Kender du nummeret 'Laxed (Siren Beat)'?
Måske er svaret nej. Men hvis du er på TikTok, er svaret 100 procent ja.
15 sekunder af sangen er nemlig blevet et kæmpe hit på TikTok, og der er indtil videre lavet 32 millioner videoer, hvor mennesker kloden rundt danser samme dans.
Se et sammenklip af nogle af videoerne her.
Så glem alt om, at TikTok 'bare' er et forum, hvor børn lægger nogle søde, sjove og fjollede små dansevideoer op. TikTok en magtspiller, der er begyndt at spille med musklerne og er i gang med at ændre hele musikverdenen.
- I starten havde jeg lidt et haha-forhold til TikTok, indtil det gik det op for mig, hvor kæmpestort det var ved at blive, siger 23-årige Astrid Storm, der er A&R hos Universal Music, hvilket betyder, at hun er med til at finde, signe og hjælpe nye talenter.
- Der er vitterligt sket en TikTok-eksplosion i Danmark. Det er som om, alle har fået øjnene op for de muligheder, det kan give artister. Alle føler, de skal være der.
På TikTok spiller musik nemlig - i modsætning til de fleste andre sociale medier - en helt afgørende rolle. Lige så snart du åbner appen, brager der musik ud. Sagt på en anden måde: Uden lyd fungerer TikTok ikke.
Og når TikTok samtidigt har slået rekord det seneste kvartal med 315 millioner downloads, har appen meget mere indflydelse på din musik, end du nok er klar over. Ikke kun i USA, men også her i Danmark.
Ukendte kan få et TikTok-hit
Det plejede ellers at være Spotify, der var vejen frem for en ny kunstner. Men 'plejer' døde med den kinesiske techgigant ByteDance, der ejer TikTok, og som nu tvinger alle til at kigge i deres retning.
- Nogle kunstnere kan gå fra at være relativt ukendte til pludselig at have et TikTok-hit og en sang med 20 millioner views, forklarer Astrid Storm.
Et godt eksempel er artisten Trevor Daniel, hvis nummer 'Falling' for nyligt dukkede op i Top 50 i USA og på hitlisterne i Danmark. Men nummeret var fra 2018, så hvorfor blev det så et hit to år efter? Fordi det pludselig var kæmpestort på TikTok.
- Det er meget usædvanligt, men noget vi vil se fremover, siger Astrid Storm.
Og derfor er TikTok noget, der nu bliver indregnet i strategierne hos verdens største musikvirksomhed, Universal Music Group, lyder det fra Astrid Storm:
- Det indgår rigtig meget i vores tanker. Det er en forholdsvis ny app, så vi er stadig ved at finde ud af, hvornår det giver mening at bruge den. Men især til artister, som kan have fat i en yngre målgruppe, må vi sørge for, at de lægger videoer op derinde.
'Det gav god mening at lave en dans på TikTok'
Duoen Josef og Elias er 13 og 14 år og har 20,5 millioner streams på tværs af alle streamingtjenester.
For dem er TikTok en naturlig del af livet og noget, de bruger aktivt i deres musikkarriere.
- TikTok betyder meget for vores musik. TikTok kan løfte en sang meget, lyder det fra Elias Mølgaard Tannis.
Josef Von Appen supplerer:
- Det promoverer vores musik. Og vores fans er meget på TikTok, så det giver god mening at være der. Det er fedt, at kunne følge med i alt det vores fans lægger op.
Makkerparrets store hits 'Weekend hver dag' og 'Brandvarm' har i alt 28.000 videoer på TikTok. Det vil sige, at 28.000 piger og drenge har lavet deres egen musikvideo til en kort bid af de to sange.
Tænker I TikTok ind i et nummer?
- Det er noget, vi er begyndt at tænke mere over. For eksempel ved at lave noget, der er nemt at synge med på. Og vi laver tit videoer, hvor vi laver en dans til, siger Elias.
Se én af drengenes TikTok-videoer her:
- Til 'Min Bror' (nyt nummer med Icekiid) havde vi ikke tænkt over det først, men så gav det god mening at lave en dans på TikTok, fordi sangen er uptempo og god at danse til. Og det var der ret mange, der reagerede på, så det var fedt, uddyber Josef.
På den officielle Josef og Elias-TikTok-profil står der, at den er styret af jeres pladeselskab. Hvor meget er de inde over?
