Roskilde Festival er slut, og traditionen tro lå omkring et par tusinde tons affald i dag og flød på festivalens campingområde.
Det bugnede af soveposer, telte, liggeunderlag, madaffald, flasker og hvad man ellers kan forestille sig, efter at tusindvis af mennesker har været samlet til en musikfestival i en uge.
En af festivalgæsterne, der har ladet noget af sit affald blive tilbage i campinglejren, er Andreas Bavngaard Bak. Han er træt efter en uges fest og orker ikke at rydde op efter sig.
- Jeg tager mit overskydende alkohol, mit telt og mine soveting, undtagen min luftmadras, der er punkteret, med. De andre ting er ødelagt, siger Andreas Bavngaard.
Hvorfor fjerner du ikke alt dit affald?
- Fordi der er mange andre, der heller ikke gør det – selv om det er en dårlig undskyldning. Det er et forfærdeligt sygdomstegn i et meget forbrugerorienteret samfund, siger Andreas Bavngaard.
Han erkender, at han har en dårligt smag i munden over ikke at rydde op efter sig. Han opfordrer til mere information og synlig affaldssortering på festivalen for at få flere til at rydde op.
Forbrugskultur skal ændres
Festivalens talskvinde Christina Bilde erkender, at de store mængder affald er et kæmpe problem, selv om der bliver gjort meget for at få deltagerne til at rydde op efter sig.
- Det er et kæmpe udtryk for en forbrugskultur, som vi skal have lavet om på – ikke bare her men generelt, siger Christina Bilde.
Hun siger, at kvaliteten af campingudstyret er så ringe, at ingen gider at tage det med hjem.
- De hvide pavilloner kan måske holde til en uges festival, men ikke så man har lyst til at tage dem med hjem. Vi har f.eks. et samarbejde med et tysk firma, som indsamler deres festivaltelte og lejer dem ud hele året. Tænk hvis man kunne gøre det samme her. Så man kunne leje det ud og genbruge det, så vi ikke behøvede at have hver vores, siger Christina Bilde.
Ekstra fokus på affald i år
Der har været ekstra fokus på affaldssortering i år. Det er sket med uddeling af affaldsposer og sorteringsstationer, mens en kampagne-video skal få gæsterne til at tage madras og makreldåser med hjem.
For tredje år i træk har festivalen kørt kampagnen ’Bring it home’, som opfordrer deltagerne til at tage deres campingudstyr med hjem.
Sidste år brugte festivalen cirka 8 millioner kroner på oprydning.
Bør I ikke gøre endnu mere for at affaldssortere?
- Når vi har den kultur her, så skal vi også være med til at hjælpe og skilte. Vi gør alt for, at det skal være nemt at affaldssortere. Vores store ufordring er, at der er så store mængder. Der er godt fyldt op, og der skal mange containere til, siger Christina Bilde.
Trods de enorme mængder efterladt affald, så fornemmer Christina Bilde, at festivalgæsterne har været gode til at sortere i år.
- Det går den rigtige vej. Vores udfordring er, at vi måler vores affald i vægt, og hvis det regner, vejer det meget, så det er ikke sikkert, at vores oplevelse kan ses på vægten, siger Christina Bilde.
I 2018 blev der fjernet 2297 ton affald, i 2017 var det 2281 ton og i 2016 blev fjernet 2522 ton affald fra Roskilde festival.