme ud og sige hej til mine fans. Jeg er så glad for, at de holder ved og stadig støtter op omkring det her projekt.

Saveus har holdt to års pause fra at spille koncerter, men kan se frem til fire udsolgte koncerter i december. (© Pressefoto)