- De hjælper os med alt det praktiske og så med at klippe videoerne, hvis vi finder på nogle idéer, som kræver lidt ekstra TikTok-skills, forklarer Elias.
- Nogle gange kommer de med nogle idéer, eller vi finder på idéer sammen. Og så er vi jo meget sammen med folk fra vores label, så det er tit, at de filmer os, når vi er i gang i studiet.
16-årig med 55 millioner følgere
Et plus ved TikTok-appen er, at den er meget nem at bruge. Og så behøver du ikke være i familie med Kardashian for at få en million visninger på din TikTok-video.
- På Instagram skal du bygge dig selv op løbende. På TikTok er antal følgere stort set ligegyldigt, hvis du er heldig at ramme deres algoritme. Det vil sige, at den helt almindelige pige på værelset kan få en masse likes ud af det blå, forklarer Astrid Storm fra Universal.
Det skete for den 16-årige amerikanske pige Charli D'Amelio, som har fået over 55 millioner følgere ved at optage sig selv, mens hun danser. Og dermed er hendes fremtid ikke bare sikret.
Den er også forgyldt.
Ifølge en ny rapport fra et amerikansk analysefirma kan de største TikTokkere begynde at tage op mod én million dollar for en enkelt video, hvor de samarbejder med et stort brand.
Jennifer Lopez hyrede for eksempel D'Amelio til at danse med sig i sin #JLoSuperBowlChallenge, som J-Lo selv postede på sin TikTok.
Flere TikTok-stjerner er allerede blevet signet i USA af et pladeselskab, og i Danmark er det også bare et spørgsmål om tid.
- Det er et nyt sted at finde talent, som allerede har bevist, at de kan få følgere og generere opmærksomhed. Hvis du først har hul igennem via TikTok, kan det være en vanvittig hurtig vej til at få et hit, så det er et sted, jeg vil kigge efter talentfulde artister i fremtiden, siger Astrid Storm.
Genialt træk af TikTok
Da den kinesiske techgigant ByteDance, der ejer TikTok, købte amerikanske Musical.ly og dens følgere og slog det sammen i 2018, begik de en genistreg. Det mener Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier og rådgiver virksomheder om, hvordan de bedst kan bruge sociale medier til at nå kunderne.
- De købte alle aftaler, som Musical.ly havde lavet med musikbranchen. Uden de rettigheder havde de ingen platform.
- Jeg synes, det er musikbranchens opgave selv at rulle noget kreativt indhold ud på TikTok. Hvorfor skal det være Sofia eller Liva, der opfinder en ny dans? Musikbranchen skal selv ind og forstå, hvordan de skal starte en trend på TikTok.
- Den helt store udfordring bliver, at trends aldrig er noget, man kan finde ud af på et voksenmøde, fordi det så bliver cringe (tåkrummende), som er det værste, unge ved, advarer han.
'Det her kunne være en TikTok-ting'
Den danske producer Pilfinger oplevede allerede tilbage i 2015, hvordan unge amerikanske influencers blev betalt en mindre formue for at lave en dansevideo, hvor der tilfældigvis stod en bestemt sodavandsflaske i baggrunden.
I 2017 i forbindelse med udgivelsen af en ny sang foreslog Pilfinger derfor selv sit danske pladeselskab, at de skulle få nogen til at lave en dans.
- De syntes, det var den dårligste og dummeste idé, og så glemte vi alt om det igen, husker han.
Men nu er tiderne skiftet, og Pilfinger tænker selv TikTok ind i sit arbejde.
- Jeg inkorporerer det ikke aktivt i musikken, men bagefter tænker jeg: "Det her kunne være en TikTok-ting". Jeg kan se en TikTok-dans for mig bestemte steder i sangen. Automatisk er min hjerne begyndt at tænke i de baner.
Seneste eksempel er den nye single 'Hus' af Specktors feat. Djämes Braun (aka Pilfinger), som på TikTok har en ti sekunder lang dansevideo, der er udgivet af Warner Music.
Astrid Storm fra Universal har for nyligt hørt, at de helt store sangskrivere i USA også er begyndt at tænke i TikTok-baner, når de skriver sange.
- Det er begyndt at handle mere om at lave sjove tekstmomenter; en god bid, man let kan lave et moment med. Kort sagt handler det om at lave 15 gode sekunder på en sang, der kan bruges på TikTok.