Priserne på flere festival-billetter er steget kraftigt: Det er musikernes skyld

Prisen på en Tinderbox-billet er steget med næsten 20 procent på et år.

Sidste år var der 45.000 gæster til Tinderbox. (Arkivbillede) (© Scanpix)

Livemusik kan være en dyr fornøjelse. I hvert fald hvis man skal til Tinderbox, som begynder i dag i Odense.

Prisen på en partoutbillet til den fynske festival er steget 300 kroner siden sidste år – svarende til knap 20 procent. Samme prisstigning kom på billetterne på Northside Festival, der fandt sted tidligere på måneden, og som i øvrigt har samme ejer som Tinderbox.

De to festivaler ligger dermed i front på prisstigning i forhold til de andre store, danske festivaler. Til sammenligning har landets suverænt største festival, Roskilde Festival, siden 2017 kun forøget sin pris med 105 kroner, hvilket svarer til lidt over fem procent på to år.

Flere dyrere navne

John Fogde, der er kommunikationsansvarlig for blandt andet Tinderbox, begrunder prisstigningen med, at festivalens musikbudget er steget fra 35 til 58 millioner.

- Vi fik undervejs i bookingprocessen en mulighed for at få en stribe af de største kunstnere i verden på plakaten, så derfor sprang vi naturligvis til, svarer han i en mail.

Samtidig skriver John Fogde, at priserne for at hyre musikerne generelt er steget, og at det også presser billetprisen op.

Miley Cyrus er i år et af hovednavnene på Tinderbox. Her er hun fotograferet i forbindelse med sin koncert i Forum i København i 2014. (Foto: © Kasper palsnov, Scanpix)

Flere gæster betaler gildet

Mads Mikkelsen er kommunikations- og marketingchef for Roskilde Festival. Han peger blandt andet på, at Roskilde Festival har flere gæster end Northside og Tinderbox, og at det kan være en af grundene til, at prisen på en Roskilde-billet ikke er steget så meget.

- For det første har vi meget andet på programmet end blot musik. For det andet har vi eksisteret i mange år, og vi har 80.000, der køber billet til alle dage, og 20.000 endagsgæster. Det betyder, at hver enkelt person ikke skal betale så meget ekstra, siger han.

Han mener også, at festivalen er almennyttig og ikke i lige så høj grad behøver at tage hensyn, som en kommercielt drevet festival skal.

Lyt til Miley Cyrus på Mark Ronsons nummer 'Nothing Breaks Like a Heart' her:

Prisstigning går ikke til kapitalfond

Down the Drain Holding, der står bag Tinderbox og Northside, blev tidligere i år købt af det kapitalfondsejede amerikanske selskab Superstruct Entertainment, og nogle kunne måske mene, at det havde indflydelse på den dyrere billet.

Men kommunikationsansvarlig John Fogde skriver i sin mail til DR, at prisstigningen ikke engang er et beløb tilsvarende de ekstra 23 millioner, som bliver brugt på musikken i år.

- Men pengene er et vigtigt bidrag til finansieringen af musikbudgettet, skriver han i mailen.

Mads Mikkelsen fortæller, at Roskilde Festival kun har planer om at øge billetpriserne i samme tempo som tidligere, for at sikre at den yngre målgruppe stadig har råd.

Ifølge John Fogde er de almindelige partoutbilletter til Tinderbox til trods for prisstigningen 'ganske tæt på at være udsolgt'. Desuden skriver han, at de først efter festivalen i år vil vurdere, hvad billetprisen skal være næste år.

Tinderbox har blandt andre navne som Miley Cyrus, Billie Eilish, Lana Del Rey og Diplo på årets festivalplakat.