Hun ligner måske ikke en typisk popstjerne.
Men ikke desto mindre har den danske sangskriver og sanger Marie Key toppet de danske hitlister ad flere omgange, vundet priser ved blandt andet Danish Music Awards og P3 Guld og optrådt på landets største scener med sin skæve vokal og følsomme popmelodier.
I dag fylder hun 40 år og kan, udover sin runde fødselsdag, fejre næsten 15 år på den danske musikscene.
Og det på trods af, at hun slet ikke havde tænkt sig at gøre karriere inden for musik.
Som datter af to landinspektører havde Marie Key nemlig altid regnet med, at hun en dag skulle have et 8-16-job ligesom sine forældre.
Og da hun som frontkvinde i Marie Key Band debuterede i 2006 efter at have vundet musikkonkurrencen KarriereKanonen året før, var hun overbevist om, at hendes tid i musikbranchen kun var til låns, selvom opmærksomheden efter konkurrencen havde sikret bandet både pladekontrakt og radioairplay.
Lyt til Marie Keys nyeste single 'Tænker på os to', mens du læser videre:
Da Marie Key Band gik i opløsning nogle år senere, fordi publikums interesse og den interne gejst gradvist forsvandt, var det på tide at gøre noget andet.
Marie Key havde en følelse af, at der måtte være noget bedre at tage sig til end at 'spille for syv mennesker i Skive':
- Jeg havde altid haft en idé om, at jeg bare var på besøg i musikverdenen, og at jeg på et tidspunkt skulle ud og have mig et 'rigtigt' arbejde. Men da tiden så kom, kunne jeg mærke, at jeg blev ved med at skrive sange og ikke kunne lave det dér skift.
- Det var mærkeligt for mig at indse, at der ikke var en plan B: 'Det her er den, du er, og det er det her, du gør – på godt og på ondt', siger Marie Key om den erkendelse, der senere førte til hendes solokarriere.
Svært at følge med
Efter at have været en fast del af satireuniverset Rytteriets liveband i nogle år havde hun efterhånden fået en så tilpas lang pause fra at skrive musik om sit eget liv, at hun var klar til for alvor at skrive sine egne sange igen.
Men denne gang fik de en anden og mere poppet lyd, og de beviste, at det danske publikum var langt fra færdige med Marie Key.
Det var især med det andet soloalbum 'De her dage' fra 2012, at det for alvor tog fart for den københavnske sanger og sangskriver.
Hun modtog priser ved blandt andet Danish Music Awards og P3 Guld, optrådte i et fyldt Arena-telt på Roskilde Festival og toppede hitlisterne.
Pludselig kom hun op i en liga med danske popstjerner som Medina, Burhan G og Nik & Jay, som hun selv lyttede meget til.
Lyt til hitsinglen 'Landet' fra Marie Keys gennembrudsalbum, mens du læser videre:
- Det var svært at følge med. Der var meget ros alle vegne fra, og det var vildt sjovt, og det var det hele værd, fordi jeg havde Andreas (Marie Keys producer og bandmedlem) og mit band at fejre det med, begynder hun eftertænksomt og fortsætter:
- Men der er også en isolation i at stige op, fordi du skal vænne dig til alle de her nye udfordringer. Og du får en barre, du skal leve op til, for du vil jo gerne levere på det niveau, du leverede sidst.
Hun tænker på dengang, hun ikke brød sig om, at der skulle laves videooptagelser til Arena-koncerten på Roskilde Festival i 2013, for hvad nu, hvis hun lavede en fejl?
- I dag er jeg simpelthen så glad for, at den slags er blevet filmet, for mens man er i det, er det faktisk virkelig svært at forstå. Når jeg ser tilbage på de år, tænker jeg: 'Hold da kæft, hvor var det vildt med alle de ting, der skete'. Men mens det står på, hænger man jo bare i, siger hun med et smil.
Tilbage til de små scener
Marie Key er af den overbevisning, at man kun kan stige op på den måde én gang. Og så kan man holde sit niveau eller dykke.
