I aften er der dobbelt stjerne-koncert i Danmark, når det verdensberømte powerpar Jay-Z og Beyoncé rammer Parken i København med deres fælles verdensturné ’On the Run II Tour’.
Gennem verdensturnéer, et hav af internationale solooptrædener og sammenlagt 37 vundne grammypriser, har stjerneparret igen og igen bevist, at de befinder sig i den absolutte top af musikindustrien.
Så sent som sidste weekend sprang parret ud som duoen The Carters og overraskede alt og alle med det nye fælles album 'Everything Is Love'.
Hør deres nye sang 'Apeshit', mens du læser videre.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5b2b89026187a71890593fe1
Men det er ikke kun i musikkens verden, parret regerer.
Parret fylder også i debatter om race, køn og seksualitet i det amerikanske samfund – og Queen Bs karriere studeres på universiteter over hele kloden.
- De er altid involverede i aktivisme, også som privatpersoner, fortæller Kevin Allred, der i otte år har undervist på amerikanske universiteter om Beyoncé.
- De donerer penge og hjælper på anden vis. Beyoncé har for eksempel sin 'BeyGood foundation' og har arbejdet med legater til universitetsstuderende.
Skabte fest i 90'erne - og debat i dag
De to verdensstjerner har dog ikke altid haft en åbenlys politisk dagsorden.
Beyoncé var før i tiden mest kendt som "hende fra Destiny´s Child", der i slutningen af 90'erne leverede let pop, som satte gang i fester og ikke debatter.
Og Jay-Z var samtidig kendt som et hip hop-ikon med '99 problemer' og et ’Empire-State-of-Mind’, der sjældent udtalte sig om samfundsmæssige problemer.
Men det er langt fra virkeligheden i dag godt 20 år senere.
Beyoncé er særlig blevet en stemme i debatten efter albummet ’Lemonade’ fra 2016.
Her synger hun om sin egen oplevelse af at blive undertrykt gennem hele livet.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5b2b87ba6187a71890593fcc
På en af albummets sange henvender Beyoncé sig direkte til sin mand, og rejser beskyldninger om utroskab og svigt. Det fik for to år siden verden til at spærre øjnene op, da man for første gang så en mørk side af det berømte pars ægteskab.
Samtidig blev de private sange politiske, fordi Beyoncés fremlagde sin følelse af undertrykkelse som et generelt vilkår for afroamerikanske kvinder i USA.
En maskulinitet med flere facetter
Kort efter begyndte Jay-Zs forvandling fra at være en hård rapper til en blød familiefar.
Han udgav sidste år albummet '4:44', som mange anser som et modsvar eller en undskyldning for de beskyldninger, Beyoncé retter mod ham på ’Lemonade’.
- Når han svarer, får vi en helt anden maskulinitetsfigur end den offentlige, vi kender fra hans tidligere optrædener, siger Erik Steinskog, der er lektor i musikvidenskab på Københavns Universitet.
- Nu indeholder den mange flere facetter, den indeholder faderskab, at løfte sin kone op, at hylde sin lesbiske mor, hvilket er en helt anden type end den indsnævrede maskulinitetsfigur fra tidligere, forklarer han.
Erik Steinskog påpeger, at 'Lemonade' og '4:44' kan fungere som en etter og en toér til det nye fællesalbum 'Everything Is Love', der nu fuldender trilogien over deres fortælling.
- Hendes historie, hans historie og nu deres historie, forklarer han.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5b2b83a1a11f9f1ac0d60734
Beyonce var politisk mellem linjerne
Selvom ’Lemonade’ budskab tilsyneladende ligger langt fra Beyoncés tidligere sange, der oser af girl-power og højt humør, så indgår den politiske og aktivistiske side faktisk også i pop-dronningens tidligere produktioner.
- Efter min mening er albummet ´'B'day' dybt politisk, fortæller Erik Steinskog om Beyoncés udgivelse fra 2006.
- Også på albummet 'Beyoncé', som udkom tre år før ’Lemonade’, gør hun det. Her er det femininitet på en anden måde, selvom blackness-dimensionen på 'Lemonade' er tydeligere, så er den der hele tiden, siger han.
Amerikanske Kevin Allred er enig i, at Beyoncé lige siden udgivelsen af 'B'Day' har haft en skjult politisk agenda i sin kunst, der så bliver endnu tydeligere 10 år efter på ’Lemonade’.
- Selv før det blev åbenlyst, har Beyoncé siden udgivelsen af 'B'Day 'haft de skjulte politiske lag i hendes musik, udtaler Kevin Allred.
De har kæmpet for deres succes
Men selvom det politiske har ligget og boblet i fru Carter, så er det altså først de seneste år, det for alvor er kommet frem - i en grad, så universiteterne i disse år slet ikke kan ignorere Beyoncé:
- Popmusik er noget, jeg underviser i hvert semester, og hun er sandsynligvis den største lige nu. Hun er en sort kvinde, hvilket giver hende nogle udfordringer i forhold til kulturen og traditionen, fortæller Erik Steinskog.
- Hun er modnet som menneske og kunstner, og det som kunne være privat bliver mere end det. Det handler ikke bare om Jay-Z og hende - hun får løftet det op på et højere politisk niveau.
Det er ifølge Erik Steinskog et aktivt valg, der afspejler Carter-parrets baggrund som afroamerikanere, der selv har kæmpet sig vej til deres succes.
- De har været superhårdarbejdende og lykkedes, og det passer godt ind i mønsteret om, at afrikanske amerikanere løfter sig selv op og arbejder hårdt, forklarer han.
Og det er netop kombinationen af deres position og baggrund, der gør, at de er det ideelle talerør for afroamerikanere i diskussionen om race og køn i det amerikanske samfund.
Som den amerikanske Beyoncé-ekspert Kevin Allred påpeger:
Beyoncé følger ikke dagsordner. Hun sætter dem.