Derfor er fokus nu også på at blive ved med et udvikle den relation, hun har etableret med sit publikum gennem årene og ikke mindst at forny sig. Det forsøgte hun blandt andet med albummet 'Giganter' fra sidste år, hvorpå hun satte sig for at blande den kendte lyd af Marie Key med nye tiltag som gæsteoptrædener og autotune.
Og nu også med en række intime solokoncerter i efteråret, hvor den ellers relativt private sanger for alvor kan åbne sig for publikum og fortælle historier om sangene.
- Når jeg for eksempel har spillet sommerkoncerter, så står man der på en kæmpe mark med fadøl og lange afstande. Men her kan man være tæt på folk og høre hver en nuance i deres reaktioner. Intimiteten betyder noget for, hvad og hvor meget jeg fortæller. Den giver en fortrolighed, som jeg rigtig godt kan lide.
Og det er netop intimiteten og fortroligheden, hun har haft brug for at finde frem igen, efter en årrække med langt større koncerter, end hun nogensinde havde forestillet sig.
Lyt til 'Korn' fra Marie Keys seneste album 'Giganter', som hun har lavet sammen med Jay (fra Nik & Jay):
Men det er ikke det eneste nye, Marie Key prøver af i øjeblikket. Det er nemlig gået op for hende, at de sange, hun arbejder på nu, og som skal blive til et album til næste år, handler om noget andet, end hendes sange plejer at gøre: Venskab.
For hvordan deler man hemmeligheder, rummer hinanden og bevarer fortroligheden, når man ikke længere lever samme slags liv?
- Jeg har skrevet sygeligt mange kærlighedssange, så det er ret fint at få hul på noget lidt andet, siger hun med et grin og fortsætter:
- Jeg kan mærke, hvordan man er venner på en anden måde nu, end man er, når man for eksempel læser det samme og ses hver anden dag over en øl. Nogle har børn, nogle er gift, andre er ikke, og folk har forskellige jobs. Venskab er selvfølgelig også en kærlighedsrelation, men på en anden måde. Det handler om, hvad et venskab er, hvordan man holder fast i det og hvor længe, man skal kæmpe for det, forklarer Marie Key, som behandler netop de spørgsmål i singlen 'Tænker på os to', der udkom i sidste måned.
Føler sig ikke voksen
Selvom Marie Key er glad og stolt over at have lavet sange som 'Landet' og 'Uopnåelig', som så mange mennesker kender og har et forhold til, lægger hun ikke skjul på, at et kommercielt gennembrud i musikverdenen ikke altid har været en dans på roser.
Og spørger man hende, hvad den største udfordring har været, er hun ikke i tvivl: Det er fornyelsen. I hvert fald på et kunstnerisk plan.
På det mentale plan er det til gengæld at holde humøret oppe. For hvordan bliver man ved med at tro på, at det, man laver, er godt?
- Det er ikke, fordi der er noget at tude over, men man bliver vurderet på det, man gør, når man stiller sig frem, og det er vigtigt ikke at tage alle de dårlige ting ind og glemme de gode. For det er sygeligt nok sådan, de fleste hjerner fungerer.
- Man kan se det udefra og tænke: 'Med den succes må de være flyvende'. Men det er sjældent sådan, det er, forklarer hun og understreger, at selv efter næsten 15 år i branchen og i en alder af 40 kan det for eksempel stadig påvirke hende at læse dårlige ting om sig selv på sociale medier. Så hun har lært sig selv ikke at læse kommentarspor.
- Jeg tror, at i det øjeblik, du bliver immun over for det, så er der en eller anden følsomhed i dig, der er knækket. Der er noget uempatisk i at læse noget dårligt om sig selv og tænke: 'Idiot', griner hun.
Tingene har ændret sig for Marie Key med årene, men en ting er sikkert: Musik er ikke bare en fase. Det er den, hun er, og det, hun gør. Også selvom hun er blevet ældre.
Men som hun lærte dengang, Marie Key Band blev opløst, så kan alle slutninger være en ny begyndelse.
- Jeg tror aldrig, man føler sig helt voksen. Alder er en spøjs ting. Jeg ved jo heller ikke, hvordan det er at være 40 endnu. Men jeg ved noget om 30'erne, og det er, at de i hvert fald var rimelig vilde.